Breuk door corrosie van de veerschotel van de veerpoot
Dit probleem treedt op wanneer, vanwege corrosie, de schotel van de veerschotel op de veerpoot barst en breekt als gevolg van de spanningen van de veer die erop rust. De voertuighoogte wordt lager aan de kant waar het defect optreedt. Als deze situatie optreedt wanneer het voertuig in beweging is, dan kan dit tot een ernstig ongeval leiden.
Uitgerekte of versleten veren
Wanneer de veer aan een te grote belasting wordt blootgesteld, dan wordt hij door de compressie kleiner. Dit betekent dat wanneer er weer sprake is van een normale belasting, de veer niet naar de oorspronkelijke grootte terugkeert, maar een klein beetje korter blijft. Iedere veer wordt na verloop van tijd korter en werkt minder goed, door het vele gebruik en het roesten van de veren.
Legaal verlaagde veren
Wanneer ze in het voertuig zijn geplaatst, is de hoogte van de carrosserie met betrekking tot het wegdek lager dan die van de oorspronkelijke veren (maximaal 3,5 voor kleine personenauto’s en 4,5 cm voor sedans en gezinsauto’s). Deze hoogtes moeten worden aangehouden, want als de hoogte onder deze limieten komt (wanneer de veer bij het rijden door een gat in of een obstakel op de weg), kan de band bij veel auto’s die wielkuip raken, waardoor onmiddellijk een ernstig ongeval kan ontstaan. Dit type veer heeft dezelfde lengte als de originele veer als hij niet is belast, waarbij de eerste wikkelingen wat verder worden samengedrukt als ze worden belast, zodat het voertuig tot de gewenste positie wordt verlaagd. Dit kenmerk is van kritiek belang, want als de schokdempers zo ver mogelijk is uitgetrokken, zet de veer altijd druk op de veerschotels, zodat ze niet van hun plaats kunnen raken. Dit zou wel gebeuren als de veren korter zij dan de originele veren.
Deze zijn ‘illegaal’, omdat ze niet voldoen aan de geldende wetgeving. Ze worden als gevaarlijk gezien, vanwege het risico op een ongeval dat ze kunnen veroorzaken. Ze zijn aan de volgende twee kenmerken te herkennen:
- De carrosserie wordt gewoonlijk met meer dan 3,5 cm verlaagd bij kleine personenauto’s en met meer dan 4,5 cm bij een sedan of een gezinsauto. Zoals we in het vorige punt zagen, is dit erg gevaarlijk, vanwege het gevaar voor een ongeval wanneer de veer wordt gecomprimeerd door een gat in of een voorwerk op de weg. De wielen kunnen dan onmiddellijk in de afremmodus blokkeren, omdat het wiel de wielkuip raakt.
- In tegenstelling tot legale veren, zijn ze ook korter dan de originelen wanneer ze onbelast zijn. Hierdoor zijn ze erg gevaarlijk, want als de schokdemper zo ver mogelijk is uitgerekt, is de uitgetrokken veer korter dan de ruimte tussen de twee veerschotel. Theoretisch zouden ze te allen tijde moeten worden ondersteund om het voertuiggewicht te dragen. Dit betekent dat de veren van hun plaats kunnen raken en de wielkuip raken, waardoor het sturen wordt geblokkeerd. Dit ongeval komt veel voor bij voertuigen, waarvan de eigenaar de veerhoogte heeft verlaagd door de veren met een zaag of een gasbrander door te snijden.