Veel klanten zullen de komende zomerperiode een flink aantal extra kilometers maken. Om comfort en veiligheid te waarborgen, is ook een gedegen inspectie van de schokdempers noodzakelijk.
Het weggedrag van een auto op versleten schokdempers is onvergelijkbaar veel slechter dan dat van diezelfde auto op nieuwe exemplaren. Toch rijden de meeste autobezitters niet meteen naar het autobedrijf met klachten. En dat is volstrekt logisch: de achteruitgang van het weggedrag gaat heel geleidelijk en blijft daardoor nagenoeg onopgemerkt. De gevolgen zijn echter groot: versleten schokdempers zijn een gevaar voor de verkeersveiligheid. Slecht werkende schokdempers hebben een nadelige invloed op de wegligging, de kans op aquaplaning is veel groter en de remweg wordt aanzienlijk verlengd. Daarnaast leiden schokdempers die hun beste tijd gehad hebben tot extra slijtage van de banden en andere onderdelen zoals de stuurdelen. Omdat de schokken die de banden doorgeven onvoldoende gedempt worden, wordt de hele auto aan extra trillingen blootgesteld. Dit heeft invloed op de levensduur van onder andere de koppeling, de aandrijfassen, de versnellingsbak en bijvoorbeeld de verlichting. Verder maken versleten dempers een autorit extra vermoeiend en minder comfortabel voor de inzittenden. Om deze redenen is een regelmatige inspectie van schokdempers pure noodzaak.
Visuele inspectie
Uit onderzoekscijfers blijkt dat elke vierde auto met één of meer versleten schokdempers rondrijdt. Dat zijn voor de verkeersveiligheid verontrustende cijfers. Omdat het de meeste automobilisten niet opvalt dat de schokdempers versleten zijn, ligt hier dan ook een belangrijke adviserende taak voor het autobedrijf om de klanten te wijzen op de voordelen van goed functionerende schokdempers. Het advies luidt om schokdempers elke 20.000 km te inspecteren. Dat kan visueel of professioneel met een schokdempertester. Let tijdens een proefrit op deinen, overhellen en sterk duiken bij het remmen. Ook stuurtrillingen, snel op de veeraanslag zitten, versleten kogels of rubbers kunnen het gevolg zijn van versleten dempers. Er zijn ook duidelijk zichtbare tekens die wijzen op een defecte schokdemper zoals onregelmatige slijtage van de banden, olielekkage van de demper, beschadigde eindaanslagen en versleten kogelgewrichten. Let ook op roestvorming bij de zuigerstang, wat tot een snelle slijtage van de afdichtingen en vervolgens olieverlies kan leiden. Het is ook verstandig om tijdens een inspectiebeurt de silent blocs en de hoofdveren goed te controleren.
Schokdempertester
Om schokdemperslijtage professioneel te meten, is het verstandig om gebruik te maken van een schokdempertestbank, zoals de Monroe Expert Suspension Tester. Deze testbank maakt het mogelijk om de conditie van schokdempers uiterst nauwkeurig te controleren, zonder dat de dempers gedemonteerd hoeven te worden. Dankzij een uitgekiende testmethodiek is de nieuwe Monroe Expert Suspension Tester in staat het effect van andere ophangingsdelen van de schokdempertest te isoleren, waardoor het resultaat aanzienlijk duidelijker en eenduidiger wordt. De testmethode filtert bijvoorbeeld factoren zoals bandenspanning weg. De kleurenuitdraai na een test maakt voor zowel de klant als de monteur overtuigend duidelijk hoe de conditie van de schokdempers is: groen is goed, rood betekent vervangen. Gebruik van een schokdempertester biedt een uitstekende gelegenheid om zich als autobedrijf te profileren en (potentiële) klanten op een eenvoudige wijze te informeren over de staat van hun schokdempers.
Verkoop omhoog
Steeds vaker organiseren autobedrijven een Schokdempertestweek in samenwerking met de Safety Experts van Monroe. Er wordt dan tijdelijk een mobiele schokdemperstestbank geplaatst die professionele tests mogelijk maakt. De ervaringen van zulke speciale testweken zijn zeer positief. Het autobedrijf kan zich naar bestaande en nieuwe klanten profileren als een technisch specialist en krijgt hierdoor een nog betere uitstraling. Bovendien biedt een testweek meer omzetkansen door een hoger schokdemperbewustzijn van de consument. Daarnaast biedt het extra contactmoment met de consument de mogelijkheid om ook andere slijtdelen onder de aandacht te brengen. De vervangingsgraad van schokdempers is momenteel zo’n 4 procent. Bij de gebruikers van een testbank schiet de verkoop van schokdempers echter omhoog. Sommige gebruikers laten weten dat kort na installatie van de testbank al een verkoopstijging van 40-50 procent is gerealiseerd. Dat geldt overigens niet alleen voor de schokdempers; ook de mountingkits, protectiekits en schroefveren blijken vaak aan vervanging toe. Voor het autobedrijf bieden de professionele schokdempertests direct nieuwe omzetkansen. Interesse in een testweek met de experts van Monroe ?