Uit onderzoek blijkt dat één op de vier auto’s met één of meer versleten schokdempers rijdt. Het regelmatig testen van de schokdempers lijkt daarmee op zijn plaats.
Als een of meerdere onderdelen uit de veiligheidsdriehoek (sturen, stoppen, stabiliteit) een defect vertoont, werken andere onderdelen ook niet meer goed. Door defecte schokdempers hebben bijvoorbeeld de banden minder goed contact met de weg, werken de remmen minder efficiënt en is de auto moeilijker te handelen. Een regelmatige inspectie van deze onderdelen uit de veiligheidsdriehoek is daarmee uit het oogpunt van veiligheid volledig op zijn plaats. Helaas gebeurt dat bijvoorbeeld tijdens de APK niet afdoende. Terwijl remmen, banden en ophangingsdelen stevig aan de tand worden gevoeld, worden schokdempers met fluwelen handschoenen benaderd. De keuringseisen voor schokdempers zijn vooral visueel: zitten ze goed vast, lekken ze niet overmatig, zijn de schotels verroest? Een inspectie van de daadwerkelijke werking van de schokdempers is volgens de keuringseisen niet nodig. Vreemd, vooral als blijkt dat 25 procent van het wagenpark met versleten schokdempers rijdt.
Communiceren
De ervaring leert dat veel autobedrijven door de minimale APK-eisen te weinig aandacht schenken aan schokdempers. Zij zijn zich wel bewust dat schokdempers een belangrijke invloed hebben op de veiligheid van een auto en zijn inzittenden. Het is dan ook van groot belang om dit met de klant te communiceren. Bijvoorbeeld wat de gevolgen van slechte schokdempers kunnen zijn. Automobilisten staan er immers niet bij stil dat een schokdemper per kilometer tussen de 5.000 en 7.000 op en neer gaande bewegingen maakt. En dat slijtage, die zo geleidelijk gaat dat de bestuurder het nauwelijks merkt, een logisch gevolg is. De praktijk leert dat het schokdemperbewustzijn van klanten ook toeneemt als hij wordt gewezen op het feit dat de schokdempers van zijn auto wel voldoen. Hoe kan de werking van de schokdemper eenvoudig getest worden? En hoe kan het testresultaat overtuigend overlegd worden aan de klant? Het antwoord is simpel: met de nieuwe Monroe® Schokdemper Tester.
Ultrasone afstandmeting
De Monroe® Schokdemper Tester is ontworpen als een tijd- en geld-besparende methode om schokdempers, gemonteerd onder een voertuig, te testen. Dit mobiele precisiehulpmiddel, dat op ultrasone afstand-metende technologie is gebaseerd, zou tot de standaarduitrusting van elk autobedrijf moeten behoren. Hoe werkt de tester? Aansluiting op 220V is niet nodig, wat betekent dat er zowel binnen als buiten de werkplaats schokdempers getest kunnen worden. De Monroe® Schokdemper Tester wordt aangestuurd door een krachtige 32-bit processor en kent naast het lcd-display, een snel en robuust thermoprint systeem en USB datauitwisseling.
Duim omhoog
De tester wordt door middel van zuignapjes geplaatst op het buitenscherm boven het wiel ter hoogte van de schokdemper. Vervolgens moet het testprogramma geactiveerd worden en wordt de auto handmatig eenmaal ingeveerd. Hierna verschijnen de gevonden waarden in de display. Hiermee wordt meteen duidelijk in welke staat de schokdemper zich bevindt. Deze handeling wordt op alle hoeken van de auto herhaald. De verzamelde gegevens worden geanalyseerd, geëvalueerd, in de vorm van grafieken getoond en kunnen met of zonder ondersteuning van een computer worden afgedrukt. In het display en op de print geeft een zeer praktisch icoontje met een duim aan of de schokdemper in orde, twijfelachtig of in slechte staat is. De eenvoudig te begrijpen testrapporten kunnen de klant getoond worden om duidelijk te maken in welke staat de schokdempers zich bevinden.
Data-uitwisseling
De Monroe® Schokdemper Tester is voorzien van een omvangrijk pc-softwarepakket. Dit is Nederlandstalig, net zoals het display en de gebruiksaanwijzingen. Alle instellingen kunnen worden gewijzigd via een simpele muisklik. Tekst, zoals de naam van het autobedrijf, kan door middel van het toetsenbord worden aangepast. De data-uitwisseling tussen pc en de Monroe® Schokdemper Tester is eenvoudig: tot 25 gegevens worden naast elkaar getoond worden. Ingevoerde testresultaten worden automatisch toegevoegd. Het is mogelijk om auto’s, metingen en klantinformatie te archiveren en te updaten. Bovendien is printen van de testresultaten op eigen briefpapier mogelijk. Dankzij de relatief lage aanschafwaarde en extra werkplaatstraffic die de tester oplevert, verdient de Monroe® Schokdemper Tester zichzelf binnen korte tijd terug. Bovendien is het een investering die de klant een stuk veiliger de weg opstuurt. De Monroe® Schokdemper Tester kan besteld worden via mijngrossier.nl.