Optische controle van de defecte koppeling resulteert in schadebeelden die te herleiden zijn naar bepaalde storingsoorzaken.
Bij storingen aan koppelingen moet je een onderscheid maken tussen storingen als gevolg van defecte koppelingsonderdelen of koppelingsuitval die het gevolg is van storingen in andere onderdelen van de auto. Denk in dit laatste geval bijvoorbeeld aan de ophanging van de motor of versnellingsbak, de afstelling van de motor waardoor een koppeling bokt, of de motor en versnellingsbak zijn niet in één lijn. Storingen aan koppelingen zijn steeds tot vijf punten te herleiden; een koppeling slipt, bokt, komt niet vrij, is stug of maakt veel lawaai. Deze vijf punten kennen een aantal herkenbare schadebeelden.
Koppeling maakt lawaai
Diafragmatongen ingelopen
|
||
Aanloopsporen op torsiedempers
|
||
Aanloopsporen op diafragmaveer
|
||
Torsiedemper behuizing ingeslagen
|
||
Torsiedemper uitgebroken
|
||
Aanslagbout torsiedemper ingeslagen
|
||
Naafvertanding eenzijdig uitgeslagen
|
||
Naafvertanding verdwenen
|
||
Aanloopring van het druklager kapot
|
||
Lagerhuis van druklager kapot
|
||
Geleidebus versleten
|
||
Loopring druklager versleten
|
||
Gaffel versleten
|
||
Druklager versleten
|
||
Drukstift uit midden
|
||
Oor druklager afgebroken
|
||
Aanloopsporen drukgroep huis
|
||
Torsiedemper gebroken
|
||
Torsiedemper gebroken
|
Koppelingsbediening gaat zwaar
Geleidebus versleten
|
Lees ook:
Storingen aan de koppeling: Koppeling komt niet vrij
Storingen: aan de koppeling: Koppeling slipt
Storingen aan de koppeling: koppeling bokt