Joep van der Heiden heeft een grote voorliefde voor forse Amerikaanse SUV’s van GM, zoals de Chevrolet Blazer. Met zijn bedrijf Blazerparts.nl in Numansdorp heeft hij van zijn hobby zijn beroep gemaakt. “De eerlijke lompheid van de Blazer en consorten spreekt mij aan.”
Een advertentie uit 1974 van de Chevrolet Blazer beschrijft de ‘full-size SUV’ doeltreffend. ‘It never forgets it’s a tough truck’, luidt de kop. De Blazer en qua imponerende verschijning vergelijkbare modellen zoals de Chevrolet Suburban, Scottsdale en Silverado zijn niet alleen enorm groot, maar ook gebouwd om lang mee te gaan. Voor Joep van der Heiden was het liefde op het eerste gezicht. Een kwart eeuw geleden kocht hij zijn eerste auto: een Blazer. De ‘full-size SUV’ was niet alleen zijn passie, maar ook zijn hobby. “Daar hoort sleutelen ook bij”, vindt hij. Dat is hem wel toevertrouwd. “Ik ben als automonteur begonnen bij een dealer van Simca en Peugeot. In die tijd heb ik ook mijn opleiding tot eerste monteur afgerond. De auto’s waar ik aan sleutelde, waren erg slecht van kwaliteit. Ik heb in die periode heel veel geleerd.” Andere bezitters van een ‘C/K Truck’, de aanduiding voor auto’s gebaseerd op het C/K chassis van General Motors, merkten dat Van der Heiden handig is. “Ik kreeg steeds vaker de vraag of ik aan hun auto’s wilde werken.” Dat liep op een positieve manier uit de hand: acht jaar geleden begon hij voor zichzelf met zijn bedrijf Blazerparts.nl.
Frustratie
Van der Heiden begon meteen zijn grote frustratie aan te pakken: de slechte verkrijgbaarheid van onderdelen. “Er waren wel een paar leveranciers in Nederland, maar die waren peperduur.” De sleutel tot succes vond hij in Taiwan. “In Taiwan wordt zo goed als alles voor deze auto’s gereproduceerd”, ontdekte hij. “Daar haal ik nu betaalbare onderdelen vandaan. Op die manier blijft de hobby van mijn klanten financieel te overzien.”
Van der Heiden levert onderdelen tot in Afrika. “Ik heb een klant die in Mauritanië safari’s organiseert met zes Suburbans. Dat zijn Blazers met een lange wielbasis en vier portieren. Daar stuur ik geregeld onderdelen, tot en met achterassen, heen.” Blazerparts.nl verkoopt ook gebruikte onderdelen. Van der Heiden: “Ik koop oude- en schadeauto’s, die we demonteren voor de onderdelen.” Sinds 15 december is de webshop van Blazerparts.nl actief.
Full service bedrijf
Anders dan de naam ‘Blazerparts.nl’ doet vermoeden, is de onderneming een full service autobedrijf. “Naast onderhoud, reparatie en APK bouwen we veel LPG-installaties in”, aldus Van der Heiden. “De meeste full-size SUV’s rijden op autogas. Restauratie doen we ook in eigen huis, inclusief het spuitwerk. We leveren een auto in de basislak af.” Veel auto’s die de spuitcabine van Blazerparts.nl verlaten, hebben nog nooit zo strak in de lak gestaan. Van der Heiden: “Het spuitwerk is al snel beter dan de matige kwaliteit waarin de auto’s in de jaren ’70 uit de fabriek kwamen.” De klanten komen voornamelijk uit Nederland, België en Duitsland, aangevuld met een aantal Fransen. 75 procent van de klanten heeft een Blazer K5 (1969-1994), een Blazer S10 (1983-2005) of een op de K5 gebaseerde Suburban.
Fingerspitzengefühl
De Blazer K5 werd onder meer geleverd met een 5 liter en 5,7 liter V8. Het motorvermogen bedroeg respectievelijk 200 en 255 pk. De transmissies hadden drie of vier versnellingen. Dat klinkt niet echt hightech. Dat wil echter niet zeggen dat onderhoud en reparatie eenvoudig is. Van der Heiden heeft gemerkt dat het stellen van de juiste diagnose om ervaring en ‘fingerspitzengefühl’ vraagt. “Ik doe veel op gevoel. Als ik een proefrit maak, let ik op van alles, bijvoorbeeld de hoeveelheid slip in de automaat. Dat is een kwestie van ervaring, dat kun je niet uit een boekje leren.” Hedendaagse autotechnici kunnen veel leren bij een bedrijf zoals Blazerparts.nl, is de overtuiging van Van der Heiden. “Wie bij mij werkt, leert echt wat een auto is.”
Verhuizing
Van der Heiden begon als eenmansbedrijf, met één brug. Afgelopen december verhuisde Blazerparts.nl naar een naastgelegen, veel groter pand. Blazerparts.nl beschikt nu over een fraaie showroom voor occasions, een ruim magazijn en vooral ook een grote en goed uitgeruste werkplaats. Er staan vijf hefbruggen, waarvan drie met een hefvermogen van vijf ton. Daarnaast is de werkplaats onder meer voorzien van een remmentestbank, apk-apparatuur zoals een viergastester, bandenequipment en een takel met 1 ton hefvermogen.
Van der Heiden werkt samen met twee zelfstandige automonteurs (ZZP’ers) aan de auto’s van klanten, daarnaast staat de werkplaats ter beschikking voor klanten die zelf aan hun auto willen sleutelen. “De klanten kunnen de onderdelen die ze hier kopen meteen zelf monteren, of zelf onderhoud en reparaties uitvoeren”, legt Van der Heiden uit. “Er is veel vraag naar dit concept, zo heb ik ontdekt. We verhuren ook gereedschap, onder meer in de onmisbare inchmaten, en we geven onze klanten gratis technisch advies en begeleiding.”Blazerparts.nl biedt na de verhuizing eigenlijk alles wat de liefhebber van dit type auto’s zoekt. Van der Heiden: “Blazerparts.nl was al een snoepwinkel. We willen het nu uitbouwen tot een experience center.”
Joep van der Heiden in zijn element: met een 350 cubic inch (5,7 liter) Chevrolet V8.