De zwart-rode monstertruck van Mammoet Rallysport wist in de vijfde etappe van de Dakarrally vriend en vijand opnieuw te overtuigen: De rallytruck behaalde in de handen van Martin van den Brink de tiende positie en stijgt vooralsnog naar de zevende plaats in het algemeen klassement.
Het was voor de mannen in de trucks, in het bivak én het thuisfront een spannende dag: De duinen uit, de stenen in. Vorig jaar kwamen in dit terrein de zwakke punten van de Ginaf truck naar boven, maar dit jaar weet de machine ook de mannen van Mammoet zelf te overtuigen: “Geen enkel probleem gehad; heerlijk!” lacht Van den Brink. De goede resultaten tussen de grote keien in de rivierbeddingen vormen een groot contrast met vorig jaar: “Het was door de probleemloze rit ook een mooie proef: sportief en uitdagend.” De goedlachse ondernemer liet verder weten uiterst tevreden te zijn met deze etappe en zin in het vervolg van de Dakar te hebben.
Even was er sprake van een terugval in het klassement, halverwege de race. Martin legt uit: “We verloren een sleeplint, zag ik in de spiegel. Die zat kennelijk niet goed vast, dus dan moet je even stoppen: Je weet nooit wanneer je ‘m nodig hebt, weten we uit ervaring….” Monteur Arjan Veenvliet was aan de beurt: hij ging achter het sleeplint aan en vond ‘m uiteindelijk. Doordat Ales Loprais uit Tsjechië op het moment van schrijven in de problemen lijkt te zijn, staat het Harskampse team op de 7e positie in het algemeen klassement.
En de mannen in het bivak? “Fantastisch!” roept Peter Verburgh, teammanager, door de telefoon. “We hebben het erg goed hier en genieten volop!” De afgelopen dagen deden een forse aanslag op de nachtrust: “Gisteren kwam Martin laat aan door file op de verbindingsroute. Dan ga je wel laat naar bed… sommigen van ons ook niet, omdat we vanmorgen weer vroeg moesten vertrekken”. Het bivak kent een wisselrooster: wie overdag zal rijden, slaapt ’s nachts. De anderen hebben vannacht doorgewerkt aan beide trucks. Verburgh, Arie Jansen, Richard Mouw en Aart Brouwer waren aan de beurt om op te blijven: “Geen straf, er is altijd wat te doen en we hebben het erg gezellig als kerels onder elkaar” Steven van de Craats bestuurde vandaag de Dodge persauto en John Heebink zat achter het stuur van de 6×6 assistentietruck. Het hele Dakarcircus pakt dagelijks alles in en uit, met enkele honderden kilometers daartussen. Of men dat zat wordt? “Nog lange niet, we zijn nog niet halverwege en liggen goed in de race. Beter kun je niet hebben, toch?”
De zesde etappe van de zwaarste rally ter wereld zal onze truckers verder meenemen de Atacama-woestijn in; een oude bekende voor Mammoet Rallysport. Of het een gelukkig weerzien zal zijn is nog maar de vraag: de hoeveelheid fijnzand bleek voorgaande jaren om gek van te worden: tot ver in Rusland kon er nog een zandbak gevuld worden met de inhoud van de cabine… Etappe zes is tevens de langste etappe in de Dakar en verdeeld in twee proeven. Het terrein is snel, uitdagend maar bovenal vermoeiend voor hen die weinig slaap hebben gehad… Volgens de organisatie gaat morgen de eerste formatie van de top 10 plaatsvinden: Mammoet Rallysport hoopt daar deel van uit te kunnen maken.