Storingen aan de koppeling: Koppeling komt niet vrij

Optische controle van de defecte koppeling resulteert in schadebeelden die te herleiden zijn naar bepaalde storingsoorzaken.

koppeling-systeem 

Bij storingen aan koppelingen moet je een onderscheid maken tussen storingen als gevolg van defecte koppelingsonderdelen of koppelingsuitval die het gevolg is van storingen in andere onderdelen van de auto. Denk in dit laatste geval bijvoorbeeld aan de ophanging van de motor of versnellingsbak, de afstelling van de motor waardoor een koppeling bokt, of de motor en versnellingsbak zijn niet in één lijn. Storingen aan koppelingen zijn steeds tot vijf punten te herleiden; een koppeling slipt, bokt, komt niet vrij, is stug of maakt veel lawaai. Deze vijf punten kennen een aantal herkenbare schadebeelden.

 Koppeling komt niet vrij

Diafragmatongen-ingelopen  

Diafragmatongen ingelopen
Oorzaak:

  • Te veel voorspanning druklager, versleten bedieningssysteem
  • Druklager heeft geblokkeerd

 

Afgebroken-drukvingers  

Afgebroken drukvingers
Oorzaak:

  • Druklager loopt uit het midden (kantellager)
  • Te hoge voorspanning op het druklager
  • Lagerring primaire as defect

 

Binnenzijde-druklager-beschadigd  

Binnenzijde druklager beschadigd
Oorzaak:

  • Verkeerd of te weinig vet
  • Geleidehuls versleten
Oor-druklager-afgebroken  

 Oor druklager afgebroken
Oorzaak:

  • Versleten bedieningssysteem

Drukplaat-gebroken

 

Drukplaat van de drukgroep gebroken
Oorzaak:

  • Oververhitting van de drukplaat, dit als gevolg van overmatig slippen van de koppeling
  • Slippen van de koppeling door versleten voering
  • Moeilijk functionerend ontkoppelingsmechanisme
  • Nemercilinder defect
  • Olie op de voering (defecte afdichtingen)

Drukgroep-beschadigd

 

Drukgroep beschadigd
Oorzaak:

  • Montagefout
  • Niet op centreerstift op vliegwiel gelet

Geleidebus-van-druklager-uitgesleten

 

Geleidebus van druklager uitgesleten
Oorzaak:

  • Geleidebus niet ingevet

Koppelingshuis-verbogen

 

Koppelingshuis verbogen
Oorzaak:

  • Montagefout
  • Bevestigingsbouten ongelijk aangetrokken
  • Niet gelet op centreerpunt op vliegwiel

Schroefdraad-beschadigd

 

Schroefdraad beschadigd
Oorzaak:

  • Montagefout
  • Koppelingsbouten niet verzegeld
  • Steunplaat (ring) tussen koppelingsbouten en koppelingshuis niet gemonteerd

Tangentiaalbladveer-afgebroken

 

Tangentiaalbladveer afgebroken
Oorzaak:

  • Speling in cardanas, bijvoorbeeld door uitgeslagen Hardy-schijf
  • Bedieningsfout, zoals aanslepen in eerste of tweede versnelling of schakelfout
  • Verkeerde koppeling

Tangentiaalbladveer-verbogen

 

Tangentiaalbladveer verbogen
Oorzaak:

  • Speling in cardanas, bijvoorbeeld door uitgeslagen Hardy-schijf
  • Bedieningsfout
  • Transportschade (laten vallen)
  • Ongelijkmatig vastzetten van de drukgroep

Naafprofiel-beschadigd

 

Naafprofiel beschadigd
Oorzaak:

  • Montagefout
  • Prise-as met geweld in vertanding van de koppelingsplaat gestoken
  • Verkeerde plaat

Vliegroest-op-de-naaf

 

Vliegroest op de naaf
Oorzaak:

  • Primaire as werd niet of met verkeerd middel ingevet

Naafprofiel-eenzijdig-uitgesleten

 

Naafprofiel eenzijdig uitgesleten
Oorzaak:

  • Toplager defect
  • Motor en versnellingsbak niet in één lijn

Aanloopsporen-op-de-voordemper

 

Aanloopsporen op de voordemper
Oorzaak:

  • Montagefout
  • Koppelingsplaat verkeerd om
  • Verkeerde koppelingsplaat

Hoofdblad-niet-recht

 

Koppelingsplaat slingert
Oorzaak:

  • Plaat werd voor montage niet op slingering gecontroleerd. Dit dient voor montage te gebeuren, eventuele slingering mag niet groter dan 0,5 mm zijn
  • Montagefout
  • Koppelingsplaat laten vallen
  • Bij koppeling van motor en versnellingsbak werd de plaat door de prise-as verbogen

Segmentveren-afgebroken

 

Segmentveren afgebroken
Oorzaak:

  • Toplager is defect of ontbreekt
  • Motor en versnellingsbak niet in één rechte lijn
  • Versnellingsbak is bij montage gezakt

Voering-weggerukt

 

Voering weggerukt
Oorzaak:

  • Het toerental van de koppelingsplaat was hoger dan het toegestane toerental van de voering

Voering-verbrand-opgelost

 

Voering verbrand/opgelost
Oorzaak:

  • Olie op de voering
  • Defecte oliekeerring
  • Ontkoppelingsmechanisme gaat zwaar, is kapot
  • Bij het vlakken van het vliegwiel werd de juiste diepte van het aanloopvlak niet goed in acht genomen

Aanloophuls-en-kogellager-vernield

 

Geleidehuls en druklager vernield
Oorzaak:

  • Oververhitting van het druklager als gevolg van ontbrekende speling. Dit heeft vetverlies tot gevolg gehad en geleid tot vastlopen van het druklager

Druklagerhuis-verbogen-afgebroken 

 

Druklagerhuis verbogen/afgebroken
Oorzaak:

  • Druklager heeft geblokkeerd op de geleidehuls

Bundeling-van-lager-doorgesleten

 

Gaffel van druklager bediening doorgesleten
Oorzaak:

  • Basisafstelling van koppeling is fout
  • Voorspanning van het druklager is te gering (80-100 N)