Heb jij al een nieuwe VW Passat of Sharan op de brug gehad? Een model met TDI-motor die gebruik maakt van de toevoeging Adblue? Vergeet dan bij de volgende servicebeurt niet om de speciale zuiveringsvloeistof bij te vullen.
Volkswagen behoort tot de eerste autofabrikanten in het personenautosegment die AdBlue toevoegt. AdBlue wordt ook wel ‘reductiemiddel’ of ‘NOX-reductiemiddel AUS32’ genoemd. Het wordt gebruikt in voertuigen die zijn uitgerust met SCR-technologie (Selective Catalytic Reduction) voor nabehandeling van het uitlaatgas. De vloeistof (een oplossing van ureum in gedeïoniseerd water) is een zuiveringsvloeistof die er voor zorgt dat de dieselmotor minder NOX uitstoot. AdBlue maakt het mogelijk om 85 procent van de schadelijke NOx om te zetten in onschadelijke stikstof en waterdamp. Hiervoor wordt de vloeistof door middel van een verstuiver in het uitlaatsysteem voor de reductiekatalysator gespoten.
AdBlue wordt in een aparte tank meegenomen en dient regelmatig te worden bijgevuld. Als dat niet gebeurt kunnen er problemen ontstaan. Wanneer AdBlue na een aantal waarschuwingen in de display niet wordt bijgevuld, kan de motor niet meer gestart worden. Zo wordt voorkomen dat bestuurders doorrijden met een lege AdBlue-tank en daardoor veel NOx uitstoten. Vul de AdBlue dan ook bij iedere servicebeurt aan.
Het autotechnische programma AutoTools biedt bij de onderhoudsgegevens van bijvoorbeeld een Volkswagen Passat 2.0 BlueTDI een speciale onderhoudsbeschrijving met betrekking tot AdBlue. Hierin wordt uitvoerige informatie over AdBlue gegeven. Uiteraard ontbreken hier de technische gegevens zoals de inbouwplaats, de bijvulprocedure, het gebruik van speciaalgereedschap en belangrijke toepassingstips niet. Met deze handige en gebruiksvriendelijke onderhoudsbeschrijving heeft AdBlue voor jou geen geheimen meer.