Ook een goed onderhouden auto kan na een reparatie opnieuw te maken krijgen met een defect. Vervelend voor de klant, maar ook voor het autobedrijf. Soms is er sprake van een garantiegeval. Hoe wordt dit eigenlijk bepaald? En wat zijn de oorzaken?
Om een garantiegeval en een (langdurig) conflict met een klant te voorkomen, is het gebruik van kwaliteitsonderdelen essentieel. Mijngrossier.nl levert daarom uitsluitend onderdelen die minimaal gelijk zijn aan eerstemontagekwaliteit. De fabrikanten van deze onderdelen zijn in veel gevallen OE-leverancier. Dit betekent dat zij topkwaliteit hoog in het vaandel hebben staan. De autofabrikanten nemen met minder immers geen genoegen. Daarom is het gebruik van eersteklas materialen standaard en zijn de kwaliteitsbewaking en controlemechanismen tijdens de productie zeer streng. Zo wordt uitval tot een minimum gereduceerd. De fabrikanten willen garantiegevallen voorkomen, omdat dit simpelweg geld kost. Elke garantieaanvraag is er één te veel.
Schadeoorzaak
De praktijk leert helaas echter dat garantiegevallen niet uit te sluiten zijn. Hoe gering de kans ook is: een vervangingsdeel kan stuk gaan. Er zijn hiervoor twee belangrijke oorzaken te noemen. Allereerst is daar de fabricagefout, die ondanks alle zorgvuldigheid kan voorkomen. Verder blijkt verkeerde montage een belangrijke schadeoorzaak. De monteur is bij voorkoming van schade een belangrijke spil. Hoewel het bij sommige onderdelen niet goed mogelijk is, is de monteur in andere gevallen bij uitstek de geschikte persoon om onderdelen die niet goed zijn te herkennen. Vervolgens kan hij actie ondernemen en besluiten het onderdeel niet te monteren. Naast deze zogenaamde aftercheck op het onderdeel is ook het op de juiste wijze en met het juiste gereedschap monteren van onderdelen van groot belang om de levensduur van een onderdeel te optimaliseren.
Specialistenwerk
Niet alleen bij de montage, maar ook bij de eindcontrole kan er nog veel mis gaan. Eventuele gevolgstoringen zijn niet zo maar gevonden en opgelost. Hier komt ook een stuk kennis en ervaring om de hoek kijken. Met de steeds complexere techniek en hiervoor benodigde kennis wordt de montage van bepaalde onderdelen zelfs echt specialistenwerk. Het gevolg is dat wat vandaag nog als goede montagewijze gezien wordt, morgen al weer veranderd kan zijn. Dit is een heel belangrijke valkuil als het gaat om montagefouten. Uit onderzoeksresultaten van garantieafdelingen van onderdelenfabrikanten blijkt in ieder geval dat een aanzienlijk aantal garantieaanvragen is terug te leiden op de montage en de verkeerde uitvoer hiervan.
Speciaal gereedschap
Een juiste montage van onderdelen is direct gekoppeld aan het gebruik van het juiste gereedschap. Voor sommige onderdelen is ook speciaal gereedschap nodig. Voor sommige universele garages kan aanschaf van dit soort gereedschap een behoorlijke aanslag op het budget vormen. Soms wordt hier dan ook op bezuinigd. Bedenk wel dat zonder de nodige productkennis en het juiste (speciaal) gereedschap montage van sommige onderdelen niet mogelijk is. Een goede werking van het onderdeel is daarmee niet gegarandeerd.
Documentatie
Soms zit je als monteur met je handen in het haar: hoe los je een bepaald technisch probleem op of op welke wijze wordt een specifiek onderdeel nou precies gemonteerd? Naslagwerken zoals werkplaatshandboeken bieden dan uitkomst. Hier is veel nuttige informatie te vinden. Het probleem van naslagwerken, ook op het internet, is het up-to-date houden van deze informatie. Zijn er tussentijds al aanpassingen gedaan? Zijn er misschien al productmodificaties doorgevoerd om een product verder te verbeteren? Zijn er hierdoor andere montagevoorschriften voorgeschreven? Met deze veelvoud aan informatiebronnen zie je soms door de bomen het bos niet meer. Dit is de reden waarom bij de meeste onderdelen praktische, productgerichte montagehandleidingen worden gevoegd. Hiermee is meteen duidelijk hoe er gemonteerd dient te worden en wat juiste montagewijze is.
Garantieafhandeling
Op de garantieafdelingen van onder meer onderdelenimporteurs komen veel uiteenlopende onderdelen, waar een defect aan wordt toegeschreven. Dit varieert van een bout tot en met een bijna compleet motorblok. Voor de garantiespecialisten is er vervolgens de taak om te achterhalen of het probleem in het onderdeel zelf zit of dat er ergens anders iets is fout gegaan. De praktijk leert dat er te vaak te lichtzinnig over de montage van onderdelen wordt gedacht. Hier gaat het dan ook vaak mis: zo’n 90 procent van alle garantieaanvragen kan gerelateerd worden aan de montage. De medewerkers van de garantieafdeling doen bij een garantiegeval grondig uit te doeken waar het probleem ligt. Als er door een foutieve montage iets is misgegaan, wordt uitvoerig informatie bijgevoegd. De monteur kan deze kennis voor toekomstige klussen gebruiken, zodat hij een kwaliteitsreparatie levert en daarmee een goede service biedt aan een tevreden klant.