De jungle van olie-specificaties

Er is nogal wat onduidelijkheid over het belang van specificaties bij smeermiddelen. Waarom is het verstandig om uitsluitend oliën te gebruiken die voldoen aan de eisen van autofabrikanten?

Olie_specsHoe eenvoudig zou het zijn als er algemene, internationale normen gehanteerd zouden worden om de kwaliteit van olie aan te geven. Het Amerikaanse ‘petroleum instituut’ API gaf ooit een goede voorzet. In Europa bleek dit toch niet te werken, omdat de motortechniek en rijpraktijk door hogere snelheden en hogere motorbelasting afweken van wat in de VS gebruikelijk is. Dus werkte de Europese vereniging van autoconstructeurs ACEA andere normen uit. Het idaalplaatje zou nu zo moeten zijn dat alle autofabrikanten, die deze normen immers gezamenlijk opstellen, daarmee volledig uit de voeten kunnen. Maar de praktijk wijst anders uit: vooral Duitse fabrikanten houden vol méér te willen. Voor lange verversingstermijnen, voor lage wrijving in de motor die brandstof spaart, en voor speciale motorconstructies zoals pompverstuivers. De ‘bijzondere’ specificatie-eisen komen dan ook vooral uit de koker van BMW, Mercedes, Porsche en VW/Audi, hoewel andere autofabrikanten zoals Ford en PSA niet meer achterblijven. De ‘extra’ specificaties zijn vooral geformuleerd om garanties af te geven aan de consument: een garantie op uitstekende motorprestaties, een zuinig brandstofverbruik en een lange levensduur van de motor. Wanneer er olie wordt gebruikt die niet aan de fabrikantenspecificaties voldoet, worden deze garanties niet gegeven.

Oliekennis

Door de snelle ontwikkelingen op het gebied van nieuwe motoren en uitlaatgasemissiesystemen groeit het aantal oliespecificaties. Deze zijn tegenwoordig zelfs voertuigspecifiek. Het is dan ook heel begrijpelijk dat menig monteur het spoor bijster raakt in de ingewikkelde materie van oliekennis. Door sommige olieleveranciers wordt bijvoorbeeld in reclamecampagnes geschermd met de term ‘synthetisch’, alsof dit een garantie voor een hoge oliekwaliteit is, maar in werkelijkheid zegt dat nog vrij weinig. Een officiële goedkeuring van een autofabrikant geeft wel een waarborg voor kwaliteit.

Kwaliteitseisen

De wens van autobedrijven naar meer gecombineerde motoroliën is voorstelbaar. Sommige olieleveranciers komen tegemoet aan deze wens, maar nemen het helaas niet zo nauw met de kwaliteitseisen. Andere smeermiddelen leveranciers doen dat wel. Valvoline brengt al decennia lang diverse oliespecificaties onder in een product, zonder daarbij de kwaliteit aan te tasten. Een goed voorbeeld hiervan zijn de volsynthetische SynPower-motoroliën. De eersteklas Valvoline SynPower-motoroliën zijn samengesteld uit hoogwaardige, volsynthetische basisoliën en de modernste additieven. Ze overtreffen de specificaties van alle belangrijke autofabrikanten en zijn geschikt voor toepassing in moderne motoren van de nieuwste generatie: motoren met lager brandstofverbruik, lagere emissies en verlengde onderhoudsintervallen.

SynPower-motoroliën bieden zelfs bij extreme temperaturen en omstandigheden een uitstekende motorbescherming. Speciale additieven verminderen de wrijving voor maximale prestaties en bieden optimale bescherming bij koude starts en hoge temperaturen. Er is bovendien sprake van minder sludgevorming en afzettingen. SynPower motoroliën overtreffen de specificaties van praktisch alle toonaangevende autofabrikanten. Een goed voorbeeld is Valvoline’s SynPower XL-III 5W-30. Deze olie is voornamelijk naar VW-voorschriften ontwikkeld, maar ook officieel gecertificeerd om Mercedes- en BMW voertuigen te smeren. Het gaat dan ook niet om de door sommige leveranciers gehanteerde termen als ‘performance level’ of ‘meets the requirements’, maar om echte goedkeuringen door de automobielfabrikanten.