Een wereldprimeur voor Mammoet Rallysport: Het Veluwse Dakarteam behaalde na vijf jaar ploeteren voor het eerst in haar bestaan de derde positie in de tiende etappe van de Dakar-rally. Dankzij een hoge bandenspanning wist het team lekke banden te voorkomen, wat beloond werd met een deze top klassering.
Nog niet eerder wist coureur Martin van den Brink zo hoog te finishen in een Dakar-etappe. Sinds 2009 doet het Harskampse team mee met de zwaarste woestijnrace ter wereld, waarbij men jaarlijks poogt een top tien positie te behalen. Tot op heden lukte dat net niet, maar 2013 kon wel eens het jaar worden voor Van den Brink. Over de tiende etappe zegt hij: “Erg lekker gereden, maar we hadden wel veel stof. Richting het einde van de etappe reden we op maximale bandenspanning. Anderen kennelijk niet, want we hebben erg veel lekke banden voor de finish gezien. Daar hebben we tijd mee gewonnen, en zo stonden we ineens derde”
Het team staat nog altijd op de tiende positie; op het randje van de felbegeerde top tien. Om negende te worden zal men 12 minuten moeten winnen op Rene Kuipers van Team de Rooy. De achtste positie, momenteel ingenomen door Marcel van Vliet van het VEKA MAN Team, ligt op 22 minuten verwijderd van de eerste equipe van het rallysportteam. De komende etappes probeert het team de top 10 positie te behouden. Dakar 2013 staat vooralsnog in het teken van de tijden die erom spannen: ieder technisch euvel kan serieuze gevolgen hebben voor het klassement. Martin laat weten voorlopig het gas er wel op te houden: “Je moet ook mee rijden, en liefst nog wat inlopen. Maar je hebt ook je truck om rekening mee te houden, racen is voor mij het continu zoeken naar die balans”. Helpende hand daarbij is Arjan Veenvliet, eerste monteur op de racetruck. Ook Peter Willemsen, navigator, heeft het goed naar zijn zin. Het trio spreekt van een goede onderlinge sfeer: “Vooralsnog hebben we eigenlijk geen fouten gemaakt; daar zijn we wel erg blij mee. We vertrouwen elkaar volkomen, en kunnen dus in de cabine ook goed samenwerken” besluit Van den Brink.
De finish van zaterdag komt ook voor Mammoet Rallysport op hoge snelheid dichterbij. Slechts drie serieuze etappes kunnen het verschil nog maken tussen de top tien, of aansluiten als nummer elf of twaalf. De etappe van woensdag 16 januari za de truckers langs een oude bekende voeren: Fiambala te Argentinië. Deze plaats staat bekend om de moeilijke navigatie, forse duinen en kleine bochten die grote ongelukken kunnen veroorzaken. Aan de mannen van equipe 511 de opdracht om snel, veilig én de goede kant op te rijden…