Alleen homokineet of toch complete aandrijfas?

In principe kan een homokinetische aandrijfas een heel autoleven mee. Toch is het een slijtagedeel. Bij een vervanging is het verstandig om niet alleen de homokineet, maar de complete aandrijfsas te vervangen.

GKN_aandrijfhoesDe laatste jaren zijn auto’s gemiddeld genomen steeds zwaarder geworden. En dat geldt niet alleen voor grote auto’s, zoals suv’s. De moderne auto heeft een enorm koppel, het liefst een lange veerweg, een forse wielbasis en is toch zeer wendbaar. Als al die eigenschappen ergens hoge eisen stellen dan is het wel aan de aandrijfassen. De normale slijtage aan homokinetische koppelingen is vrijwel verwaarloosbaar. In principe kan een homokinetische aandrijfas dan ook gemakkelijk een heel autoleven mee. En toch zijn het typische slijtagedelen. Er zijn hiervoor twee belangrijke slijtageoorzaken aan te wijzen. De eerste is een langdurige, extreme belasting, wanneer de homokineet voortdurend aan de wielzijde een groot koppel te verwerken krijgt bij een grote verdraaiingshoek. Denk aan constant hard optrekken met maximale wieluitslag. De tweede oorzaak ligt bij de stofhoes. Scheurt die of raakt die anderszins beschadigd, dan kan het vet ongehinderd de homokineet verlaten, terwijl vuil en vocht zich een weg naar binnen banen. Dat dit funest is voor de levensduur van de homokineet, spreekt voor zich.

 

gkn_aandrijfhoes2Originele staat

Als de homokineet vervangen dient te worden, is het verstandig om de complete aandrijfas te vervangen. Waarom? Het is eigenlijk heel simpel. Een aandrijfas is ook aan slijtage onderhevig en heeft doorgaans net zo veel ‘ervaring’ op de auto als de homokineet. Net zoals je bij een versleten koppeling niet alleen de koppelingsplaten, maar ook de drukgroep en lagers vervangt, geldt dat bij een aandrijfas net zo. Het is beter om alle componenten tegelijk te vernieuwen, zodat alles weer volgens fabrieksspecificaties in originele staat is en de krachtoverbrenging optimaal is.

Löbro

Mijngrossier.nl levert een omvangrijk assortiment complete aandrijfassen van Löbro, het aftermarket-merk van OE-leverancier GKN. Alle componenten van de complete Löbro-assen voldoen aan de originele OE-specificaties, waarmee een optimale vervanging dus gegarandeerd is. Een belangrijk pluspunt is dat deze complete (ruil)aandrijfassen met een levenslange garantie voor de huidige eigenaar van het voertuig worden geleverd. Natuurlijk is de aanschafprijs van een complete aandrijfsas iets hoger dan van losse reparatieonderdelen, zoals homokineetsets. Maar dit minimale nadeel van een geringe meerprijs verdwijnt als sneeuw voor de zon als je bedenkt dat demontage en montage van alleen de homokineet vaak meer tijd in beslag neemt, dan plaatsing van een complete aandrijfas. Zo bezien is de klant zelfs goedkoper uit.

Pluspunten van montage van een complete aandrijfas:

  • gkn_aandrijfhoes3Duurzaam en efficiënt;
  • Voorkomt geruis en vibraties;
  • Optimale krachtoverbrenging;
  • Goede passing en afdichting;
  • Eenvoudige montage door de aanwezigheid van alle benodigde materialen in de sets.

Complete aandrijfas levert tijdwinst op

Als er bij slijtage van de homokinetische aandrijfas slechts een deelreparatie wordt uitgevoerd met behulp van een homokineetset, moet de monteur de volgende handelingen verrichten. As demonteren; klemmen en oude ashoes verwijderen; defecte homokineet demonteren; overgebleven onderdelen reinigen en de speling en beschadiging van andere zijde controleren; vet aanbrengen in de nieuwe homokineet en de ashoes; deze vervolgens op de as monteren; en de as monteren. Bij een vervanging van de complete as, hoeft natuurlijk alleen de as vervangen te worden. Tel uit je winst!