Tijdens de Grand Prix van Mexico 2017 op het Autódromo Hermanos Rodríguez gebruikte Max Verstappen zijn Brembo schijven en remblokken zo’n 640 maal. In totaal zo’n 19 minuten gedurende de race van 71 ronden.
Het circuit Autódromo Hermanos Rodríguez, vernoemd naar de F1-coureurs en broers Ricardo en Pedro Rodriguez, ligt 2.286 meter boven zeeniveau. Uit analyses blijkt dat de hoogte geen problemen oplevert voor het remsysteem. Wat wel opvalt zijn de snelheidspieken: vorig jaar tipte de teller van de twee Ferrari’s 367 km/h aan. Naast snelheid kan de temperatuur van het asfalt een grote invloed hebben op de temperatuur van de schijven en remblokken. Meer grip van het asfalt trekt een grotere wissel op het remsysteem. Volgens technici van Brembo, die de 20 GP’s op een schaal van 1 tot 10 hebben gerangschikt, is Autódromo Hermanos Rodríguez zeer veeleisend voor de remmen. Het Mexicaanse circuit krijgt een 10 op de moeilijkheidsindex, identiek aan de circuits in Montreal, Abu Dhabi en Singapore.
Remgebruik
Op het Mexicaanse circuit worden de remmen gebruikt bij 9 van de 17 bochten. Vooral in de eerste sectie is het remgebruik bijzonder intens, omdat de DRS op twee verschillende stukken gebruikt kan worden. Gemiddeld genomen benut elke bolide gedurende 1 raceronde zijn remsysteem 16 seconden lang. Doorgerekend betekent dit ongeveer tijdens 20% van de race. Door het relatief kronkelde centrale en laatste deel van het circuit is de gemiddelde kracht van de remvertraging niet erg hoog: 3,4 G. Dat is vergelijkbaar met de laagste waarden tijdens het wereldkampioenschap, zoals in Suzuka (3,3 G). Zelfs Monaco ligt met een gemiddelde piekvertraging per ronde van 3,6 G hoger.
Bochtenwerk
Van de 9 remsecties wordt er door de technici van Brembo geen enkele als extreem uitdagend gekwalificeerd: 6 zijn gemiddeld moeilijk, 3 zijn relatief eenvoudig. De meest veeleisende bocht is bocht 1 na start/finish. Dat komt vooral omdat de remvertraging hier binnen 77 meter van 354 km/u naar 106 km/u plaatsvindt. Dit gaat gepaard met een vertraging van 4,2 G. Op de rechte lijn naar bocht 4 toe, waar de F1-piloten hun DRS kunnen gebruiken, hebben de coureurs 3,01 seconden nodig om niet van de ideale racelijn af te wijken. De auto’s komen hier met zo’n 336 km/u aanzetten en moeten terug naar 93 km/u om de bocht goed door te komen. De derde moeilijke remsectie (4 G) is bij bocht 12. In totaal wordt hier 2,85 seconden geremd en vertraagd van 313 km/u naar 133 km/u. Op het stuk tussen bocht 4 en bocht 10 gebruiken de coureurs slechts drie maal het remsysteem en dan ook nooit langer dan 28 meter. In deze remsecties bedraagt de remvertraging nooit meer dan zo’n 100 km/u. Max kan het weten.