Remmenfabrikant Brembo heeft naar aanleiding van de F1-race in Baku weer een interessante infographic gepubliceerd, waarbij duidelijk wordt dat remvertraging minstens zo belangrijk is als absolute topsnelheid.
Remmenfabrikant Brembo biedt de F1-liefhebbers en technici opnieuw een fraaie blik achter de schermen van de eredivisie van de autosport. Topsnelheid is zeker belangrijk, maar de juiste remvertraging zeker ook. Als we kijken naar de GP van Baku vallen een aantal zaken op. Het stratencircuit van Baku kent het langste rechte stuk van alle Formule 1-circuits. In totaal telt de baan twintig bochten met soms zeer smalle stukken waar net één F1-bolide kan passeren. Toch is het een relatief snel circuit: de coureurs gaan gedurende 56 procent van race ‘volgas’. Het circuit kent enkele moeilijke technische passages, waar het precisieremmen van levensbelang is omdat contact met muur of vangrail nooit ver weg is. Verder zijn er vier 90°-bochten, die het uiterste van de remmen vragen. Volgens de technici van Brembo behoort Baku tot de meest veeleisende F1-circuits voor het remsysteem. De 11 rempunten per ronde en de extreme lengte van de baan (meer dan 6 km) dwingen een coureur om elke ronde 19 seconden lang zijn remmen te gebruiken. Dat is bijvoorbeeld 7 seconden meer dan op Circuit Gilles-Villeneuve in Montreal.
Bocht 1,3 en 7
Als we kijken naar de 11 rempunten van het stratencircuit, worden er 2 gekwalificeerd als veeleisend voor het remsysteem, 7 punten zijn van gemiddelde moeilijkheid en worden er 2 gekwalificeerd als ‘licht’. Het meest uitdagende voor de remmen is bocht 3 waar de bolides van zo’n 320 km/u in slechts 2,28 seconden vertragen naar zo’n 95 km/u. Om dit te bereiken moet de coureur een kracht van 153 kg op het rempedaal loslaten en een remvertraging van 4,6 G ondergaan. Max en zijn collega’s hebben hier slechts 64 meter voor nodig.
In bocht 1 wordt er weliswaar iets meer pedaalkracht van de coureur gevraagd (154 kg), maar is de remvertraging iets minder. De snelheidsreductie en de benodigde tijd hiervoor ligt iets lager: in 2,03 seconden van 325 km/u naar 122 km/u. De remweg bedraagt hier zo’n 57 meter. Bij bocht 15 is de remweg vergelijkbaar als bij bocht 1, zo’n 59 meter, maar het stresslevel voor de coureur ligt hier een stuk lager: ‘slechts’ 4,4 G bij een pedaalkracht van 143 kg.