Coureur Martin van den Brink wist in de derde etappe van de loodzware Dakar-rally te Peru de elfde positie te behalen. Het team staat zo in het algemeen klassement vooralsnog op stevig op de achtste plaats.
De pittige etappe was gevuld met honderden kilometers zand en duinen, maar deze kregen de Harskamper en zijn monsterlijke truck niet klein. Sterker nog: het rallysportteam krijgt steeds meer zin in de volgende etappes…
Wanneer we hem spreken, klinkt de Harskamper optimistisch door de telefoon: “En, hoeveelste zijn we geworden?” Wie denkt dat de truckers bij de finish gelijk weten hoe de zaken er voor staan heeft het mis: de truckers bellen direct naar het thuisfront op de positie te verkrijgen… De elfde positie kan Martin slechts deels tevreden stellen: “We gaan echt vechten om die plaats in de top tien te verbeteren of te versterken.”
De rallyrijder is enthousiast over de etappe: “Mooie etappe, met heel veel zand en prachtige duinen. Er zaten wel echt gevaarlijke afdalingen tussen, maar we hebben veilig gereden.” Het team geniet van de voorspoed tot op heden in de race: “We hebben nog geen fouten gemaakt, zelfs niet in gebieden waar het navigeren erg lastig was. Ja, daar zijn we wel echt blij mee.” In tegenstelling tot vorig jaar heeft de equipe van Van den Brink nog geen hulp in hoeven roepen van teamgenoot Martien Hol, die met enige afstand achter truck vijfhonderdelf blijft rijden. Iedere Dakar blijkt die hulp wel ergens noodzakelijk te zijn, maar vooralsnog kan de tweede equipe van Mammoet Rallysport zich richten op de hulp aan anderen waar dat nodig is.
Wereldwijd is de Dakarrally bekend om de uitgestrekte wildernis waar de teams hun weg in moeten vinden. Ook natuurliefhebbers kijken graag naar de uitzendingen van het race-geweld. Van den Brink laat weten ook vanuit de cabine nog om zich heen te kunnen kijken: “Wij zien natuurlijk niet wat de helikopter ziet, en daar hebben we meestal ook helemaal geen tijd voor: je wilt blijven rijden en dat snel veilig doen… Maar vandaag zagen we wel de oceaan, en dat was voor het eerst deze rally” Veel tijd om van de omgeving te genieten hebben de coureurs overigens niet: na de finish start de race naar het bivak, om daar bij te tanken. Dan volgt de inspectie en reparaties, die vaak tot in de nacht doorgaan. Wat er komende nacht te repareren valt, kan Van den Brink nog niet zeggen: “Ik zou het niet weten, de truck is erg goed en ik merk nog niets. Maar je neemt toch het zekere voor het onzekere: we controleren altijd alles en vervangen in principe alles uit voorzorg.” Hoe lang of kort deze nacht gaat worden weet niemand, al is dat over een paar weken wel aan de gezichten af te lezen: juist dat is Dakar 2013 voor de mannen van Mammoet Rallysport.
De vierde etappe zal voor veel Dakar-deelnemers pijnlijke herinneringen oproepen van voorgaande jaren. Aan het begin van de etappe volgen enorme duinen op elkaar, gevolgd door een enorme zandvlakte die de meest ervaren navigators voor grote uitdagingen zal stellen. De organisatie heeft al gewaarschuwd dat deze etappe nog pittiger zal zijn dan vorig jaar, dus de mannen van Mammoet Rallysport maken hun borst vast nat. Het Dakar-circus zal dieper de woestijn in trekken, meer van mens en machine vragen: de grote uitputtingsslag is echt begonnen.