Keep it ‘koel’

Koelvloeistof wordt een steeds belangrijker onderdeel van het koelsysteem. Het is daarom verstandig om de juiste koelvloeistof te gebruiken en deze regelmatig aan een inspectie te onderwerpen.

valvoline koelvloeistof

Koelvloeistof verdient meer aandacht van de autotechnicus. Niet alleen als belangrijk onderdeel van het koelsysteem, maar ook omdat het controleren van het koelmiddel een belangrijk onderdeel is van het reguliere pakket preventief onderhoud en daarmee omzet genereert voor de werkplaats. De technische component van koelvloeistof is helder: koelvloeistof zorgt voor de temperatuurregeling, met name de warmte-afdracht. Verder beschermt het koelmiddel onderdelen (metaal en niet-metaal) en zorgt het voor de noodzakelijke vorstbescherming.

Efficiëntie en meer vermogen

Goed gekoeld en op de juiste temperatuur levert een motor de beste prestaties. Als we huidige en toekomstige trends en ontwikkelingen bekijken, wordt de rol van koelvloeistof daarbij steeds belangrijker. Denk aan de nieuwe motorontwerpen, waar meer efficiëntie en meer vermogen centraal staan. De koelvloeistof kent tegenwoordig een veel snellere rondgang dan voorheen het geval was. Bovendien streven we naar een lager brandstofverbruik. Onder meer door een afname van het gebruik van zware materialen en meer gebruik te maken van aluminium en kunststof. Een lager koelvloeistofvolume past eveneens in dit plaatje. Verder hebben we te maken met een lagere uitstoot en het gegeven dat motoren meer warmte produceren. De (moderne) koelvloeistof zal ook hier een antwoord op moeten formuleren.

Koelsysteemproblemen

Als we kijken naar de belangrijkste oorzaken van koelsysteemproblemen, zijn roestvorming en een afname van de werking van vervuilingsremmers te noemen. Uit de werkplaatspraktijk zijn de voorbeelden bekend: slecht functionerende waterpompen, beschadigde thermostaten, roestvorming bij de radiateur en bijvoorbeeld omvangrijke kalkaanslag door gebruik van hard water. Het gevolg van deze effecten is dat de warmte niet goed wordt afgedragen, de koelprestaties verminderen, oververhitting op de loer ligt of de motor juist te traag opwarmt. Te lang doorrijden met dezelfde koelvloeistof in het koelsysteem kan ook leiden tot een lekkende cilinderkop. Het advies luidt dan ook om een goede koelvloeistof te gebruiken en deze regelmatig te verversen. Dan worden veel van deze problemen voorkomen.

Valvolines keuze

Smeermiddelenfabrikant Valvoline levert een aantrekkelijk pallet koelvloeistoffen. Valvoline adviseert het universele autobedrijf om het topproduct Valvoline MaxLife Coolant AF te gebruiken. Deze koelvloeistof is namelijk speciaal ontwikkeld voor toepassing bij meerdere motortypen. Het koelproduct is mengbaar met alle kwaliteiten en generaties koelvloeistoffen, die op dit moment in de markt beschikbaar zijn. Dankzij de unieke gepatenteerde chemische samenstelling van de vloeistof (met een laag silicaatgehalte) is deze toepasbaar bij zowel ‘oudere’ als zeer moderne motoren van de meest uiteenlopende auto- en motorfietsfabrikanten. Valvoline MaxLife Coolant AF is speciaal ontwikkeld voor een betere warmteafdracht, zodat de opbouw van kalk, aanslag en roest wordt voorkomen. Verder bevat de vloeistof extra roestremmende additieven en componenten die afdichtingen reconditioneren en lekkages voorkomen. Daarnaast worden de koelslangen ‘gesmeerd’ en andere niet-metalen delen beschermd. Met Valvoline MaxLife Coolant AF heeft het autobedrijf de beschikking over één topproduct dat voldoet aan de specificaties van alle gerenommeerde autofabrikanten en deze specificaties zelfs in veel gevallen overtreft. Speciaal voor aluminium motoren levert Valvoline de coolant AF Extreme. Dit koelmiddel is uitermate stabiel en werkt minimaal vier jaar.