De Bright bandenmachine in de praktijk

Tijdens het vervangen van stugge, brede banden loop je het risico de velg te beschadigen. Zelfs als je voorzichtig bent. Dit risico is praktisch uit te sluiten als je de juiste apparatuur in huis haalt. Handig als je er dan gelijk één kiest waarmee je ook Runflat of SSR (Self-Supporting Runflat) banden kunt vervangen. Revisiebedrijf Carrec Technocenter B.V. in Soesterberg heeft dat gedaan en kocht een Bright Premium Jaguar. Een revisiebedrijf met een bandenmachine? Dat vraagt om uitleg.

bright bandenmachine

Een revisiebedrijf is niet echt het eerste waar je aan denkt als je het over bandenservice hebt. Guido van der Spek (sinds 2008 eigenaar van Carrec Technocenter) legt uit waarom hij min of meer is gedwongen om een bandenmachine aan te schaffen. “In principe zijn we een Bovag gecertificeerd revisiebedrijf en reviseren motoren, handgeschakelde versnellingsbakken, injectiesystemen en bieden dieselservice. Onze klantenkring bestaat uit mensen die meer dan gemiddelde interesse hebben in hun auto en daar ook zuinig op zijn. Gaandeweg kregen we steeds vaker het verzoek van klanten om tijdens of na een revisie ook onderhoudswerkzaamheden te verrichten en dus ook banden te balanceren dan wel te vervangen. Zo kwam van het één het ander. Op dit moment bestaat 35% van ons werk uit onderhoud.”

Grote wielen met Runflat-banden

Zoals gezegd bestaat de klantenkring van Carrec uit mensen die bovengemiddeld zijn geïnteresseerd in auto’s. En liefhebbers rijden vaak in de wat exclusievere modellen. Zo komen er regelmatig bijvoorbeeld Range Rovers en BMW’s over de vloer. Die laatste zijn dan vaak uitgevoerd met Runflat-banden. De combinatie grote wielen en Runflat-banden maakte het voor Guido van der Spek noodzakelijk om naar een goede bandenmachine uit te kijken. Die vond hij uiteindelijk op de open huis van zijn grossier. Op die open huis heeft Guido diverse apparaten gezien. “Tijdens het verkoopgesprek hebben we onze wensen, eisen en behoeftes op tafel gelegd. We zijn geen bandenbedrijf, dus bij ons gaat het niet om enorme hoeveelheden bandenwissels. Maar we hebben vaak te maken met probleemgevallen. Regelmatig betreft het dan grote en stugge banden. Die liggen meestal om dure lichtmetalen velgen die de eigenaar graag onbeschadigd wil houden. Verder moeten we ook regelmatig Runflat-banden wisselen. Volgens onze grossier was Bright voor ons de beste keuze. Hij heeft het apparaat ook zelf geplaatst en er goede uitleg over gegeven”, legt Guido uit.

melanie

 Vieze handen

Bij het bandenapparaat treffen we geen mannelijke monteur aan, maar een dame, Melanie van Rossum. Ze heeft gestudeerd aan de HTS Autotechniek in Arnhem en vertelt hoe ze uiteindelijk, na eerst bij een autodealer te hebben gewerkt, bij Carrec terecht is gekomen. “De meest meiden op de HTS willen het liefst hogere functies. Ze willen namelijk liever geen vuile handen krijgen. Ik vond het juist leuk om in een werkplaats aan de slag te gaan. De hele dag op kantoor achter een computer zitten is niets voor mij. Ik houd meer van het zwaardere werk. Het is natuurlijk wel een mannenwereld waarin je je een beetje moet aanpassen. Zowel bij de dealer waar ik eerst werkte, als hier bij Carrec is de omgang met de mannen heel goed”, aldus Melanie.

Terwijl Melanie bezig is een zwaar Range Rover wiel op het Bright bandenapparaat te leggen, vragen we hoe het met haar kracht is gesteld. Ze blijkt een speciale oplossing te hebben gevonden om extra energie te krijgen als het tegen zit. “Bij de dealer moest ik hoofdzakelijk onderhoudsbeurten doen, bij Carrec krijg ik revisiewerk. Dat is zwaarder, maar ook meer uitdagend. In het begin liep ik nog weleens tegen klussen aan die fysiek zwaar waren en vroeg dan hulp aan een mannelijke collega. Maar je kunt al het zwaardere werk niet steeds afschuiven. Toen ik een keer een onderdeel niet los kon krijgen, beeldde ik me in aan een wedstrijd op televisie mee te doen. Als ik de klus zou klaren, zou ik € 50.000 winnen. Toen ging het onderdeel ineens wel los. Het is dus een kwestie van wilskracht”.

revisiebedrijf

Intussen is de band van het Range Rover wiel gedemonteerd. Melanie is tevreden over de Bright bandenmachine. “We krijgen hier vaak grote wielen met lage en stugge banden. Onze klanten zijn vrijwel allemaal trots en zuinig op hun auto en zitten niet te wachten op een bekraste velg. Maar met dit bandenapparaat kan ik, mede door de extra aangebrachte hulparm, banden wisselen zonder de velg te beschadigen. Daarbij is het ook geschikt voor het wisselen van Runflat-banden.” Guido voegt nog toe dat, als er wielen worden gedemonteerd, ook altijd naar de toestand van remmen en de wielophanging wordt gekeken. “Onze technische specialisten weten uit ervaring waar ze bij bepaalde automerken extra op moeten letten. Zo veroorzaken bij sommige merken versleten ophangrubbers trillingen in het stuur. In overleg met de klant vervangen we die dan. Verder rijden we altijd proef, zelfs na een bandenwissel”, aldus Guido.

Open werkplaats

Bij Carrec Technocenter valt de openheid op. De instelling van het bedrijf is dan ook; ‘Wij mogen aan uw auto werken’. De werkplaats is toegankelijk voor klanten en ze mogen zelfs in de werkplaats komen, waar ze dan uitleg krijgen van de monteur. Daarbij wordt wel de veiligheid in acht genomen. Zodra een monteur iets gaat doen waar een risico voor de klant aan zou kunnen zitten, wordt deze verzocht een stapje opzij wil doen.