De kansen voor het universele autobedrijf zijn groot, mits men zich duidelijk weet te onderscheiden van de concurrentie. Aansluiting bij een werkplaatsformule biedt hierbij uitkomst. Maar welke formule dan? De webapplicatie Concept Navigator wijst de weg.
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat op termijn zo’n 70 procent van alle universele autobedrijven aansluiting vindt bij een werkplaatsformule. Ieder op zijn eigen manier. Via een softe of een harde franchise, met veel regels of juist heel weinig. Als de jas maar past. Maar dan luidt vervolgens de vraag: welke jas moet er uit het kledingrek gepakt worden? Kortom: wat wil ik als ondernemer en wat kunnen de verschillende werkplaatsformules mij bieden? Dankzij de Concept Navigator wordt dit een stuk inzichtelijker. Door het beantwoorden van enkele gerichte vragen via de webapplicatie op www.conceptnavigator.nl komt een advies voor een bepaalde formule tot stand. Daarmee wordt duidelijk welke ‘warme jas’ het beste bij het betreffende autobedrijf past.
Recente onderzoeksrapporten tonen aan dat de totale onderhouds- en reparatiemarkt de komende jaren stabiel blijft. Een belangrijke trend hierbij is echter dat het onafhankelijke kanaal haar marktaandeel vergroot. Dit is onder andere te danken aan het feit dat het aantal oudere auto’s groeit. Steeds meer autobedrijven binden zich aan een werkplaatsformule. De drijfveer om zich te binden, verschilt sterk per ondernemer. De steeds complexere autotechniek is voor sommigen reden om in een formule te stappen. Veel formules bieden hun leden dan ook belangrijke technische ondersteuning, zodat de autobedrijven up to dat kunnen blijven in een steeds complexere markt. Andere ondernemers zien in dat ze zelfstandig geen vuist kunnen maken bij leasemaatschappijen en landelijk opererende fleetowners. Zij kiezen daarom liever voor het principe ‘samen staan we sterk’. Maar ook het besef dat de marketingpower van grote spelers steeds vaker beslissend is in het gevecht om de onderhoudsklant, is van belang om aansluiting te zoeken bij een formule.
Hoe ziet de toekomst er uit voor de ondernemer van het universele autobedrijf? Is het verstandig om gebruik te maken van de voordelen van een werkplaatsformule? Hulp bij deze keuze is paraat; de Concept Navigator is een simpel hulpmiddel om een keuze te maken. Via www.conceptnavigator.nl kan elke ondernemer enkele eenvoudige vragen beantwoorden, waarna hij per e-mail een advies op maat ontvangt. De vragen van de Concept Navigator vormen een profiel van het autobedrijf en de wensen. Bijvoorbeeld met betrekking tot de mate waarop marketingondersteuning op het gebied van acties, klantenbeheersystemen, identiteit en uitstraling gewenst is. Maar ook of er groot belang gehecht wordt aan ondersteuning op technisch of juist meer op commercieel vlak.
Meer informatie? Ga naar www.conceptnavigator.nl en probeer het zelf.