Dynamovrijloopwielen van Nipparts

Steeds meer Aziatische auto’s maken gebruik van dynamovrijloopwielen. Bij de vervanging van een aandrijfriem moet ook het vrijloopwiel vervangen worden. Nipparts biedt zo’n 60 verschillende typen vrijloopwielen.

Nipparts_dynamovrijloopwielOok steeds meer Aziatische autofabrikanten maken in toenemende mate gebruik van dynamo’s die aangedreven worden via vrijloopwielen. Innovatieve dynamopoelies die over een geïntegreerde vrijloopkoppeling beschikken, verdringen de gebruikelijke starre riempoelie voor de V-snaaraandrijving van dynamo’s. Het bijzondere van de vrijloopkoppeling bevindt zich aan de binnenzijde van het systeem. Een gelagerde rollenvrijloop brengt, net zoals bij de vrijloop van een fiets, het koppel over. Dit biedt ten opzichte van starre dynamopoelies belangrijke voordelen als bijvoorbeeld het toerental van de motor plotseling daalt. Een dynamo met een vrijloopwiel ondervindt hiervan geen hinder en het aggregaat slijt daardoor minder snel.

Langere levensduur

Bij een lopende motor zijn er, inherent aan het principe van een benzine- of dieselmotor, bewegingen die tegen de draairichting van de motor ingaan. In dit geval slijten bij een starre riempoelie de riem en rollen eerder. Het voordeel van de vrijlooprol is dat bij een tegendraairichting de aggregaataandrijving losgekoppeld wordt van de motorbeweging. Hierdoor wordt de levensduur van het hele aggregaataandrijvingsysteem, zoals de riem en de rollen, aanzienlijk verhoogd. Verder stabiliseert het vrijloopwiel van de dynamo riemtrillingen en worden de riembewegingen gereduceerd. Daarnaast vermindert de vrijloopkoppeling het krachtniveau in de aggregaataandrijving en wordt de geluidsproductie van de riemaandrijving verbeterd. Bovendien maakt het vrijloopwiel gebruik van dynamo’s met meer vermogen mogelijk. Dit is bijvoorbeeld zeer praktisch bij de huidige start&stop-systemen.

Controle

Net zoals span- en looprollen en Multi-Vriemen is ook de dynamovrijloopwiel aan slijtage onderhevig. Een defect aan de dynamovrijloopwiel is te herkennen aan het trillen van de Multi-V-riem of aan sirene-achtige fluit- en piepgeluiden. Om een vrijloopwiel effectief te controleren, is demontage de enige optie. In gemonteerde toestand kan de werking van een vrijlooprol namelijk lastig worden beoordeeld.

Het aanbod van Nipparts

De range dynamovrijloopwielen van Nipparts is met zo’n 60 verschillende typen zeer omvangrijk. Voor vrijwel elk Aziatisch automodel levert Nipparts een dynamo-vrijloopwiel. Het assortiment vrijloopwielen is samengesteld uit uitsluitend originele Aziatische onderdelen, die worden geproduceerd in ISO-gecertificeerde fabrieken die ook eerste montage leveren. De vrijloopwielen van Nipparts zijn dus gelijk aan originele kwaliteit. Een ander belangrijk pluspunt, dat eigenlijk voor alle Nippartsdelen geldt, is de prijsstelling. Doordat Nipparts direct bij Aziatische topleveranciers inkoopt, is het mogelijk om de dynamovrijloopwielen tegen een zeer scherpe prijs aan te bieden. Dit betekent dat het autobedrijf in staat is om een topreparatie te verrichten tegen een lagere prijs, wat ook bij de consument in goede aarde zal vallen.

De werking controleren

  1. De binnenring tussen duim en wijsvinger van een hand klemmen. (AFB 1)
  2. Met de duim en wijsvinger van de andere hand de buitenring omsluiten. (AFB 2)
  3. De buitenring in de aandrijfrichting van de dynamo draaien en de binnenring daarbij vasthouden. Wanneer de werking in orde is, kan de buitenring niet worden gedraaid.
  4. De buitenring tegen de aandrijfrichting van de dynamo draaien en de binnenring daarbij vasthouden. Wanneer de werking in orde is, kan de buitenring met geringe weerstand worden verdraaid.

Let op!
Als een van beide functies niet aanwezig is, moet het vrijloopwiel altijd worden vervangen.

nipparts2

Afbeelding 1 Afbeelding 2