Distributiesets zijn niet meer weg te denken uit de dagelijkse werkplaatspraktijk. Zij zijn zeer praktisch, montagevriendelijk en bieden de klant meer service.
Ruim 20 jaar geleden kwam SKF met de allereerste distributieset voor het autobedrijf. De populariteit van de set riemen, poelies en spanrollen groeide snel. En doet dat nog steeds. De monteur kan dankzij de distributieset snel en eenvoudig een hoogwaardige en nauwkeurige riemvervanging uitvoeren. De laatste jaren is de inhoud van de sets op bepaalde punten gewijzigd. Automatische spanrollen deden bijvoorbeeld hun intrede. Ook de tandprofielen van de riemen zijn in de loop der jaren gewijzigd. Nu zie je steeds vaker toepassingsspecifieke tandprofielen. Het is dan ook essentieel dat voor iedere toepassing de juiste riem wordt gebruikt. Distributiesets van SKF bevatten uitsluitend OE-kwaliteitsonderdelen, die voertuigspecifiek zijn samengesteld. Dit garandeert een veilige en professionele reparatie. En niet onbelangrijk: een tevreden klant.
Inhoud van SKF-set
SKF-distributieriem
Vervaardigd uit verzadigd nitril (HSN) voor betrouwbaarheid en een lange levensduur. Voor de autofabrikanten zoals de Fiat-groep, PSA, Renault en de VAG-groep worden de distributieriemen steeds vaker voorzien van een teflon-laag (PTFE). Dankzij deze teflon-laag zijn de riemen beter bestand tegen de hoge belastingen, die inherent zijn aan de langere service-intervallen.
Spanrol en geleidingsrol
Voor een optimale riemspanning in het systeem, onder alle omstandigheden.
Extra onderdelen
Alle extra onderdelen die nodig zijn voor een veilige, professionele reparatie, zoals moeren, (krukas)bouten en doppen. Deze extra onderdelen zijn noodzakelijk voor een complete vervanging om aan de originele OE-kwaliteit te kunnen beantwoorden.
Specifieke montage-instructies
Uiteraard zijn alle distributiesets van SKF voorzien specifieke montage-instructies. SKF drukt bovendien als eerste leverancier zijn montage-instructies rechtstreeks aan de binnenkant van de verpakking van zijn distributieriemsets. Dit is onderdeel van een nieuw initiatief om de technische normen in de aftermarket voor de automobielindustrie te verbeteren en technici in autobedrijven te ondersteunen.
Extra voordelen:
- Kunnen op meer dan 98% van het Europese wagenpark worden gemonteerd.
- De beste dekking van alle Aziatische automodellen.
- 169 distributiesets – het meest uitgebreide assortiment in de aftermarket.
- SKF heeft een uniek garantie afhandelingsproces in de markt! – Motor stukgelopen? SKF gaat op garageniveau ondersteunen om de oorzaak van het falen te bepalen, samen met de monteur!
Kleine moeiteOm de klant voor hoge kosten te behoeden, kiezen sommige autobedrijven er voor om alleen de distributiesnaar en niet de loop- en spanrollen te vervangen. Iedere monteur weet dat dit onverstandig is, vooral als je naar de eisen van moderne motoren kijkt. Uitval van het distributiesysteem veroorzaakt immers directe schade aan de moderne motoren. Door het groeiende aantal aan te drijven onderdelen in het motorcompartiment worden de riemen en de bijbehorende loop- en spanrollen steeds zwaarder belast. Bovendien worden motoren steeds krachtiger en kunnen hogere maximum toerentallen draaien, iets wat met name voor dieselkrachtbronnen geldt. Bij hoge motortoerentallen kan de omloopsnelheid van een riem meer dan 250 km/h bedragen, waarbij de rollen dus zeer hoge toerentallen draaien. Het is daarom raadzaam om tijdens de vervanging van een distributieriem of Micro-V-riem ook de bijbehorende loop- en spanrollen en aanverwante onderdelen te vernieuwen. |