Brandstofbesparing en minder emissies dankzij EGR-kleppen

Uitlaatgasrecirculatie is een belangrijk systeem om schadelijke emissies te reduceren en brandstof te besparen. Mijngrossier.nl levert een zeer compleet assortiment originele EGR-kleppen van topleveranciers zoals Delphi, Pierburg, Valeo, VDO en Wahler. En sinds kort ook de originele Denso EGR-kleppen voor Toyota.

EGR_klepHet is dagelijkse werkplaatspraktijk: een klant meldt zich met de klacht vermogensverlies, wat soms zelfs aanleiding is dat de motor in noodloop gaat. De monteur leest vervolgens de motor uit en een defecte EGR-klep wordt aangewezen als boosdoener. Vervuiling van het inlaattraject en de EGR-klep is met name bij dieselmotoren een veel voorkomend probleem. Verbrandingsresten enoliedampen worden teruggevoerd naar de motor, waarbij afzettingen in het inlaatsysteem nauwelijks te voorkomen zijn. Uitval van de EGR-klep is het gevolg.

Storingsdiagnose

Sinds de introductie van OBD kunnen storingen in het uitlaatgasrecirculatiesysteem herkend worden. Hierbij moet wel aangetekend worden dat de onderdelen van het systeem weliswaar bewaakt worden, maar niet meteen duidelijk wordt wat de exacte oorzaak voor uitval of niet goed functioneren van het systeem is. Storingen in het EGR-systeem worden meestal veroorzaakt door verkleefde of verroestte EGR-kleppen. Foutmeldingen zoals ‘flow uitlaatgas te laag’ of ‘te hoog’ wijzen hier op. Door de aanslag en afzetting kan de klep niet goed openen of sluiten. De uitlaatgasrecircuitlaatgasrecirculatie functioneert hiermee niet meer optimaal. 

Meerdere oorzaken

De diepere oorzaak voor de uitval van een EGRklep ligt vaak elders. Aanslag en afzetting wordenvaak veroorzaakt door problemen met  het inspuitsysteem of door een te hoog oliegehalte in de inlaatlucht. Bij dieselmotoren komt daar nog eens een extra afzetting van roetdeeltjes bij. Oorzaken voor het niet goed functioneren van EGR-kleppen kunnen liggen bij storingen in de carterontluchting, versleten zuigerveren, versleten lagers of verstopte leidingen van de turbolader. Een andere belangrijke oorzaak van vervuiling is het niet naleven van de voorgeschreven serviceintervallen, met slecht functionerende oliefilters als gevolg, kan net zoals het gebruik van een nietvoorgeschreven oliekwaliteit of een te hoog olieniveau een EGR-klep beschadigen met een dure reparatie als gevolg.

Waarom is een goedwerkende EGR-klep brandstofbesparend?

Er zijn nogal wat misverstanden over het functioneren van de EGR-klep. De werking van de klep behelst meer dan simpele uitlaatgasrecirculatie om emissies te beperken. In feite is brandstofbesparing het uitgangspunt en zijn lagere emissies een gunstig bijeffect. In tegenstelling tot wat velen denken, is de EGRklep uitsluitend in functie bij deellast van de motor. Om optimaal rijgedrag en vermogen te garanderen, vindt er geen uitlaatgasrecirculatie plaats bij het opwarmen, het stationair draaien en tijdens vollast. In de praktijk is het zo dat de EGR-klep tijdens een rit de meeste tijd dus wel actief is. En eenmaal in actie blijkt het technisch vernuft van de EGR-klep.

Ingenieuze oplossing

De gasklep is tijdens een rit merendeels gesloten of half gesloten, waarmee de luchtinlaat dus beperkt wordt. Toch vraagt de motor, ook in deellast, om maximale luchttoevoer, waardoor een inlaatvacuüm ontstaat. De motor moet als het ware tegen zichzelf in werken om meer lucht binnen te laten, waarmee veel energie verspilt wordt. Een technische onvolkomenheid van de moderne verbrandingsmotor? Er is een oplossing: een goed functionerende EGR-klep. Doordat er via deze klep uitlaatgas wordt toegevoegd aan de verbrandingskamer is het effect vergelijkbaar met het openen van de gasklep. Zonder dat hierbij dan meer brandstof hoeft te worden verbruikt. De cilinders worden nu gevuld met een kleine hoeveelheid lucht/brandstofmengsel en een gasmengsel dat al aanwezig is. Hierdoor is de energiebehoefte kleiner en wordt er brandstof bespaard. 

Minder uitstoot

Het bijmengen van uitlaatgas aan het zuurstofaandeel in het lucht/brandstofmengsel heeft nog een ander belangrijk effect: de verbrandingstemperatuur in de cilinders wordt lager. Omdat het schadelijke stikstofoxide (NOx) vooral bij hoge temperaturen ontstaat, kan dankzij het EGR-systeem de uitstoot van stikstofoxide met de helft verminderd worden. Daarnaast worden bij dieselmotoren tot 10 procent minder roetpartikels en koolwaterstoffen gevormd. Bij benzinemotoren levert EGR bovendien minder uitstoot van CO2 op.

Traploos

Tot midden jaren ’90 zijn vooral pneumatische EGR-kleppen gebruikt, die via onderdruk worden geactiveerd. Bij nieuwere systemen wordt de EGR-klep via een elektropneumatische omvormer aangestuurd. Hiermee kan de EGR-klep traploos functioneren en zich dus snel aan andere omstandigheden aanpassen. De laatste jaren wordt de pneumatische aansturing steeds vaker vervangen door een elektromagnetische of een elektronische aansturing van de EGR-klep. De elektronische EGR-kleppen worden door een regeleenheid aangestuurd en functioneren op deze wijze eveneens traploos.