Dit artikel gaat voornamelijk over twee belangrijke procedures bij de montage van de spanrol van het aandrijfriemsysteem. Verder komt aan de orde waarom het belangrijk is alle bijbehorende onderdelen te vervangen door de onderdelen die in de set van de VKMA 31020 multiriem meegeleverd worden.
VKM 31013 spanrol: Er zijn twee belangrijke procedures die gevolgd moeten worden bij de montage van deze spanrol. De ene procedure is de juiste plaatsing van de O-ring in de afstandsbus en de andere is de juiste montage van de onderste bevestigingsbout.
Het motordiagram toont het aandrijfriemsysteem en alle componenten waaruit het systeem bestaat.
Voertuigen die dit betreft – VKMA 31020
MERK | MODEL | MOTOR | MOTORCODE |
AUDI | A4 (8D2, B5)/A4 Avant (8D5, B5) A6/A6 Avant (4B, C5) |
1.9 TDI 1.9 TDI Quattro |
AJM, ATJ |
SKODA | Superb (3U4) | 1.9 TDI 2.0 TDI |
AVF, AWX, AVB BPZ, BSV, BSS, BWW |
VW | Passat (3B2, 3B3)/Passat Variant (3B5, 3B6) |
1.9 TDI 1.9 TDI Quattro 2.0 TDI |
AJM, ATJ, AVB AVF, AWX, BGW, BHW |
Belangrijke procedures voor montage VKM 31013 spanrol
Juiste positie van de rubber O-ring
De O-ring fungeert als schokdemper voor de bovenste bevestigingsbout. Het ontwerp is erop gericht overmatige trillingen tussen het riemsysteem en het motorblok te isoleren en reduceren. De O-ring moet goed in de opening in de afstandsbus worden geplaatst (zie afbeeldingen 3 en 4), zodat er GEEN speling ontstaat tussen de afstandsbus en de spanrol. Dit is belangrijk want als er wel speling aanwezig is, kan de bout onder normale bedrijfsomstandigheden afbreken. Deze breuk zal altijd ontstaan in het schroefdraadgedeelte van de bovenste bevestigingsbout (zie afbeelding 5)
Afbeelding 2: Bout, steun en rubber O-ring |
Afbeelding 3 en 4: O-ring in de juiste positie, geen speling aanwezig. |
Afbeelding 5: Breekpunt van de bout |
De positie van de nylon bus van de onderste bevestiging
We kijken nu eens naar de onderste bevestigingsbout. De VKM 31013 moet worden gecontroleerd als hij uit de doos wordt gehaald en er moet worden gelet op de juiste positie van de hydraulische demper. De juiste positie van de nylon bus van de onderste bevestiging is te zien bij de spanrol rechts in afbeelding 6. Als de onderste bevestiging niet in de positie staat zoals afgebeeld, druk dan de rubber hoes omhoog en draai de hydraulische cilinder totdat de nylon lip naar u toe wijst. Vanaf deze zijde moet de bout in de spanrol worden geplaatst.
Beschadiging van de spanrol
Als de hydraulische cilinder niet in de juiste positie wordt gemonteerd, kan de nylon bus zichzelf loswerken,
waardoor schade aan het aandrijfriemsysteem kan ontstaan (zie afbeeldingen 7 – 10).
Afbeeldingen 7 – 10: Schade aan spanrol door onjuiste montage.
Montageadviezen
Geadviseerd wordt de spanrol elke 90 000 km in zijn geheel te vervangen. Vervang altijd gelijktijdig alle onderdelen van het systeem.
Reinig alle montagevlakken op het motorblok zorgvuldig. Plaats de spanrol in de juiste positie ten opzichte van de bevestigingsgaten, controleer of er GEEN speling aanwezig is tussen de afstandsbus, de O-ring en de spanrol en draai de bout HANDVAST. Controleer of de spanrol goed uitgelijnd is en draai vervolgens de onderste bevestigingsbout HANDVAST.
Volg ALTIJD de aanwijzingen van de fabrikant voor wat betreft de aanhaalmomenten. In dit geval moet de bovenste bout met een aanhaalmoment van 25 Nm worden vastgezet en de onderste bevestigingsbout met een aanhaalmoment van 30 Nm.
Aanhalen onder een hoek van 90°
Als de bovenste bevestigingsbout wordt aangehaald, is het belangrijk dat onder een hoek van 90° te doen. Dat is van essentieel belang omdat het aanhalen onder een andere hoek resulteert in vervorming van de bout met als gevolg een onjuiste uitlijning, waardoor er overmatige trillingen in het aandrijfriemsysteem ontstaan (zie afbeelding 11)
Afbeelding 11
VKM 31013 – een samengesteld onderdeel Om een volledige herziening van de hulpspanner systeem veilig te stellen – bied SKF een compleet, klaar gemonteerd onderdeel. |