Autobedrijf Dirk van der Steen in Limmen verkoopt veel occasions en nieuwe auto’s. De krappe marges en het feit dat het meeste personeel in de werkplaats werkt, betekent dat het bedrijf het van de werkplaats moet hebben. Met zes drukbezette bruggen en twaalfhonderd APK’s per jaar lukt dat prima, mede omdat er speciale aandacht is voor turbo’s. Dat zijn geen moeilijke, maar wel precieze karweitjes.
Dirk van der Steen leerde het autovak van zijn vader. Dat bedrijf werd aan zijn vaders compagnon verkocht, waardoor Dirk zelf een nieuw autobedrijf in Limmen begon. Twee van zijn broers deden hetzelfde en streken met hun garagebedrijf op enkele minuten afstand in Heiloo neer. Autobedrijf Dirk van der Steen heeft behoorlijk veel turbo-ervaring. Turbo’s worden niet alleen op dieselmotoren gemonteerd, maar dankzij de downsizing-trend ook steeds vaker op benzinemotoren. De verwachting is dat het aantal turbo’s op benzinemotoren binnen vijf jaar zal verdubbelen. Dat biedt ruimte voor garagebedrijven om er serieus werk van te maken. Het principe van een turbo is relatief eenvoudig: de uitlaatgassen drijven een turbinewiel in de turbo aan. Op de as van het turbinewiel zit aan de andere kant een compressorwiel, die lucht aanzuigt en samenperst. Zodra de inlaatklep zich opent, stroomt de gecomprimeerde lucht de cilinder binnen. Hoe sneller de uitlaatgassen langs de schoepen van het turbinewiel stromen, hoe hoger de turbodruk.
Smering is alles
Als een turbo defect raakt is dat bijna altijd door een externe oorzaak. Van der Steen: “De grootste oorzaak van het defect raken van een turbo is gebrek aan smering. Een turbo is glijgelagerd en drukgesmeerd. De afvoerleiding is heel breed, zodat de olie lekker het carter in golft, maar de aanvoerleiding is een gekalibreerde drukleiding en daar gaat het vaak mis. Als de olie niet bij de turbo komt, bijvoorbeeld door een verstopping in die drukleiding, dan is het snel te laat en is de turbo al kapot. De leiding kan dichtkoeken en verstoppen door bijvoorbeeld oude en vervuilde olie. Als door smeringsgebrek de lagers eruit lopen, waardoor die as niet meer lekker door lagers heen gaat, krijg je allereerst vermogensverlies. De as komt niet meer op gang, dus de turbodruk blijft achter. Als bestuurder merk je direct het verlies aan vermogen, maar feitelijk is het voor de turbo dan al te laat. Als het helemaal fout gaat, lekt er ook nog olie door het lagerwerk naar het inlaattraject, waardoor je enorme rookwolken krijgt. Vroeger noemde ze dat een opgeblazen motor, nou, dat valt wel mee, maar de turbolagers liggen er wel uit.” Een ander probleem met turbo’s kan zich voordoen als de wastegate (overdrukklep) blijft hangen. Van der Steen: “De wastegate moet bij een bepaalde druk open gaan om de motor te beschermen, maar als de klep open blijft staan, kan er geen druk worden opgebouwd. Mogelijk is de rest van de turbo dan nog goed.”
Ook afbeeldingen in mijngrossier.nl
Als de diagnose is gesteld, maakt technisch manager Gerard Zonneveld de werkorder aan. De onderdelen worden na bestelling (op kentekenniveau) bij mijngrossier.nl automatisch op de werkorder geboekt. Voor de zekerheid vergelijkt Zonneveld de turbocodes (bijvoorbeeld op de kleine aluminiumplaatjes) met de gegevens in mijngrossier.nl. Zonneveld: “Ik bekijk ook de afbeelding van de turbo in mijngrossier.nl en als ik dan nog twijfel, dan zoek ik op internet een code of nummer, dat ik kopieer in het keuzebalkje van mijngrossier.nl. Op die manier vinden we altijd de juiste turbo en sluiten we uit dat we de verkeerde turbo bestellen. Twijfelen we tussen twee turbo’s, dan overleggen we met onze grossier en helpen zij ons de juiste te vinden. ” Mijngrossier.nl levert een compleet assortiment turboladers. Nieuwe en gereviseerde turbo’s van Turbo’s Hoet en de gereviseerde turbo’s van Turbojetzt. Turbojetzt besteedt zoveel aandacht aan de kwaliteit van de revisie, dat de turbo’s OE-waardig zijn. Sinds januari 2014 levert mijngrossier.nl via het keurmerk Best Buy ook fabrieksnieuwe turbo’s van de merken Garret, BorgWarner (3K) en Schwitzer. De turbo’s hebben A-kwaliteit, OE-speci caties en een messcherpe prijs. Bijna alle turbo’s worden door mijngrossier.nl geleverd met een montagevoorschrift en een pakkingset.
Niet moeilijk, wel precies
Werken met turbo’s is niet moeilijk. Elke garage kan een turbo vervangen, maar het is wel een precies werkje. De eerste stappen na het stellen van de diagnose zijn het demonteren, reinigen en controleren van de olietoevoer; denk daarbij ook aan de (aangekoekte) (druk)leidingen, zee es in de banjobouten, het aanzuig lter van de oliepomp en vergeet ook de olie-afvoer niet. Ten tweede controleer en reinig je de luchtinlaat en eventueel de intercooler en ten derde controleer en reinig je de carterventilatie. Controleer ook de ens van de uitlaat en het spruitstuk op barsten en scheuren. Vul de nieuwe of gereviseerde turbo eerst met schone olie, voordat je de olieleiding monteert en draai de rotor met de hand, zodat de olie zich goed kan verspreiden. Laat de motor enkele minuten stationair draaien en controleer op lekkage voordat je de motor gaat belasten. Van der Steen: “En gebruik altijd hoogwaardige olie.”
Opleiding als toekomstperspectief
Autobedrijf Dirk van der Steen is een erkend leerbedrijf en heeft momenteel drie leerlingen. Van der Steen: “Wij willen dat ze serieus met hun vak bezig zijn. De begeleiding kost ons veel tijd, maar als we iemand nodig hebben kunnen we de beste selecteren. Ons bedrijf is inmiddels 28 jaar oud. De eerste werknemers zijn inmiddels met pensioen, dus moet er aan de onderkant ook weer personeel instromen. Wij vinden het belangrijk dat jonge mensen in de branche een gedegen opleiding krijgen, want ze zijn hard nodig.” Dezelfde gedachte zit achter het trainingsportal van mijngrossier.nl. In samenwerking met erkende opleidingsinstituten, zoals Innovam, Exponentia en GMTO, biedt mijngrossier.nl o ciële trainingen aan, die gericht zijn op de praktijk. Van der Steen is ook TurboPartner van Turbo’s Hoet en volgt ook de trainingen van Turbo’s Hoet. Meer kennis biedt immers een beter toekomstperspectief. Bekijk de beschikbare trainingen op www.mijngrossier.nl/trainingen.