We komen steeds vaker gloeibougies tegen met druksensor in moderne gedownsizede motoren. Een vervanging van deze speciale gloeibougies vraagt om extra aandacht.
Waarom worden er door autofabrikanten in toenemende mate gloeibougies met druksensor gemonteerd? Hiervoor een korte uitleg hoe zo’n gloeibougie werkt. Bougiefabrikant Beru noemt dit type gloeibougies PSG, wat staat voor Pressure Sensor Glow-plug. Het gloei-element van zo’n gloeibougie kan bewegen. De cilinderdruk duwt de stift in. Aan het uiteinde van de stift zit een meetelement, dat de beweging van de stift omzet naar een signaal voor de ECU. Een PSG bevat daarom behalve twee voedingsdraden ook een datadraad. Hierdoor kan de bougie real time de verbrandingsdruk tot maximaal 200 bar doorgeven aan de ECU. Die kan met deze data de brandstofinjectie, de laaddruk, de hoeveelheid EGR of het ontstekingsmoment aanpassen. Hiermee worden pieken in de cilinderdruk voorkomen. En dat is heel belangrijk: deze zijn namelijk verantwoordelijk voor de NOx-uitstoot.
Er is meer mogelijk
Als het motormanagement voortdurend de verbrandingsdruk in iedere cilinder kent, is er technisch natuurlijk veel meer mogelijk. Het maakt compenseren voor toleranties of slijtage van de injectoren effectiever, net als een antiklopregeling. Bovendien kan de motor zich ook makkelijker aanpassen aan een andere brandstofkwaliteit. Je zou je kunnen voorstellen dat de PSG-gloeibougies NOx-sensoren in het uitlaatgas-nabehandelingsysteem overbodig maken. Beru zegt dat de ontwikkelingsdoelstelling van autofabrikanten om de luchtmassameter te schrappen met de PSG-gloeibougies realistisch lijkt.
Vervanging met aandacht
Als je een gloeibougie met druksensor vervangt, wees dan extra voorzichtig om schade aan de uiterst gevoelige sensor te voorkomen en een goede werking te waarborgen. Zelf als je de bougie op een hoogte van slechts 2 cm uit je handen laat glijden, kan de PSG ernstig beschadigen. Enkele tips: trek de stekker er alleen handmatig af om de kans op het beschadigen van de bougie te voorkomen; (de)monteer uitsluitend met speciaalgereedschap; zet het gereedschap dusdanig op de PSG dat de zeskantige kop van de gloeibougie volledig is afgedekt; let op het juiste aanhaalmoment; en verwijder de beschermkap pas na de montage van de gloeibougie.
Demontage
– Verwijder de kunststof kap op de motor en andere componenten die de toegang tot de gloeibougies bemoeilijken.
– Haal de stekker op elke gloeibougie handmatig los.
– Reinig het gebied rondom de betreffende gloeibougie om te garanderen dat er niks in de verbrandingskamer kan vallen. Als het brandstofsysteem is geopend, besteed dan ook aandacht aan het schoonhouden van dit systeem en dicht de leidingen zo mogelijk af met een dop.
– Gebruik uitsluitend een speciale dop om de PSG los te draaien: zo voorkom je schade aan het stekkerblok. Belangrijk: de dop moet de PSG-zeskantkop volledig omvatten. Gebruik een momentsleutel en let op het toegestane koppel bij het losdraaien.
– Verwijder de gloeibougie.
Gloeibougievriendelijke montage
– Smeer de schroefdraad en de as van de nieuwe PSG voor montage in met montagevet voor gloeibougies om vastkoeken te voorkomen.
– Reinig het gloeibougiekanaal en de schroefdraad in de cilinderkop om olie en verbrandingsresten te verwijderen. Let op dat er geen vuil de verbrandingskamer binnendringt.
– Schroef de gloeibougie eerst met de hand op zijn plaats, gebruik vervolgens een momentsleutel (let op het aanhaalmoment) met daarop een speciale dop. Denk er aan dat de PSG-zeskantkop volledig omvat wordt.
– Verwijder nu (en niet eerder) de beschermkap van de PSG om schade aan de stekker en de contrastekker te voorkomen.
– Duw op de stekker van de aansluitkabel tot deze op de PSG vastklikt.
– Monteer de kunststof kap op de motor en alle andere onderdelen die eerder zijn losgehaald.
– Controleer daarna het geheugen van het motormanagement op foutcodes en wis deze.