APK is geen grote beurt

Bij de Algemene Periodieke Keuring staan de controlepunten vast. Dat belet de keurmeester van Garage Oppermans niet om verder te kijken dan zijn neus lang is. Wie dat niet doet, doet zichzelf én de klant tekort, vindt Dimitri Oppermans.

afsm afbeelding

Garage Oppermans is een echte Brabantse ‘dorpsgarage’. Klanten wandelen gewoon de werkplaats in op zoek naar Dimitri Oppermans, wiens clientèle grotendeels uit vaste klanten bestaat: “We zijn in 1954 begonnen als dealer van Oost-Duitse automerken, maar zijn uiteindelijk universele garage geworden. Door de lange geschiedenis hebben we veel vaste klanten. En de kinderen daarvan krijgen we vaak ook als vaste klant”, vertelt Dimitri trots. “De reden daarvoor is simpel. We doen wat we zeggen en we zijn toegankelijk. Klanten lopen hier gewoon naar binnen en leggen hun technische problemen direct uit aan de monteur. Ook kunnen ze altijd zonder afspraak binnenrijden voor bandenspanning, kapotte lampjes of vloeistoffen. We vervangen bij een beurt niets dat niet nodig is en als we dure defecten vinden leggen we dat bij de klant neer. We werken met A-kwaliteit onderdelen van mijngrossier.nl, zodat klanten met een betrouwbare auto op pad gaan. Na reparatie bewaren we de oude onderdelen, zodat de klant kan zien wat er mis was. Tenslotte maken we een uitgebreide, gespecificeerde factuur, zodat de klant weet waar zijn geld aan is besteed. Duidelijkheid schept vertrouwen.”

APK is geen beurt

Dat de strategie van Oppermans wordt gewaardeerd, merk je aan de reacties. Op mijngarage.nl scoort Oppermans een 9.0 op het gebied van APK. Volgens Oppermans ligt dat vooral aan de eerlijke omgang met de klant: “Er zijn bedrijven die voor twee tientjes keuren, maar dan heb je nog geen eventuele problemen opgelost. Wij doen wel eens mee met een actie van mijngarage.nl, maar normaal rekenen we voor een APK 39 euro. Bovendien keur ik niets af wat goed is en keur niets goed wat slecht is. Ik meld eventuele buiten de APK vallende aandachtspunten wel aan de klant. Als een band 2,5 mm profiel heeft, is dat geen afkeur. Dan bel ik op en vertel dat de auto is goedgekeurd, maar dat de banden eigenlijk wel ver heen zijn en niet echt veilig meer zijn. Ik vraag of ze willen doorrijden of dat ik het meteen in orde kan maken.” Veel mensen denken dat een auto na een APK helemaal tiptop in orde is. “Een APK is een veiligheidscontrole, geen grote beurt”, stelt Oppermans. “Bij een grote beurt controleer je veel meer punten, je vervangt onderdelen en je stelt de auto af. De APK doe je er dan gratis bij, want je hebt alle APK- punten toch al gecontroleerd. Maar als iemand alleen voor een APK komt, dan worden ook alleen de APK-punten gecontroleerd. Er worden geen riemen vervangen, er wordt geen olie ververst. Dat moet je de klant wel duidelijk maken. Ik kijk altijd op het oliekaartje wanneer de auto een beurt moet hebben en bied aan om het te combineren. Dat bespaart de klant geld en levert een beurt als werk op, dus dat is voor beiden prettig. Sommige klanten stellen het onderhoud uit. Ze willen eerst de APK en pas als de auto daar doorheen komt een beurt. We melden dan wel op de rekening wat er nodig is aan onderhoud, zeker als de distributieriem aan de beurt is. Dit wil je vooraf gemeld hebben. Verder wijzen we natuurlijk op zaken die niets met APK of een beurt te maken hebben, maar die wel belangrijk zijn, zoals airco-onderhoud. Het levert vaak extra werk op, vooral als je uitlegt dat de aircopomp kapot kan gaan als er geen onderhoud plaatsvindt. Of dat de remschijf kapot gaat als de remblokken helemaal op zijn. Dan wordt het pas echt duur.“

Intervallen

Een APK biedt kansen om klanten te winnen en om extra werk binnen te halen. Oppermans probeert dan ook zo nu en dan om nieuwe klanten voor een APK naar de werkplaats te trekken. “Dat doen we via onze website, via mijngarage.nl en soms met een advertentie op marktplaats. Het is een belangrijk contactmoment, zeker omdat je de klant weinig ziet. De onderhoudsintervallen zijn veel te lang”, vindt Oppermans. “Uiteraard moeten de mankementen uit de APK gerepareerd worden, dat laten klanten vaak meteen doen. Het gaat in de meeste gevallen om de lampen, het bandprofiel, scheuren in de band, kapotte veren of kapotte stuurkogels. Die slijten sneller door slecht wegdek en de verkeersdrempels.” Maar je moet verder kijken, vindt Oppermans. “Als je de peilstok eruit trekt zie je dat acht van de tien auto’s met te weinig olie rijden. En meestal mankeert er wel meer. Achterbanden slijten bijna niet, soms ligt er na tien jaar nog de originele band op. Maar wel met droogtescheuren. Een auto kan op de testbank goed remmen, maar dan weet je niet hoe dik de remvoeringen of blokken zijn. Bij twijfel haal ik het wiel eraf. Het is geen APK afkeur, maar er moet wel iets aan gebeuren voor de klant.”

afsm 2

APK uitgebreider

Het is duidelijk dat Oppermans bij de APK nogal eens wat aantreft dat niet in orde is, hoewel het geen afkeur is. “Van mij zouden er nog wel wat dingen aan de APK mogen worden toegevoegd”, stelt Oppermans. “Haarscheurtjes in remslangen of in de banden, de werking van schokdempers, daar wordt nooit naar gekeken. De meeste garages hebben er geen testapparatuur voor omdat het geen APK-eis is. Het zou goed zijn als een schokdempertest verplicht zou worden in de APK. Het is in elk geval belangrijk dat je als keurmeester de ogen de kost geeft. Het is belangrijk voor de veiligheid, de betrouwbaarheid en daarmee voor de portemonnee van de klant. En je wordt er zelf ook niet slechter van.”