Etappe 11: Martin geeft extra gas richting Nasca

Het Harskampse rallysportteam Mammoet Rallysport behaalde in een enerverende elfde etappe wederom de dertiende positie, en heeft de zinnen gezet op de finish in Lima! Tot die tijd wil coureur Martin van den Brink het onderste uit de kan halen om zo hoog mogelijk op de ranglijsten te eindigen.


VDBrink_dakar_etappe11“Vandaag ging eigenlijk heel goed. De auto was helemaal prima, maar we hadden wel weer ontzettend veel keien op de weg,” legt teamcaptain van den Brink uit. “Daarnaast hadden we ook veel last van stof… Zo erg, dat we soms even moesten stoppen om weer wat te kunnen zien.” Het stof resulteerde er uiteindelijk in dat een van de banden zo hard op een steen reed, dat die vervangen moest worden. “Daar hebben we ongeveer 25 minuten mee verloren. Dat is ergens jammer, want anders was ik zesde geweest. Ondanks die band ben ik wel tevreden”, aldus de sportman.Geheel tevreden met het eindklassement is de trucker nog niet: “Ik wil nog iets goedmaken in die laatste drie zware etappes. Reken maar dat ik daar mijn best voor ga doen”, aldus de strijdvaardige bestuurder van truck 510. De omstandigheden lijken daar bij aan te sluiten: door veel problemen voor twee van zijn voorliggers, lijkt het erop dat Martin van de dertiende naar de elfde plaats is geklommen in het algemeen klassement.

Vandaag vielen opnieuw drie Nederlandse trucks definitief uit de race, en waarschijnlijk zal morgen niet anders zijn. Enerzijds geeft dat mogelijkheden voor van den Brink, anderzijds weet hij uit ervaring dat ook hij tot de uitvallers kan gaan behoren… Met dit in het achterhoofd besluit de rallyrijder: “We gaan er gewoon voor, morgen in de duinen liggen er weer kansen voor ons!”Martien Hol en zijn monteurs met wielen hebben na de elfde etappe een korte nacht gemaakt: “Gerard van Veenendaal lag op een vervelende manier op de zijkant in een duinpannetje. We konden er niet goed bij en er zou nog een extra truck nodig zijn om te helpen.” Uiteindelijk lukte het anderen met hulp van buitenaf om de Ginaf weer op vier wielen te krijgen. Intussen reden Arjan Veenvliet, Jeroen Stevens en Martien Hol weer door richting finish, tot ze zelf verrast werden door problemen met vier banden. Die uitdagingen heeft de tweede equipe van Mammoet Rallysport de nodige tijd gekost: “Na een flink tijdje waren we er goed zat van, maar konden we eindelijk doorrijden richting het bivak.” Veel slaap hebben de truckers niet gehad: “Drie uurtjes. Maar ik heb echt waar weer waanzinnig veel zin in morgen!”, sluit Martien optimistisch af. De komende dagen zullen nog een flinke uitdaging gaan vormen voor Hol, die toch als rijder deze Dakar een zeer knap debuut maakt.

Volgens de organisatie gaat de Dakar in haar slotfase voor de meeste uitvallers zorgen. Het venijn zit ‘m in de staart, en schattingen geven aan dat ca. de helft van de trucks in de laatste drie etappes zullen moeten opgeven. De etappe van vrijdag vormt de opening van de spannende slotfase, die opnieuw een fors aantal duinen zal kennen: zeker twintig kilometer onafgebroken zand. De special is met 245 kilometer korter dan wat we in de afgelopen dagen hebben gezien, maar er niet minder pittig om. De lange verbindingsroute van 412 kilometer moeten de mannen ook nog eens vóór de race afleggen: De resulterende vermoeidheid zal zelfs de meest ervaren rijder uitdagen om wakker én alert te blijven.