De galopperende Ginaf-trucks van Mammoet Rallysport genieten van een tweedaagse rust in de Dakarrally. De etappe van zaterdag werd door regenval geneutraliseerd voor trucks, waardoor het team in aansluiting op de zondag het even wat rustiger aan kon doen…
Martin van den Brink werd in de 7e etappe van de Dakarrally 9e met zijn Ginaf X2222. Zijn gezondheid is verbeterd, het team blijft 10e overall.
Nu de achtste etappe van de Dakar-rally geneutraliseerd is voor trucks, konden de trucks van Mammoet Rallysport rustig richting het Argentijnse Tucuman rijden. Na het behalen van de 9e positie op vrijdag staat het team nog altijd stabiel op de 10e positie in het algemeen klassement. Zondag vormt de rustdag in deze rally, waardoor het team twee dagen heeft waarin er even niet geracet hoeft te worden. “We hebben vanmorgen de trucks maar eens gewassen, zodat onze sponsors nog zichtbaar zijn,” lacht manager Peter Verburgh vanuit Tucuman. “Daarnaast krijgen we zo extra veel de ruimte om te klussen. We hebben dat vandaag veel gedaan, zodat we vanavond een gezellige avond met elkaar kunnen hebben. Dat is goed voor de teambuilding, én we kunnen eens vroeg naar bed”. De vermoeidheid slaat inmiddels toe, al hebben alle monteurs nog veel zin in de komende week.
Hoewel Mammoet Rallysport beschikt over een eigen dominee, vult men de rustdag toch anders in: Men maakt zondag volop gebruik van de gelegenheid om de trucks te repareren, al is dat minder urgent dan voorgaande jaren. Veelal was de rustdag een gehaast fenomeen voor de monteurs: in 24 uur tijd moesten alle defecten uit de eerste helft van de Dakar gerepareerd worden, wat een immense opgave bleek. Rustdag was dan ook veelal de zwaarste dag voor de monteurs. Na inventarisatie van de schade blijkt echter dat beide tientonners zich tot nu toe uitstekend hebben gehouden tijdens het grove geweld. Slechts een paar kleine zaken worden gerepareerd, al wordt wel de complete truck nagekeken. “Dat is procedure, en doen we altijd. Het is wel prettig dat we geen hele grote reparaties op de agenda hebben staan, daardoor kunnen we zorgvuldiger de tijd nemen om alles eens goed door te lopen” legt monteur Arjan Veenvliet uit.
Het rallysport-team uit Harskamp draait tot op heden een zeer stabiele Dakar-rally, in tegenstelling tot eerdere jaren. Een kapotte luchtbalg en de gezondheid van Martin waren de grootste zorgen in de eerste week, maar beiden zijn inmiddels sterk verbeterd. Het team ziet dan ook uit naar de tweede helft van de Dakar-rally en hoopt de top 10 positie te kunnen verbeteren of te versterken. Martin zei in de voorbereidingen op deze rally al dat er 20 trucks zijn die 10 plaatsen willen vullen, en dat de helft teleurgesteld zal raken. Vooralsnog staan de zaken er halverwege de rally erg goed voor. “We hopen die stabiliteit vast te kunnen houden en waar dat veilig is nog iets harder te rijden”, aldus Van den Brink.