Ook een goed onderhouden stuurinrichting kan na een reparatie opnieuw te maken krijgen met een defect. Frustrerend voor de klant, maar ook voor het autobedrijf. Wat kan de oorzaak zijn en wanneer is er sprake van een garantiegeval? Hoe verloopt dit garantietraject eigenlijk?
De kwaliteit van een gereviseerd onderdeel is uiteraard een direct afgeleide van de kwaliteit van het OE-onderdeel. Dit OE-onderdeel heeft een eigen leven gehad en wordt bij het falen via een statiegeldtraject tot een gereviseerd onderdeel opnieuw tot leven gewekt. Mijngrossier.nl levert onderdelen die gereviseerd zijn door ERA Benelux en dat is niet voor niets. Het revisieproces van stuurhuizenspecialist ERA Benelux kan het beste omschreven worden als re-engineering, omdat door vakkundige modificaties vaak een ‘beter dan nieuw’-product beschikbaar komt.
Reverse engineering
De ‘reman’-activiteiten van ERA Benelux vinden plaats in het hart van Engeland, waar traditioneel veel revisiekennis en -ervaring verzameld is. Zodra zich problemen met een (nieuw) type stuurdeel voordoen, zijn de specialisten van ERA Benelux er als de kippen bij om dit stuurhuis volgens de principes van ‘reverse engineering’ te ontleden. Daarbij wordt dankzij de ruime kennis en ervaring van de ERA Beneluxspecialisten de boosdoener van een defect vaak snel gelokaliseerd en verbeterd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het stuurhuis voor Chrysler Voyager (zie afbeelding 1), waarbij ERA Benelux een verbeterde kwaliteit van de pakkingen gebruikt (zie afbeelding 2).
Afbeelding 2: Paarse ring is oude pakking. Gele ring is verbeterde pakking. Verschil is de diameter en de vorm.
Schadeoorzaken
De meest voorkomende oorzaken van defecten zijn lekkages die veroorzaakt worden door lekkende pakkingen. Vooral de bovenste pignonpakking blijkt vaak lek, wat meestal veroorzaakt wordt door een verstopte retourleiding, waarbij de druk in het pinionhuis te hoog wordt en lekkage veroorzaakt. Lekkage uit de stuurhuishoezen kan betekenen dat het hydraulisch systeem vervuild is, waarbij interne beschadiging is opgetreden. Daarnaast kan de oorzaak liggen bij vuil dat van buitenaf door de hoezen is gekomen, omdat na het uitlijnen de hoezen niet zijn gecontroleerd op correcte montage. De hoezen mogen immers niet gedraaid zitten (natuurlijke accordeonvorm) en de klemmen dienen opnieuw sluitend gemaakt te worden.
Vervuild systeem
Interne lekkage wordt ook veroorzaakt door een vervuild systeem, omdat metaaldeeltjes in de olie defecten veroorzaken. Dit is bij een stuurhuis merkbaar doordat de bekrachtiging vermindert: er lekt olie naar het verkeerde compartiment in het stuurhuis, waardoor de druk verdwijnt. Lekkage langs de aansluiting van de leidingen kan veroorzaakt worden door het niet vervangen van de dichtingen, wat bij iedere montage dient te gebeuren. Of doordat de schroefdraad is beschadigd, omdat de monteur de onderdelen niet met een momentsleutel heeft vastgezet volgens de voorschriften van de fabrikant. Voor een gemakkelijkere montage van een stuurhuis worden de leidingen soms gedemonteerd, zodat men meer ruimte krijgt. Daarbij is de kans op lekkage en beschadiging echter zo groot dat hetbniet toegestaan is.
Troubleshooting
Een lekkende stuurpomp aan de as kan duiden op interne beschadiging van de as/keerring door een vervuild systeem of een verkeerde riemspanning. Indien de stuurpomp lekt aan het lichaam van de pomp, is de druk in de pomp wellicht te hoog geworden door een vervuild systeem. Een defect met geluidsklachten kan duiden op een niet goed ingevette kruiskoppeling tussen stuurhuis en stuurkolom; deze dient immers vrij en soepel te kunnen bewegen. Gebruik hiervoor universeel vet. In het algemeen geldt dat het bij problemen met de stuurinrichting zeer belangrijk is om de juiste diagnose te stellen. Vaak gebeurt het dat een stuurhuis meermaals stuk gaat, doordat bij de vervanging niet de ware bron van lekkage is achterhaald en aangepakt. Doorloop dus altijd volledig het troubleshooting diagram om met zekerheid de juiste herstelwerkzaamheden op te pakken. Download hier de troubleshooting diagram.
Trends en spoelen
Door de trend naar meer emissiereductie zijn stuursystemen in korte tijd dusdanig veranderd en ontwikkeld, dat de systemen van weleer niet meer vergeleken kunnen worden met de huidige. Stuursystemen zijn geëvolueerd van manueel naar bekrachtigd (riem of hydraulisch) en van elektro- hydraulisch naar elektromechanisch. De ontwikkelingen gaan zo snel dat het soms moeilijk is om bij te benen. We zien ook steeds meer aluminium delen bij de stuurinrichting, waarbij de winst in gewicht (en dus minder emissie) gekoppeld is aan een hogere slijtagegevoeligheid van de delen. Dit gevaar van slijtage maakt hetbelang van het spoelen van het stuursysteem nog groter, omdat de aluminium deeltjes die vrijkomen funest zijn voor de leidingen, interne seals en andere componenten van de stuurhuizen en –pompen. Als er niet goed gespoeld wordt, is de kans groot dat door de alu-deeltjes een goed gereviseerd onderdeel binnen no time weer lekt. Met alle gevolgen van dien. Goed spoelen betekent het gehele hydraulische systeem na demontage van stuurhuis of –pomp volledig laten leeglopen, er 2l stuurbekrachtigingolie doorheen laten lopen, het nieuwe onderdeel monteren en voordat het hydraulische systeem weer dicht is, nogmaals 2l door het gehele systeem laten lopen. Vergeet daarna niet het systeem met voldoende olie aan te vullen en het gehele systeem goed te ontluchten.
Speciaal gereedschap
Het gebruik van een momentsleutel voor het aanhalen van de door de fabrikant voorgeschreven momenten is ook bij het vervangen een stuurhuis of –pomp vanzelfsprekend. Daarnaast is het raadzaam om, na het spoelen, tussen de leidingen een magnetisch filter te monteren. Dit verlengt de levensduur van de stuurinrichtingsdelen, zolang dit aanvullend en niet als vervanging van goed spoelen wordt ingezet. Let op dat een spoelapparaat het niet toelaat om het systeem in een open circuit te spoelen: dezelfde metaaldeeltjes kunnen zo namelijk alsnog in het hydraulisch systeem achterblijven. Een alternatief spoelmiddel anders dan stuurbekrachtigingsolie wordt ook afgeraden. Een spoelmiddel matcht niet met de viscositeit van de stuurbekrachtigingsolie en kan daarmee de leidingen aantasten. Let verder op dat er bij het monteren van bepaalde elektrohydraulische en alle elektromechanische stuursystemen een diagnoseapparaat nodig is.
Documentatie
Kijk voor het bestellen van de juiste stuursystemen op mijngrossier.nl naar de vermelde bouwstenen. Vaak is er bij een bepaald autotype een keuze tussen meerdere modellen of generaties van stuurhuizen of –pompen. Er moet dan een keuze gemaakt worden op basis van de vermelde OEnummers, chassisnummers of automerkgebonden coderingen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Volvo S60, waarbij maar liefst vier typen stuurhuizen en twee types stuurpompen mogelijk zijn.
Garantieafhandeling
Wat te doen in het geval van vroegtijdig (<2jaar of <36.000km) falen van een gereviseerd onderdeel van ERA Benelux? Het advies luidt om in dit geval het onderdeel en de autogebonden informatie zo snel mogelijk naar uw grossier te sturen. Zorg dat alles compleet is. Indien een stuurhuis met spoorstangen geleverd wordt, moeten ook deze spoorstangen meegestuurd worden voor de garantiebeoordeling. Het is ook van belang dat de leidingen vast blijven zitten, de hoezen gepositioneerd en de geperste poelies onaangeroerd blijven. Geef daarnaast alle relevante informatie op betreffende het voertuig (merk, type, chassisnummer, bouwjaar, motorcode), data (de)montage, kilometerstanden (de)montage en een gedetailleerde en duidelijke klachtomschrijving.
Testcentrum
Alle voor garantie ingediende onderdelen worden in het testcentrum van ERA Benelux op de testbank onderworpen aan uitvoerige tests. Daarbij is het van groot belang om precies te weten onder welke omstandig- heden het onderdeel gefaald heeft en wat daarbij vastgesteld is. Als er tijdens de tests geen gebreken worden vastgesteld, is het namelijk niet mogelijk de klacht te achterhalen. Dus vermeld goed welke klachten er zich waar precies op/in het onderdeel hebben voorgedaan, bij welke snelheid/manoeuvres/temperaturen dat plaatsvond, etc. Als de klacht tijdens de tests opnieuw opvalt en er geen duidelijke tekenen van montagefouten zijn, wordt het onderdeel vanzelfsprekend gecrediteerd. Is er sprake van vervuilde olie in het stuursysteem, zijn er tekenen van een foutieve ontluchting zijn of zijn er aantoonbaar andere afwijkingen van de montageinstructie, dan wordt het onderdeel geretourneerd met een expertiserapport, waarin wordt toegelicht waarom de garantieaanvraag niet gehonoreerd wordt. Daarbij is het mogelijk dat een onderdeel tijdens de testfase compleet geassembleerd is en daardoor ook geassembleerd geretourneerd wordt.