Dakarteam Mammoet Rallysport had een zware vierde etappe. Door een lekke band op een scherpe rots behaalde de truckers uit Harskamp de 20e positie. Omdat meerdere teams forse problemen kende onderweg, blijft coureur Martin van den Brink met zijn equipe de derde Nederlander in het eindklassement van de zwaarste rally ter wereld.
De telefoonverbinding met Peru is slecht, maar duidelijk is dat het al vroeg in de etappe mis ging met de eerste equipe van het Gelderse team: “We waren lekker op gang, en reden toen een band lek op een steen. Dat kost je dan gelijk tijd, die we later probeerden in te halen. Dat was niet eenvoudig op deze proef: gezien de ongelukken van andere teams…” aldus coureur Martin van den Brink. Miki Biason van Team de Rooy maakte een forse buiteling met zijn truck en ook Peter Versluis van het MAN team kende de nodige problemen. Gezien de schade die de verschillende trucks hebben opgelopen was het geen eenvoudige etappe. Met een heftigere etappe in het vooruitzicht is duidelijk dat de komende dagen veel trucks zullen moeten afhaken: de Dakar is net begonnen en de trucks moeten nog 10 dagen racen voor ze die felbegeerde finishlijn halen.
Martien Hol heeft ongetwijfeld ook de nodige assistentie moeten verlenen: op het moment van schrijven is zijn equipe net halverwege de track op de 48e positie. Voor Mammoet Rallysport is dat geen probleem: Deel van de Dakar-ervaring is de gedachte dat de teams elkaar helpen. Zeker onder de Nederlandse truckteams is er door de jaren heen heel wat afgesleept, losgetrokken, gelast en getroost. Wie de uitvallers van deze vierde etappe gaan zijn is nog giswerk, maar duidelijk is dat het truckersklassement aan het uitdunnen is. Team Hamer Dakar uit Nederland is daar helaas het voorbeeld van: na een moedige strijd tegen de elementen en omstandigheden moest Fons Jans ook toegeven dat de Dakar ditmaal het laatste woord had. Vooralsnog is Mammoet Rallysport nog volop aanwezig in de rally, maar wel met het besef dat iedere etappe de laatste kan zijn…
De vijfde etappe van de loodzware Dakar-rally zal de deelnemers meenemen naar het Zuid-Amerikaanse Chili. De etappe zal relatief laat starten, omdat naast de landsgrens ook een tijdzone zal worden doortrokken. De echte zware dagen voor de trucks beginnen in deze vijfde etappe: rivierbeddingen, keien en rotsen zullen alles van de banden, vering en schokdempers vragen, en misschien wel meer. “Hier rijdt je de truck gewoon op stuk,” legde Martin eerder uit. Juist deze etappes zijn de reden dat beide trucks jaarlijks tot de laatste moer en bout uit elkaar moeten worden gehaald en in elkaar worden gezet. Vorig jaar waren het deze bizarre omstandigheden die een top 10 positie in de weg stonden. Dit jaar hoopt het team dankzij verschillende innovaties de grootste tijdstrekkers vermeden te hebben: Eerste monteur Arjan Veenvliet zal alle instrumenten extra in de gaten houden, en ongetwijfeld de komende dagen in actie moeten komen. Vooral hij zal de extra slaap van de komende nacht hard nodig hebben…