Mijngrossier.nl levert vanaf nu thermomanagement producten van Behr Hella Service van HELLA. In dit artikel gaan we terug naar de basisprincipes van de airconditioning. Hoe zat het ook al weer precies? In de driedelige serie gaan we hier dieper op in.
Wat is thermomanagement?
Het thermomanagement van een voertuig omvat het zorg dragen voor een optimale motortemperatuur onder alle bedrijfsomstandigheden en het verwarmen en koelen van het voertuigeninterieur. Een modern thermomanagementsysteem bestaat daarom uit onderdelen van de motorkoeling en het aircosysteem. Componenten van deze beide onderdelen, die elkaar beïnvloeden, vormen vaak een eenheid.
Airco en koelsysteem als een geheel
Hoewel het motorkoelsysteem en het aircosysteem twee van elkaar gescheiden systemen zijn, beïnvloeden ze elkaar wel. Wanneer het aircosysteem in werking is, wordt het motorkoelsysteem extra belast en stijgt de temperatuur van de koelvloeistof. De additieven in de koelvloeistof beschermen niet alleen tegen vorst, maar ook tegen oververhitting van de motor. Door een juiste samenstelling van de koelvloeistof stijgt het kookpunt van de vloeistof tot boven 120 °C: een enorme capaciteitsreserve. Vooral in de zomer, wanneer het aircosysteem en het koelsysteem door de omgevingstemperatuur en lange ritten zwaar belast worden, is dit belangrijk. Tijdens onderhoud aan de airco-installatie is het aan te raden de koelvloeistof meteen mee te controleren.
Afwisselend check en onderhoud
Een Airco-check en airco-onderhoud verhouden zich tot elkaar zoals een kleine en grote inspectie. HELLA en mijngrossier.nl raden bij personenwagens de volgende interval van onderhoud aan: Om de 12 maanden een controle van de airconditioning en om de 2 jaar de service van de airconditioning uitvoeren.
Waarom een Aircocheck?
Het interieurfilter filtert stof, pollen en vuildeeltjes uit de lucht voordat deze zuiver en gekoeld de binnenruimte instroomt. Zoals bij elk filter is het opnamevermogen beperkt. In elk aircosysteem zit een verdamper. In de lamellen ontstaat condensatiewater. Na verloop van tijd nestelen zich hier bacteriën, schimmels en micro- organismen in. Daarom moet de verdamper regelmatig gedesinfecteerd worden.
Wat wordt er gedaan bij een aircocheck?
- Visuele controle van alle componenten
- Werkings- en prestatiecontrole
- Vervanging van interieurfilter
- Evt. ontsmetting van de verdamper
Waarom een Aircoservice?
Zelfs bij een nieuwe airconditioning ontsnapt per jaar tot wel 10 % van het koudemiddel. Dit is een normaal fenomeen maar het leidt tot een vermindering van het koelvermogen en eventueel tot schade aan de compressor. Door de filterdroger wordt het koudemiddel ontdaan van vocht en verontreinigingen.
Wat wordt er gedaan bij een aircoservice?
- Visuele controle van alle componenten
- Werkings- en prestatiecontrole
- Vervangen van de filterdroger
- Evt. ontsmetting van de verdamper
- Vervangen van het koudemiddel
- Controle op lekkage
- Vervanging van interieurfilter
Werking van de airconditioning met expansieventiel
Voor de sturing van de airconditioning in het interieur van het voertuig zijn zowel het koudemiddel als het koelcircuit nodig. Een mengeling van koude en warme lucht zorgt ervoor dat de gewenste omstandigheden kunnen worden gecreëerd, onafhankelijk van de buitenomstandigheden. Daarom is de airconditioning een belangrijke factor voor de veiligheid en het rijcomfort. De verschillende componenten van de koudemiddelkringloop zijn door slangen en/of aluminium leidingen met elkaar verbonden en vormen zo een gesloten systeem. In het systeem circuleren het koudemiddel en de compressorolie. De kringloop is verdeeld in twee delen:
- Het gedeelte tussen compressor en expansieventiel wordt hogedrukzijde (geel/rood) genoemd.
- Tussen het expansieventiel en de compressor spreken we van de lagedrukzijde (blauw).
In de compressor wordt het gasvormige koudemiddel gecomprimeerd en daardoor sterk verhit. Het wordt onder hoge druk door de condensor geperst. Daarbij wordt aan het verhitte koudemiddel warmte onttrokken, waardoor het condenseert en van een gasvormige naar vloeibare structuur verandert.
In de filterdroger, het volgende station, scheidt de verontreinigingen en resterende damp van het nu vloeibare koudemiddel. Hierdoor wordt de effectiviteit van het systeem gewaarborgd en worden de componenten tegen beschadigingen door verontreinigingen beschermd. Vanaf de filterdroger gaat het koudemiddel verder naar het expansieventiel. Dit ventiel is vergelijkbaar met een stuwdam. Voor de stuw wordt ervoor gezorgd dat de gelijkmatige druk in stand gehouden wordt en na de stuw, door volumetoename, voor het verlagen van deze druk. Omdat het expansieventiel direct voor de verdamper is geplaatst, vindt de drukverlaging en daarmee de verdamping van het koudemiddel plaats in de verdamper.
Voor het verdampen, dus bij de wijziging van de toestand van vloeibaar naar gasvormig, wordt warmte gebruikt uit de omgevingslucht. De verdamper heeft een zeer groot oppervlak, dat ervoor zorgt dat de warmte kan worden onttrokken uit de omgevingslucht. De warmteloze omgevingslucht wordt vervolgens door het ventilatiesysteem in het interieur van het voertuig geblazen, waar het zorgt voor een comfortabele omgeving voor de passagiers. Aan de lagedrukzijde gaat de reis van het nu weer gasvormige koudemiddel terug naar de compressor, waar de kringloop weer van vooraf aan begint.
In deel 2 van “Basisprincipes van het aircosysteem” gaan we dieper in op de onderdelen van het aircosysteem.
Bron: Airconditioning, belangrijke kennis voor de werkplaats van HELLA.