De thermostaat is de waakhond van het koelsysteem van een auto. Ook na vervanging is het van groot belang dat deze zijn tanden kan lijven laten zien.
Omdat moderne ontstekingssystemen en elektronisch gestuurde brandstofinjectiesystemen zo betrouwbaar zijn geworden, wordt motorpech
tegenwoordig vaak veroorzaakt door defecten in het koelsysteem. Als een auto een leeftijd van ongeveer vijf of zes jaar bereikt heeft, verdubbelt zelfs de kans op pech veroorzaakt door het koelsysteem.
Een belangrijk element van het moderne koelsysteem is de thermostaat. De thermostaat controleert voortdurend de temperatuur van de koelvloeistof en reguleert de circulatie van de vloeistof naar de radiateur. Maar dat is niet het enige. Een goed functionerende thermostaat versnelt de opwarming van de motor, zodat brandstofverbruik en de schadelijke emissies gereduceerd worden. Bovendien leidt een goed functionerende thermostaat tot betere motorprestaties en een langere levensduur van de motor. Bij vervanging is de keuze voor kwaliteitsexemplaar dus van groot belang.
Warmtemotor
Een thermostaat is een thermostaat, zeggen vele monteurs. De waarheid ligt echter iets genuanceerder. Er zijn een aantal zaken die de ene thermostaat van de andere onderscheiden. Zoals men bij thermostaten-fabrikant Vernet benadrukt, is het belangrijkste onderdeel tegelijkertijd het hart van de thermostaat: de warmtemotor. Dankzij de uitzonderlijke eigenschappen van dit element wordt aan de belangrijkste functie van het koelsysteem, namelijk het afkoelen van de motor, voldaan. De warmtemotor is gemaakt van een warmtegeleidende koperen behuizing. In dit huis bevindt zich een stalen zuigerpen die in een jasje van elastisch polymeer zit. Daarnaast bevat het huis een speciaal samengestelde was. Als deze was door het koelwater opgewarmd wordt, zet deze uit. De hete was verhoogt de interne druk in het koperen huis, waar door zowel radiale krachten (knijpen) als door axiale krachten (duwen) de zuigerpen omhoog gedrukt wordt. Een extern gemonteerde drukveer zorgt er vervolgens voor dat de zuigerpen weer terug in positie gaat als de temperatuur daalt. Functioneert de warmtemotor niet goed, dan zal de motor dus niet goed gekoeld worden.
Volmaakt
Vernet hecht grote waarde aan de constructie van de warmtemotor van een thermostaat. Het koperen huis en diens ingrediënten bepalen in belangrijke mate of een thermostaat een hoog rendement heeft of niet. Vooral de samenstelling van het materiaal en de compositie van de was is daarbij cruciaal. Naast de warmtemotor moet ook de vormgeving en de levensduur van de behuizing van de thermostaat volmaakt zijn. Het ontwerp moet een perfecte passing hebben, zodat lekkages vermeden worden en er geen sprake kan zijn van voortijdige afkoeling. Bovendien besteedt Vernet-thermostaten veel aandacht aan een naadloze passing, zodat de thermostaat eenvoudig te monteren is.
Als belangrijk eerstemontageleverancier hanteert Vernet zeer strenge controles bij het productieproces van de thermostaten. Zo wordt bijvoorbeeld elk afzonderlijk warmtehuis van iedere thermostaat op werking gecontroleerd. Volgens OE-normen moet immers elke thermostaat, in elke fase van de productie, getest worden. Dit proces garandeert thermostaten van topkwaliteit die ook voor de vervangingsmarkt geheel in overeenstemming zijn met eerste montagespecificaties.
Inclusief montageset
Voor een monteur zijn bij het monteren twee zaken belangrijk: een goede pasvorm van de thermostaat en montagegemak. Vernet levert alle thermostaten inclusief montageset. Deze set bestaat, geheel volgens OE-specificaties, uit alle noodzakelijke pakkingen die voor montage van de thermostaat nodig zijn. Dat scheelt weer een tijdrovende zoektocht in onduidelijke catalogi naar heel specifieke pakkingen, waarbij de kans zeer reëel is dat uiteindelijk nog de verkeerde of een niet goed passend exemplaar geleverd wordt. Die kans is bij een thermostaat van Vernet nihil.