Een vaste waarde in het lijstje APK-missers is de ‘beschadigde remslang’. Ook tijdens een reguliere onderhoudsbeurt ontsnapt de remslang vaak aan de aandacht van de monteur. Jammer. Voor de verkeersveiligheid en de werkplaatsomzet.
Een goede controle en een preventieve vervanging van remslangen is in het kader van een goede en veilige werking van het remsysteem verstandig. Ook omdat remslangen een beperkte houdbaarheid hebben. Remslangen zijn als onderdeel van het hydraulisch remsysteem belangrijk voor een goede en veilige werking van het remsysteem. De remslang is vaak het onderdeel van het remleidingensysteem dat de ten opzichte van elkaar bewegende chassisdelen verbindt en daarbij remdruk overbrengt naar de remtang of wielremcilinder. Omdat een remslang een flexibele slang is, is het ook het meest kwetsbare onderdeel van het remleidingensysteem. Voor remslangen geldt dan ook een maximale houdbaarheidsdatum van 5 jaar (in gebogen toestand). Controle hiervan is eenvoudig: de productiedatum staat op het geperste uiteinde van de slang (week/jaar).
Remslangen van mijngrossier.nl
Een remslang bestaat uit een ‘buis’ samengesteld uit verschillende lagen. De binnenste en buitenste laag zijn gemaakt van EPDM-rubber, terwijl de twee versterkingslagen uit een combinatie van gevlochten draad met kunststof vervaardigd zijn. De moderne hightech-remslangen die mijngrossier.nl levert, worden gekenmerkt door een hoge weerstand tegen atmosferische invloeden; een hoge weerstand tegen grote temperatuurschommelingen; een goede flexibiliteit en dynamische weerstand; een lage doorlaatbaarheid van vloeistoffen; en een uitstekende resistentie tegen remvloeistoffen.
Toekomst
In de nabije toekomst worden er andere materialen gebruikt om een nog betere weerstand tegen hogere temperaturen te krijgen. Deze hogere temperaturen zijn het gevolg van de steeds kleinere ruimtes waarin de remslangen gemonteerd moeten worden. Dit is voor de fabrikanten geen makkelijke opgave. Binnen een beperkte ruimte moet de functie van de remslang (remleidingen en cilinders verbinden) gecombineerd worden met eenvoudige montagemogelijkheden. Bovendien moet er aan beide zijden van de remslang voldoende ruimte overblijven voor aansluitnippels en andere accessoires zoals veren, rubberen beschermingen, clips, ringen en beugels die op de slang gemonteerd worden. Om toch een goede werking en relatief eenvoudige montage te garanderen, zien we nu al regelmatig ingenieuze oplossingen of combinaties van remleiding met remslang. Hoogwaardige remslangen worden geproduceerd volgens de SAE J 1401- en FMVS 106-standaard en mogen daarom gemarkeerd worden met DOT.
Montagetips:
- Controleer 1x per jaar de conditie van de remvloeistof.
- Vervang de remvloeistof 1x per twee jaar, of om de 50.000 km.
- Voorkom het torderen/draaien van de slang tijdens het monteren. Dit voorkomt inwendige beschadigingen.
- Voorkom het knikken van de remslang tijdens montage. Dit voorkomt ook dat de inwendige slang beschadigd raakt.
- Zorg er voor dat op de buitenkant van de slang geen remvloeistof, minerale olie, vet etc. gemorst wordt. Deze stoffen kunnen de remslang aantasten.
- Draai de metalen aansluitingen niet te vast of te los. Een correct aanhaalmoment is tussen de 13 en 20Nm.
- Hang de remtang bij demontage op aan de chassisveer, dit voorkomt inwendige beschadiging van de remslang.