Storingen aan de koppeling: Koppeling maakt lawaai

Optische controle van de defecte koppeling resulteert in schadebeelden die te herleiden zijn naar bepaalde storingsoorzaken.

koppeling

Bij storingen aan koppelingen moet je een onderscheid maken tussen storingen als gevolg van defecte koppelingsonderdelen of koppelingsuitval die het gevolg is van storingen in andere onderdelen van de auto. Denk in dit laatste geval bijvoorbeeld aan de ophanging van de motor of versnellingsbak, de afstelling van de motor waardoor een koppeling bokt, of de motor en versnellingsbak zijn niet in één lijn. Storingen aan koppelingen zijn steeds tot vijf punten te herleiden; een koppeling slipt, bokt, komt niet vrij, is stug of maakt veel lawaai. Deze vijf punten kennen een aantal herkenbare schadebeelden.

Koppeling maakt lawaai

diafragmatongen ingelopen  

Diafragmatongen ingelopen
Oorzaak:

  • Druklager heeft geblokkeerd
  • Druklager loopt zwaar
  • Niet juiste voorspanning
aanloopsporen op torsiedempers  

Aanloopsporen op torsiedempers
Oorzaak:

  • Montagefout
  • Plaat verkeerd ingebouwd
  • Verkeerde koppelingsplaat
aanloopsporen op vormveer  

Aanloopsporen op diafragmaveer
Oorzaak:

  • Montagefout
  • Veer is bij montage in richting van koppeling verbogen
torsiedempers ingeslagen in hun kamer  

Torsiedemper behuizing ingeslagen
Oorzaak:

  • Rijfout; door veelvuldig te rijden met een te laag motor toerental raken de torsiedempers overbelast
  • Verkeerde plaat
torsiedemper uitgebroken  

Torsiedemper uitgebroken
Oorzaak:

  • Veroliede voering
  • Verkeerde motorafstelling
  • Fout in bedieningssysteem
  • Schokbewegingen beschadigen de torsiedempers
aanslagbout torsiedemper ingeslagen  

Aanslagbout torsiedemper ingeslagen
Oorzaak:

  • Rijfout; door veelvuldig te rijden met een te laag motor toerental raken de torsiedempers overbelast
  • Verkeerde plaat
naafvertanding eenzijdig uitgeslagen  

Naafvertanding eenzijdig uitgeslagen
Oorzaak:

  • Toplager kapot
  • Motor en versnellingsbak staan niet in lijn

 

naafvertanding verdwenen  

Naafvertanding verdwenen
Oorzaak:

  • Motor en versnellingsbak staan niet in lijn
  • Prise-as lager kapot

 

loopring en lager druklager kapot  

Aanloopring van het druklager kapot
Oorzaak:

  • Oververhitting van het druklager door te veel voorspanning van het druklager. Het vet loopt uit het lager, lager is niet meer gesmeerd

 

bundeling van lager kapot  

Lagerhuis van druklager kapot
Oorzaak:

  • Basisafstelling van de koppeling verkeerd (Opel)
  • Te weinig voorspanning

 

geleidebus versleten  

Geleidebus versleten
Oorzaak:

  • Verkeerde afstelling gaffel
  • Gaffel versleten

 

loopring druklager versleten  

Loopring druklager versleten
Oorzaak:

  • Te weinig voorspanning van druklager
  • Druklager loopt zwaar

 

 gaffel versleten  

Gaffel versleten
Oorzaak:

  • Niet vervangen bij koppelingswissel

 

 

druklager versleten

 

Druklager versleten
Oorzaak:

  • Aanloopvlakken druklager niet gevet
  • Gaffel versleten

 

 afdruk stift uit midden  

Drukstift uit midden
Oorzaak:

  • Fout in bedieningssysteem
  • Lager versleten
  • Geleidebusje versleten
 oor druklager afgebroken  

Oor druklager afgebroken
Oorzaak:

  • Fout in bedieningssysteem
 aanloopsporen in koppelingshuis  

Aanloopsporen drukgroep huis
Oorzaak:

  • Koppeling is overdrukt geweest
  • Druklager heeft drukgroep huis geraakt
 torsiedemper gebroken2  

Torsiedemper gebroken
Oorzaak:

  • Rijfout; door te rijden met te laag toerental raakt torsiedemper overbelast
 torsiedemper gebroken  

Torsiedemper gebroken
Oorzaak:

  • Montagefout

 

Koppelingsbediening gaat zwaar

 geleidebus versleten  

Geleidebus versleten
Oorzaak:

  • Niet of onjuist ingevet
  • Druklager loopt zwaar

Lees ook: 

Storingen aan de koppeling: Koppeling komt niet vrij

Storingen: aan de koppeling: Koppeling slipt

 Storingen aan de koppeling: koppeling bokt