Een turbo die het uit zichzelf begeeft komt weinig voor. De oorzaak van het probleem ligt vaak ergens anders in de motor. Meer dan 95% van de turbo problemen ontstaan door 3 veel voorkomende oorzaken te weten: te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel.
Te weinig olie
Vaak zijn de problemen olie-gerelateerd. Daarom is het erg belangrijk om het smeringssysteem uitvoerig te controleren voordat u de turbo vervangt. Schade door smeringsproblemen wordt veroorzaakt doordat te weinig smering de turbo bereikt. Vaak ontstaat dit door een verstopte, geknikte of lekkende olieleiding.
Vervuilde olie
Olievervuiling vindt plaats door het niet tijdig vervangen van de olie en het oliefilter, door brandstof of water in de olie of door het gebruik van een verkeerd type olie. Aangezien een turbo tot 240,000 toeren per minuut draait, bij een temperatuur tot 950 graden celsius is de juiste smering cruciaal. Een turbo vijf seconden zonder olie laten draaien is net zo schadelijk als een mótor vijf minuten zonder olie laten draaien.
Vreemde delen
Een vreemd deel dat de turbo binnenkomt kan grote gevolgen hebben. Zelfs het kleinste vreemde deel kan een flinke schade aan de turbine of de compressorvanen veroorzaken.
Overige oorzaken
Soms kunnen ook andere oorzaken – zoals een slechte rijstijl – resulteren in een defecte turbo. Neem dit ook in overweging tijdens het stellen van uw diagnose. Bijvoorbeeld sterke acceleratie met een koude motor kan oorzaak zijn van schade. De olie krijgt dan niet de tijd om goed te circuleren waardoor er een olietekort in de turbo kan ontstaan. Maar ook het afzetten van een warme motor kan eveneens schade aan de turbo veroorzaken. Laat een warme turbo geruime tijd stationair lopen voordat de motor wordt afgezet om zo de temperatuur binnenin de turbo te reduceren.
Kijk voor meer informatie over turbo’s in het Turbo’s Hoet handboek