Dakar Rally 2018 voert door Peru, Bolivia en Argentinië

De Dakar Rally 2018 voert de deelnemers door Peru, Bolivia en Argentinië. Ondanks de stevige kritiek staat Bolivia toch opnieuw op het programma.

De organisatie van de monsterrally door Zuid-Amerika heeft in grote lijnen het parcours voor de veertigste editie bekendgemaakt. De details van de etappes worden eind dit jaar gepresenteerd. Het jaarlijkse rallyspektakel begint op 6 januari in Lima, om twee weken later in Cordoba over de streep te komen. Peru keert na een afwezigheid van vijf jaar terug in de Dakar Rally. 

Bolivia

Ook Bolivia is opnieuw in het programma opgenomen. Afgelopen editie voerde ook door dat land, maar hevige regenval maakte grote delen van het parcours onbegaanbaar. Daardoor werden meerdere etappes afgelast of ingekort, tot frustratie van velen. Erik van Loon, de snelste Nederlander in het autoklassement, was niet te spreken over Bolivia. Eerder dit jaar liet hij al weten te twijfelen om deel te nemen aan de 2018-editie wanneer de route weer door dat land voert: “Dat is volledig afhankelijk van de route. Als het zwaartepunt wederom in Bolivia ligt en daar de rally beslist wordt, dan betwijfel ik of we aan de start staan. De eerste geluiden zijn goed, zoals het er nu naar uitziet starten we in Peru. Dat betekent veel meer zand dan afgelopen jaar, als de rest van de route interessant is dan zijn wij er gewoon weer bij.”

Toolspecial sponsort Tim Coronel uiteraard ook in de 2018 editie van Dakar. Tim over de Dakar Rally en zijn plannen voor de komende maanden.

“Racen begint weer te kriebelen, bij iedereen. Ik merk het om me heen, iedereen is weer bezig met het aanstaande raceseizoen. Niet alleen met Max Verstappen maar ook met de andere Nederlanders. Ondertussen ben ik zelf met van alles bezig voor 2017. Afgelopen jaar heb ik wat races gereden in de European GT4 series, dat is heel goed bevallen. Ik ben alle opties aan het bekijken dus we zullen zien.”

“Wat wel zeker is, is dat Tom en ik in april de Morocco Desert Challenge gaan rijden. Daar heb ik echt heel erg veel zin in. De Dakar verliep anders dan iedereen verwacht had. Ik heb maar weinig duinen gezien, een half ochtendje misschien. De rest van de tijd waren we onderzeeër, het was nogal nat. In Marokko zijn het weer de duinen zoals de duinen horen te zijn. Ik heb er belachelijk veel zin in.”

“Het is daar gewoon zand, zand en nog eens zand. Ineens staat er in de middle of nowhere een of ander gigantisch kasteel. De omgeving en beleving is echt te gek. En halverwege de dag moet je verplicht een half uur pauze nemen omdat de moeder van organisator Gert Duson broodjes staat te smeren in de woestijn. Back to the roots. De Dakar is commercieel gezien iets te ver doorgeslagen. Dat is een en al PR: fysiek en mentaal uitputtend. De Morocco Desert Challenge is puur voor jezelf, omdat het zo leuk is. Dakar is tegenwoordig van de ene naar de andere stad, hier zit je in de middle of nowhere. Dan voel je de vrijheid.”

Peru

“De Dakar moet weer naar dat soort omgevingen terug. De organisatie is bezig met Peru en Chili, daar krijg je weer echt diezelfde beleving met de duinenetappes in uitgestrekt gebied. Eerlijk is eerlijk: ik heb nooit mooiere duinen gezien dan in Peru. In de wandelgangen heb ik al vernomen dat de kans groot is dat we terugkeren naar die landen. En ik denk dat de organisatie dat ook wel verplicht is naar de deelnemers toe. Dit jaar was het een strijd tussen modder en machine, dat hoort niet.”

“Eerlijk is eerlijk: ik heb nooit mooiere duinen gezien dan in Peru”

“Het klinkt misschien raar want ik ben nog maar een paar weken terug, maar ik heb er nu al zin in. Dat is echt zo. Hoe we het in 2018 gaan aanpakken weet ik nog niet. Tom heeft gezegd: ‘been there, done that’. Hij zit er iets anders in dan ik. We zijn in elk geval verschillende dingen aan het bekijken. Het moet natuurlijk wel Coronel-waardig zijn. Ik zie ons dus niet in een gewone auto rondrijden. Een Hummer of iets dergelijks, dat past bij ons! We zijn de financiële afwegingen aan het bekijken. Ik wil niet te snel in iets nieuws duiken, dan is de kans op mislukking te groot. Maar ik moet toegeven dat we rond aan het kijken zijn, al heb ik er wel wat moeite mee dat ik afgelopen editie het competitie-element heb moeten loslaten. Het gaat vooral om aankomen en zekerheden. Tom zit vooral op die zekerheid maar de Dakar blijft een gevecht. Hij had afgelopen januari maar drie problemen. Er is geen enkele Toyota die minder dan drie problemen heeft gehad en ook is aangekomen, hoor.”

“Een Peugeot zie ik niet zitten, dat is voor ons een ver-van-je-bed-show. We zitten meer in de Amerikaanse hoek te kijken, dat is echt Coronel-waardig. Het moet wel iets unieks zijn. Een Toyota of Nissan, daar geloof ik niet in. Dan ben je ‘one of the pack’, volgend jaar rijden er vijf Nederlanders in dergelijke auto’s dus dat heeft geen zin. Ik ben een avonturier. We zijn alle opties aan het afwegen, maar eerst gaan we in april plezier maken in de woestijn van Marokko!”