De verwachting is dat op termijn 70 procent van alle universele autobedrijven aansluiting vindt bij een werkplaatsformule. Ieder op zijn eigen manier. Via een softe of een harde franchise, met veel regels of juist heel weinig. Als de jas maar past.
Uit onderzoeksrapporten van onder meer RAl Vereniging blijkt dat de totale onderhouds- en reparatiemarkt de komende jaren stabiel blijft. Een belangrijke trend is dat dealers verder terrein verliezen en het onafhankelijke kanaal haar marktaandeel vergroot. Dit is onder andere te danken aan het feit dat het aantal oudere auto’s groeit. Bovendien speelt het sterk uitgedunde dealernetwerk hierbij een belangrijke rol. Auto-eigenaren willen het onderhoud aan de auto dicht bij huis of werk laten uitvoeren en willen geen uur omrijden voor een onderhoudsbeurt.
Vrijheid
Dat het onafhankelijke kanaal groeit, is ook te danken aan de onvermoeibare drang naar vrijheid en zelfstandigheid van deze grote groep zelfstandigondernemers. Toch sluiten steeds meer autobedrijven zich aan bij een franchiseformule. De drijfveer om zich toch te binden, verschilt sterk per ondernemer. Angst voor de steeds complexere autotechniek is voor sommigen reden om in een formule te stappen. Anderen zien in dat ze zelfstandig geen vuist kunnen maken bij leasemaatschappijen en landelijk opererende fleetowners. Maar ook het besef dat de marketingpower van grote spelers steeds vaker beslissend is in het gevecht om de onderhoudsklant. Dat besef zet zelfs de meest fervente pleitbezorger van het onafhankelijkheidssyndroom aan het denken.
Rendement
Het aantal onafhankelijke autobedrijven zonder samenwerkingsconcept is nog steeds in de meerderheid. De vraag is of zij zichzelf hiermee een dienst bewijzen. Hoeveel zelfstandige drogisten zijn er nog in Nederland, of speelgoedwinkels,
tuincentra, hamburgerrestaurants en bouwmarkten? Deze ondernemers hebben zonder uitzondering ingezien dat ze de waarde van hun bedrijf alleen op peil kunnen houden door een stuk zelfstandigheid in te ruilen voor rendement. Bovendien is het voor kleinere ondernemers steeds moeilijker om een opvolger voor het bedrijf te vinden. De veelgeroemde persoonlijke binding van de lokale, kleinere ondernemer is zowel het bestaansrecht als de achilleshiel van zo’n bedrijf. Als de oprichter/ondernemer niet meer aan de zaak verbonden is, loopt de waarde van zo’n bedrijf snel terug naar nul. Wie opereert binnen een keten, kan hiervoor wellicht eerder een goede oplossing vinden. Experts zeggen daarom: wie op een te kleine schaal opereert, zal afvallen. De toekomst voor ketens en grotere universele bedrijven die zich verenigen in franchiseformules ziet er goed uit.
Voordelen?
Biedt aansluiting bij een franchiseformule nu wel zoveel voordelen? We leggen de vraag voor aan twee autobedrijven. Jan Wals van ‘Bosch Car Service Jan Wals’ in Ilpendam was bij de keuze naar een franchiseformule op zoek naar een sterke partij met een strak georganiseerd geheel. “Dit past bij onze bedrijfsfilosofie”, aldus Wals. “We zijn bij de zoektocht naar de ideale formule niet over een nacht ijs gegaan. Het was een kwestie van wikken en wegen. Uiteindelijk heeft de Bosch-combinatie onderdelenproducent, leverancier voor eerste montage en technische knowhow de doorslag gegeven. En het feit dat Jan Wals nog steeds leider van de band is, die een eigen koers kan uitstippelen”, zegt Wals. De automotive professional uit Noord-Holland, in 2008 door de Bovag gekozen tot MijnAutobedrijf van het Jaar, roemt de uitstraling van het Boschconcept en de voordelen die dit oplevert naar grote klantengroepen zoals leasemaatschappijen. Jan Wals benadrukt: “Goed georganiseerde formules wekken vertrouwen bij klanten. Maar scheppen ook verwachtingen. De klant mag dan ook hoge eisen stellen. Graag zelfs.”
Naamsbekendheid
Rene van Oosterwijk van Vakgarage Van Oosterwijk in Goirle noemt de gezamenlijke marketingactiviteiten als belangrijkste reden om zich aan te sluiten bij Vakgarage. “De centrale acties en reclameactiviteiten zijn belangrijk voor onze naamsbekendheid in de regio”, zegt Van Oosterwijk. “We hebben bewust gekozen voor een goed georganiseerde club die de ondernemer veel vrijheid laat. Eigen baas zijn binnen een georganiseerd verband. Een sterke uitstraling gekoppeld aan weinig regels: niets moet, je kunt zelf veel bepalen. Dat dit concept bijvoorbeeld ook door centrale inkoop veel voordeel oplevert, is een bijkomend pluspunt.” De voormalige Citroën-dealer benadrukt dat hij genoeg had van het keurslijf dat hij als merkdealer kreeg aangemeten. Toch is hij er van overtuigd dat aansluiting bij een ‘club’ onvermijdelijk is. “Je moet als lokaal opererend autobedrijf realistisch zijn: je kunt het niet meer alleen. Anders wordt je overspoeld en overschreeuwt door grote ketens.”
Ruime keuze
De keuze in specifieke franchiseformules is groot. Voor elk type ondernemer en elk type autobedrijf is een bepaalde formule beschikbaar. De verschillende typen hebben veel met elkaar gemeen zoals, centrale afspraken op het gebied van inkoop en centraal gecoördineerde marketingactiviteiten. Maar er is ook duidelijk onderscheid tussen de formules. De ene formule biedt trainingen voor het personeel, de andere een zeer uitgebreid pakket aan verzekeringen. Ook de voorwaarden voor deelname aan een formule verschillen. En zo zijn er voor elke formule verschillende voordelen en voorwaarden, zodat de huisstijl en de kwaliteitsuitstraling van dat concept worden gewaarborgd. Niet elke formule is daarmee voor ieder bedrijf geschikt, maar het aanbod is zo breed dat er altijd wel een passende oplossing kan worden gevonden.
Welk werkplaatsconcept? Check de Concept Navigator!
Hoe staat uw bedrijf er voor? Hoe ziet de toekomst er uit? Is het verstandig om gebruik te maken van de voordelen van een garageconcept? Heeft u bij die keuze hulp nodig? Mijngrossier.nl biedt een simpel hulpmiddel om een keuze te maken: de Concept Navigator. Beantwoord enkele eenvoudige vragen en krijg vervolgens per e-mail een antwoord met de formule die het beste bij uw wensen past. Lees meer >