Gloeibougies zijn maatwerk

De moderne NHTC-gloeibougies van NGK zijn bij uitstek geschikt om aan de huidige emissienormen te voldoen. Het zijn de gloeiers met uitstekende tussentijdse gloei-eigenschappen en bovendien bestand tegen extreem hoge inspuitdrukken.

Defecte gloeibougies komen vaak in de winterperiode aan het licht. Zij veroorzaken indirect meer schade dan menigeen denkt. Het meest hinderlijke voor de klant is natuurlijk het slecht starten van zijn auto. Wat minder opvalt, maar minstens zo belangrijk is, is dat met defecte gloeibougies de uitstoot van schadelijke gassen en het brandstofverbruik vele malen hoger is. Conclusie: de gloeibougies moeten vervangen worden. Bij een vervanging is het van groot belang dat het juiste type gloeibougie wordt gebruikt. Over het algemeen geldt dat ieder type gloeibougie maatwerk is. Zo verschillen gloeibougies bijvoorbeeld wat betreft materiaal en constructie. Er zijn bijvoorbeeld stalen en keramische gloeibougies met verschillende diameters en schroefdraadlengtes en voor verschillende accuspanningen of speciale gloeiprocedures. Mijngrossier.nl levert onder meer gloeibougies van NGK, omdat deze fabrikant de juiste gloeibougies voor de meest uiteenlopende motoren en regelapparaten levert. 

Vriespunt

Dat tijdens de winterperiode de meeste gloeibougies vervangen worden, is niet zo vreemd. In tegenstelling tot benzinemotoren, waar de bougie voor de ontstekende vonk van de ontbranding van het lucht-/brandstofmengsel zorgt, zijn dieselmotoren zelfontbranders. Ze zuigen omgevingslucht aan en comprimeren deze zodanig in de cilinders dat de lucht een temperatuur van tussen 700 en 900 °C bereikt. Als er dan brandstof bij komt, ontbrandt deze uitsluitend als gevolg van deze warmte. Bij temperaturen rond het vriespunt zijn vóór het starten echter niet alleen de verbrandingsruimte en de cilinder koud, maar ook de omgevingslucht. Gloeibougies zorgen dan voor een optimale bedrijfstemperatuur: door voorgloeien, gloeien tijdens het starten en nagloeien. De motor slaat nu op betrouwbare wijze aan en loopt vanaf de start efficiënt en milieuvriendelijk. Dankzij de moderne, snel opwarmende gloeibougies behoort het ‘nagelen’ bij een koude start, vroeger zo karakteristiek voor een diesel, tot het verleden, net als de lange wachttijd tijdens het voorgloeien (de gedenkminuut aan Rudolf Diesel). 

NHTC-generatie

Net als bij benzinemotoren zien we ook in het dieselsegment dat de uitstootnormen steeds strenger worden. Bovendien worden de motoren steeds krachtiger. De rol die de gloeibougie bij deze ontwikkelingen speelt, is aanzienlijk. De Euro 4- en Euro 5-normen hebben bijvoorbeeld als doel om de compressieverhouding bij dieselmotoren te verlagen. Om ook bij deze motoren een betrouwbare ontsteking te garanderen, heeft NGK keramische gloeibougies van de NHTC-generatie (New High Temperature Ceramic) ontwikkeld. Een NHTC-gloeibougie beschikt over een verwarmingselement en een verwarmer van keramiek. In tegenstelling tot een reguliere metalen gloeibougie bezit de verwarmingsspiraal van een keramische gloeibougie een bijzonder hoog smeltpunt. Hij is bovendien omgeven door siliconennitriet, een extreem resistent, keramisch materiaal. Door de samenwerking van verwarmingsspiraal en keramiekmantel zijn hogere temperaturen en extreem korte voorgloeitijden dankzij uitstekende warmtegeleidingsvermogen mogelijk. De kleinere inbouwmaten van keramische gloeibougies zijn uitermate geschikt voor moderne motoren, waar minder inbouwruimte is.

Voorkomen is beter dan genezen

Het is verstandig om je als monteur te verdiepen in de oorzaak van een defecte gloeibougie. Het ligt voor de hand om te wijzen naar een mechanisch defect. Een gloeibougie wordt immers aan hoge temperaturen en extreme drukken blootgesteld. Voor de zelfontbranding van de diesel is ten slotte een hoge compressieverhouding nodig (+/- 20:1). Daarnaast komen er ook nog motorvibraties en agressieve chemicaliën om de hoek kijken. Maar denk ook eens aan het volgende. Een defecte gloeibougie kan bijvoorbeeld ook het gevolg geweest zijn van te hoge spanning door het gebruik van startkabels. Ook overhitting kan een oorzaak zijn, als gevolg van een verkeerd inspuittijdstip of vervuilde en versleten verstuivers. Een extra inspectie loont de moeite. Voorkomen is immers beter dan steeds opnieuw genezen.

Minder milieubelasting

Het volledig keramische verwarmingselement van een NHTC-gloeibougie is zeer dun en bereikt in minder dan twee seconden een bedrijfstemperatuur van circa 1.000°C. Op deze wijze wordt een snelle en optimale koude start gegarandeerd, zelfs bij zeer lage buitentemperaturen. Hierdoor wordt de uitstoot van schadelijke emissies gereduceerd. Verder kan een NHTC-gloeibougie meer dan tien minuten nagloeien, zodat emissies beperkt worden. Bovendien laat de gloeibougie gerichte tussengloeifasen toe, om bijvoorbeeld tijdens een onbelaste fase van de motor het afkoelen van het roetfilter te verhinderen. Andere pluspunten: NHTC-gloeibougies kunnen een constante temperatuur van 1.350°C aan, wat zelfs bij een lage compressieverhouding een optimale start garandeert en de geluidsontwikkeling minimaliseert. Hierdoor wordt zowel de motor als het milieu minder belast. 

Eerste montage

VW was al tijdens de ontwikkeling van de keramische gloeibougies overtuigd van de extra kwaliteiten van deze bougies. De autofabrikant was dan ook de eerste autofabrikant die af fabriek alle nieuwe dieselmotoren met een roetfilter van keramische gloeibougies van NGK voorzag. Later volgden nog meer autofabrikanten het voorbeeld van VW, zoals Mercedes-Benz. Dankzij de levering van de NHTC-gloeibougies is NGK de grootste gloeibougieleverancier van het Duitse premiummerk.