Aan het einde van het jaar houdt mijngrossier.nl traditiegetrouw een kennistest. Dit jaar werd de kennis van de monteur op DPF, turbo en airco getest. Hieronder vind je de vragen en de antwoorden. De winnaar van de kennistest is Nico Koolen van Garage Koolen. Namens mijngrossier.nl van harte gefeliciteerd!
Vragen/antwoorden:
Een auto komt in de werkplaats met defecte turbo. Uit de diagnose blijkt het moertje van de as te zijn gelopen welke het turbinewiel op de as borgt. Wat is hiervan de oorzaak?
- Turbo heeft te weinig oliesmering gehad
Tijdens het regenereren van een auto wordt de temperatuur in het roetfilter omhoog gebracht om de aanwezige roetdeeltjes te verbranden. Bij welke temperatuur verbranden de roetdeeltjes?
- 550 graden
Een roetfilter heeft een as opslagcapaciteit van 80 gram (100%), hoe groot is de opslagcapaciteit roet van dit filter?
- 80 gram
Welke 3 koudemiddelen mogen momenteel gebruikt worden om aircosystemen mee af te vullen?
- R1234YF, R134A, CO2
Welk percentage lek additief (fluor) mag er maximaal in een aircosysteem toegevoegd worden?
- 5 %
Regeneratievloeistof is een toevoeging welke gebruikt wordt om:
- Verbrandingstemperatuur van de roetdeeltjes te verlagen
De monteur zet een fles R134A met standpijp op zijn kop, wat zal er uit de fles komen na het opendraaien van de kraan?
- Gasvormig R134A
Tegenwoordig gebruikt men naast fluor (uv-vloeistof) ook formeergas om lekkages in aircosystemen op te sporen. Waaruit bestaat dit formeergas?
- 5% waterstof en 95% stikstof
Een auto voorzien van een turbo en roetfilter komt de werkplaats binnen met klacht dat deze onder in het toerengebied geen vermogen heeft, echter in hoger toergebied levert deze wel vermogen. Wat kan er met deze auto aan de hand zijn?
- Probleem met aansturing VNT
Alle temperatuursensoren in de auto werken op dezelfde manier, namelijk op basis van een variabele weerstand. Hierin zijn 2 types, NTC en PTC. Hoe werkt het type NTC sensor?
- Weerstand neemt af naarmate deze warmer wordt