Tips, test en herstelinformatie over schijfrem

De belangrijkste tips, test en herstelinformatie over de schijfrem met een checklist: 20 veiligheidspunten.

Monteur_in_garageDe volgende beschrijvingen zijn bewust algemeen gehouden en gelden niet voor alle voertuigen en schijfremdesigns.

Download hier de Checklist remmen, 20 veiligheidspunten [pdf]

Belangrijk!

Na voltooiing van de herstelling moeten de laatste assemblagetaken en controles nog worden uitgevoerd, bv. efficiëntietests en proefrit.

schijfrem_1afbeelding 1

schijfrem_2afbeelding 2

schijfrem_3afbeelding 3

1. Voorbereidende maatregelen

  • Voer een efficiëntietest uit op de remtester.
  • Voer een proefrit uit als de klacht van de klant dat vereist.
  • Controleer de wiellagers, wielophanging, steun- en geleidekoppelingen, assen, ophanging, stuurinrichting, banden en velgen.
  • Schade aan het chassis kan een negatieve impact hebben op de remrespons.
  • Controles volgens de checklist remmen.

2. Demontage

  • Verwijder ruwe vervuiling voor de demontage.
  • Demonteer het remzadel en de remblokken.

3. Demontage

  • Hang het remzadel zo dat de remslang niet wordt uitgerekt.

schijfrem_4afbeelding 4

schijfrem_5afbeelding 5

schijfrem_6afbeelding 6

4. Controle van remschijf (slijtageafmeting)

  • Bevestig de remschijf met afstandsmoffen en wielbouten.
  • Bepaal de slijtageafmetingen van de remschijf met meter.

5. Controle van remschijf (zijdelingse vlucht)

  • Resettoestel klemzuiger aan veerpoot.
  • Monteer de magnetische basis (verkrijgbaar in de handel) op de voetplaat van het resettoestel voor de zuiger.
    Plaats de meter in de magnetische basis.
  • Regel de magnetische basis bij zodat de pen van de meter contact maakt op ongeveer 10 tot 15 mm van de buitenrand op het wrijvingsoppervlak en lichtjes is aangetrokken.
  • Draai de remschijf voorzichtig en meet de zijdelingse vlucht.

6. Controle van remschijf (zijdelingse vlucht)

  • Bij geventileerde schijfremmen voert u deze meting ook aan de binnenzijde van de remschijf uit.

schijfrem_7afbeelding 7

schijfrem_8afbeelding 8

schijfrem_9afbeelding 9

7. Controle van remschijf (dikteverschil)

  • Gebruik een buitenmicrometer om de dikte van de remschijf te bepalen op ten minste acht punten en noteer de gemeten waarden.
  • Het verschil tussen de hoogste en laagste gemeten waarde is het dikteverschil.

Belangrijk!
We raden aan dat u dit meet na de assemblage van een nieuwe remschijf

8. Controle van naburige onderdelen

  • Onderdelen zoals de remankerplaat moeten gedemonteerd, gereinigd en gecontroleerd worden.
  • Controleer ook naburige onderdelen zoals remslangen.

9. De wielnaaf voorbereiden

  • Voor de installatie van de nieuwe remschijf moet de eindkant van de wielnaaf gereinigd en gecontroleerd worden.
  • Reinig de eindkant van de wielnaaf met een speciale polijstborstel.

Belangrijk!
Geen materiaalverwijderende bewerking.

schijfrem_10afbeelding 10

schijfrem_11afbeelding 11

schijfrem_12afbeelding 12

10. Wielnaaf controleren (schommeling)

  • Resettoestel klemzuiger aan veerpoot.
  • Monteer de magnetische basis (verkrijgbaar in de handel) op de voetplaat van het resettoestel voor de zuiger.
  • Plaats de meter in de magnetische basis.
  • Regel de magnetische basis bij zodat de pen van de meter contact maakt op ongeveer 2 tot 4 mm van de buitenrand op de eindkant en lichtjes is aangetrokken.
  • De pen mag niet in de boringen met schroefdraad voor de wielbouten komen.
  • Draai de wielnaaf voorzichtig en meet de schommeling.

11. Assemblage van een nieuwe remschijf

  • Gebruik geen smeermiddelen of vernis op de gereinigde, heldere metalen eindkant van de wielnaaf.
  • Bevestig de nieuwe remschijf en zet ze vast met afstandsmoffen en wielbouten.
  • Meet de laterale vlucht, een gedecentreerde installatie van de schijfrem kan nodig zijn.

Belangrijk!
Bij geventileerde schijfremmen meet u de zijdelingse vlucht ook aan de binnenzijde van de remschijf.

12. Assemblage van de remankerplaat

  • Smeer voor de assemblage van de remankerplaat de remblokgeleiders en (naargelang het ontwerp van het remzadel) de remzadelgeleiders met Bosch Superfit.
  • Installeer de schroeven van de remankerplaat met schroefvergrendelend mengsel en trek aan (specifiek koppel)

Belangrijk!

  • Gebruik nooit smeermiddelen met koper.
  • Op bepaalde voertuigen moeten nieuwe schroeven worden gebruikt.
  • Oude schroeven moeten worden schoongemaakt voor ze opnieuw gebruikt worden.

schijfrem_13afbeelding 13

schijfrem_14afbeelding 14

schijfrem_15afbeelding 15

13. Zuiger resetten (remzadel zonder vergrendelingsmechanisme)

  • Reset de zuiger van het remzadel volledig zonder het vergrendelinsmechanisme met behulp van het resettoestel voor de zuiger.
  • Controleer voor de versie met vast remzadel de zuigerpositie op 20° en corrigeer indien nodig.
  • Controleer de positie van de stofdichting.
  • meer de contactoppervlakken op de zuiger en het remzadel met Bosch Superfit.

Belangrijk!

  • Gebruik nooit smeermiddelen met koper.
  • Remblokken met een kleeflaag mogen nooit gesmeerd worden.

14. Zuiger resetten (remzadel met vergrendelingsmechanisme)

  • Reset de zuiger van het remzadel met vergrendelingsmechanisme met behulp van het resettoestel voor de zuiger 0 986 625 021 wanneer onder druk en met een draaibeweging tot aan de stop.
  • Draai dan ongeveer 1/4 tot 1/2 slag los tot de markeringen in de zuiger zijn uitgelijnd met die op de behuizing van het remzadel.
  • Controleer de positie van de stofdichting.
  • Smeer de contactoppervlakken op de zuiger en het remzadel met Bosch Superfit.

Belangrijk!

  • De parkeerrem moet volledig los staan tijdens het resetten van de zuiger en de hendel moet aan de eindstop staan.
  • Voor voertuigen met een elektromechanische parkeerrem moet het systeem in de servicemodus staan. Dit vergt het gebruik van een KTS.

15. Assemblage van remblokken

  • Plaats alle nodige geleideplaten aan het remzadel.
  • Smeer de geleiders van de remblokken met Bosch Superfit.

Belangrijk!

  • Gebruik nooit smeermiddelen met koper.

schijfrem_16afbeelding 16

schijfrem_17afbeelding 17

schijfrem_18afbeelding 18

16. Assemblage van remblokken

  • Plaats remblokken in de remankerplaat.
  • Zorg dat de installatiepositie correct is, vooral bij voeringen die aan een specifieke richting zijn gekoppeld.

17. Assemblage van remblokken

  • Verwijder de afdekking van de kleeflaag pas net voor de installatie.

Belangrijk!

  • Breng nooit smeermiddelen aan op de kleeflaag.

18. Assemblage van remzadel, vooras

  • Monteer het remzadel op de remankerplaat en zorg dat de positie juist is.
  • Schroef de remzadelgeleiders vast.
  • Plaats de remzadelschroeven en trek ze aan (specifiek koppel).
  • Vervang accessoireonderdelen, veren, klemmen, enz.
  • Trap na de assemblage het rempedaal verscheidene keren in.

Belangrijk!

  • Op bepaalde voertuigen moeten nieuwe schroeven worden gebruikt.
  • Oude schroeven moeten worden schoongemaakt voor ze hergebruikt worden.
schijfrem_19
afbeelding 19

19. Assemblage van remzadel, achteras

  • Monteer het remzadel op de remankerplaat en zorg dat de positie juist is.
  • Het uitsteeksel op de remankerplaat moet in de zuigeruitsparing liggen.
  • Schroef de remzadelgeleiders vast, vervang accessoireonderdelen, veren, klemmen, enz.
  • Plaats de remzadelschroeven en trek ze aan (specifiek koppel).
  • Trap na de assemblage het rempedaal verscheidene keren in. Maak pas nu de handremkabels vast en stel de basisinstelling van het parkeerremsysteem in.

Belangrijk!

  • Op bepaalde voertuigen moeten nieuwe schroeven worden gebruikt.
  • Oude schroeven moeten worden schoongemaakt voor ze hergebruikt worden.