De mannen van Mammoet Rallysport kijken tevreden terug op de tweede special stage van de Dakar-rally in Peru. Het team behaalde met hun Ginaf de tiende positie, en zit slechts 13 seconden achter de Russen van Kamaz.
De tweede etappe verliep niet voor alle deelnemers zo soepel als voor de truckers van Mammoet, zo bleek bij de finish…
Coureur Martin van den Brink is zeer tevreden met de tiende positie: “Het ging echt goed, de truck is erg goed gebouwd en we voelen ons er helemaal in thuis. Er moet hard gewerkt worden in de cabine, maar dan wel het liefst in deze cabine van deze truck”. De teamleider is duidelijk te spreken over zijn materiaal: “Onze Ginaf is duidelijk in zijn element in de duinen. Dankzij het vernieuwde veersysteem kunnen we harder en veiliger rijden dan voorheen.” Ook de hoogste duinen vormden geen enkel probleem voor de tien ton staal in het mulle zand: “Vanuit de cabine kunnen we de bandenspanning regelen. Twee keer hebben we die op minimaal moeten zetten, maar dan konden we ook zo naar boven rijden: echt super!”
Andere truckteams ervoeren de nodige pech onderweg: Hans Stacey van Team de Rooy kantelde en kwam schuin op een helling te liggen, maar wist toch een 7e positie te behalen. Ook Marcel van Vliet van het VEKA team kreeg pech onderweg, en zakte zo naar de 18e positie. Van den Brink kijkt met veel zin vooruit naar de derde etappe: “Morgen nog meer duinen, ik vind dat wel mooi!” besluit de ondernemer uit Harskamp.
Ook Martien Hol, de eerste hulp bij Dakar-ongevallen is tevreden met het resultaat. De goedlachse teamgenoot van Martin wist weer een paar plaatsen te winnen, en staat nu zelfs 19e in het algemeen klassement en komt zo onverwacht ineens de top 20 binnenrijden.
Ook de mannen van het bivak hebben genoten: “Een groot voordeel van een ronde is het feit dat je niet hoeft te vertrekken” legt manager Peter Verburgh uit. “We konden daardoor orde op zaken stellen in de administratie, maar ook boodschappen doen, eten koken, en ervoor zorgen dat alles op rolletjes verloopt’ aldus de Harskamper. De etappe van maandag 7 januari vraagt wel voor een verhuizing: het kleine dorp dat het bivak heet, zal in rap tempo worden afgebroken om een paar honderd kilometer verderop weer te worden opgebouwd. “Daar zit veel werk in, maar is ook belonend: het is gaaf om te zien dat goede voorbereiding helpt om gelijk aan het slag te kunnen zodra de trucks arriveren.”
De derde etappe zal de Dakar-karavaan verder de wildernis invoeren, richting Nazca. In een special van 243 kilometer zullen de mannen van Mammoet Rallysport alle turbo’s moeten laten fluiten om duin na duin te kunnen halen. De lokale bevolking noemt dit gebied ‘Erg’, wat verwijst naar de hoeveelheid opeenvolgende duinen. Mammoet Rallysport vindt ‘Erg’ niet zo erg, want juist daar zijn hun trucks jaren geleden al op ontworpen. Dankzij nieuwe aanpassingen in het veersysteem is het oude euvel van evenwichtsproblemen opgelost, waardoor de banden als het goed is alle vier in het zand blijven. Op twee-derde van de etappe verdwijnen de duinen, en komt de vaart er goed in. Vlak voor de finish is het nog oppassen geblazen: de duinen komen dan in volle hevigheid terug. Ongetwijfeld goed voor een spectaculaire beelden en een fenomenale race.