Mijngrossier.nl biedt met Autotools de broodnodige technische informatie voor de autotechnicus. Regelmatig wordt het programma uitgebreid met montagehandleidingen om het uitvoeren van reparaties te ondersteunen. In dit artikel nemen we het uitlijnen van de wielen onder de loep.
De technische database van mijngrossier.nl is uitgebreid met auto-specifieke informatie over uitlijnen. Met de toevoeging van de montagehandleiding Asgeometrie aan AutoTools heeft de autotechnicus nu extra ondersteuning bij wat voorheen een eenvoudige klus leek.
Uitlijnen moderne auto’s
Tegenwoordig hebben moderne auto’s een complexe wielophanging met meerdere draagarmen en reactiestangen. Nieuw gemonteerde onderdelen zoals de draagarm en spoorstang kunnen nooit exact op de oorspronkelijke positie gemonteerd worden. De draagarm is voorzien van een ingeperst rubber of wordt gemonteerd in een nieuw rubberen ophanging aan de carrosserie. Vaak is het rubber bij de oude draagarm al uitgesleten of soepeler geworden. Bij een nieuwe draagarm met nieuwe ‘stuggere’ rubberophangingen kan de wielstand net even wat anders zijn. De spoorstang is voorzien van schroefdraad waarbij vaak het buitenste deel wordt vernieuwd. De praktijk wijst uit dat, ook al tel je het aantal slagen dat nodig is om het buitenste deel uit de stuurstang te draaien, de nieuwe spoorstang nooit exact terug te draaien is naar de oude stand.
Als gevolg hiervan ontstaat er een kleine afwijking in de wielstanden. Een kleine afwijking van ‘slechts’ een paar graden of enkele tienden van millimeters is al van grote invloed op het rijgedrag van de auto. Het controleren en afstellen van de wielstanden is daarom noodzakelijk. Met behulp van geavanceerde uitlijnapparatuur kunnen de wielstanden nauwkeurig gemeten en afgesteld worden. De juiste uitlijning is van belang voor goede rijeigenschappen, een gelijkmatige slijtage van de banden en een langere levensduur van onder andere wiellagers.
Maak het eenvoudiger
Met AutoTools kan de gehele procedure met de juiste uitlijnvoorwaarden stapsgewijs gevolgd worden. Per automerk en per autotype zijn er verschillende procedures en voorwaarden voor het uitlijnen. De afstelwaarden kunnen, afhankelijk van het gemonteerde onderstel (standaard, sport, verhoogd), ook nog verschillen. Voordat er met het uitlijnen begonnen kan worden zijn er bij veel merken specifieke voorwaarden. Een voorbeeld is dat er bij veel PSA-modellen de auto eerst in de basisstand geplaatst moet worden. Dit doet de monteur door de auto met gereedschap tot de voorgeschreven hoogte in de veren te trekken. Dit is slechts een voorbeeld, maar het laat nogmaals zien hoe complex het uitlijnen van de wielen is tegenwoordig. Maak het eenvoudiger gebruik de uitlijnvoorwaarden en afstelgegevens van AutoTools.
De uitlijnvoorwaarden en afstelgegevens vindt u onder: Reparatie handleidingen > Onderstel> Asgeometrie > Asgeometrie uitlijnen.