Het autobedrijf vervangt op steeds grotere schaal de roetfilters, die af-fabriek door de autofabrikanten gemonteerd zijn. Deze OE-roetfilters raken na verloop van tijd verstopt door ophoping van as-deeltjes of doordat de motor nooit voldoende op temperatuur komt, waardoor nooit volledig wordt geregenereerd. Hoe dan ook: het is tijd voor een nieuw roetfilter. Maar welke kies je dan?
Tussen de roetfilters die in de markt worden aangeboden bestaan nogal wat kwaliteitsverschillen, die aan de buitenkant niet direct zichtbaar zijn. Vanaf de buitenkant bekeken lijken de meeste vervangingsroetfilters op het exemplaar wat origineel onder de auto wordt gemonteerd. Het grote verschil zit echter aan de binnenkant, namelijk bij het monoliet. Het roetfilter wordt alleen gebruikt als tijdelijke opslag voor roetdeeltjes en als verbrandingskamer voor deze roetdeeltjes.
Grofweg kunnen aftermarktroetfilters in twee groepen verdeeld worden:
1. Nieuwe roetfilters. Hier zijn twee kwaliteiten te onderscheiden:
A. Premium roetfilter met monoliet van silicium carbide.
B. Standaard roetfilter met monoliet van cordieriet.
2. ‘Cleaned’ oftewel schoongemaakte roetfilters.
Echt ‘clean’?
De ‘cleaned’ of schoongemaakte roetfilters zijn filters die al een werkend leven onder de auto achter de rug hebben. Bij een goede en normale regeneratie wordt het roet bij elke regeneratiebeurt volledig verbrand. Daarmee is het roetfilter echter niet helemaal leeg. Bij elke regeneratie blijft er namelijk as achter, waardoor er na een bepaald aantal kilometers sprake is van asophoping in het roetfilter. Het is onmogelijk om alle asresten en vastgebakken roetdeeltjes te verwijderen door middel van choonmaken. Als een schoongemaakt filter opnieuw wordt gemonteerd om aan zijn tweede levenscyclus te beginnen, heeft deze een beduidend mindere werking dan een nieuw roetfilter. Is dat wat de klant wil? Romax Original heeft er daarom voor gekozen om de zogenaamde ‘cleaned’ roetfilters niet in het programma op te nemen.
Premium en Standaard
Romax Original kiest er heel bewust voor om alleen nieuwe roetfilters te leveren. Maar wel met een keuzemogelijkheid. Tot voor kort bestond het roetfilterprogramma van Romax uit slechts één kwaliteit. Om aan de groeiende behoefte te voldoen en de klant daarbij maximale keuzevrijheid te geven, biedt de Vrooam-grossier nu twee kwaliteiten van Romax aan: Premium en Standaard.
Overzicht Premium en Standaard roetfilter:
Standaard – Cordieriet | Premium – Silicium Carbride | |||
Maximum temperatuur | 850 ºC | Maximum temperatuur | 1500 ºC | |
Smelt punt | 2000 ºC | Smelt punt | 1450 ºC | |
Maximale opslag as | 12 g/l | Maximale opslag as | 5 g/l | |
Temperatuurschok bestendigheid | -/+ | Temperatuurschok bestendigheid | +/+ | |
Gewicht | 0,8 kg/l | Gewicht | 0,4 kg/l |
Welk roetfilter moet ik kiezen?
Mijngrossier.nl levert beide kwaliteiten roetfilters van Romax Original. De klant kan kiezen tussen een kwalitatief hoogwaardig roetfilter of een scherp geprijsd roetfilter. Het grote voordeel van het Standaard roetfilter is de verkoopprijs. Het cordieriet-monoliet kent een veel lagere kostprijs dan silicium carbide monoliet, waardoor dit type roetfilter voor een lagere prijs kan worden aangeboden. Anderzijds biedt het Premium roetfilter belangrijke pluspunten, waardoor het een langere levensduur heeft. De keus is aan uw klant.
Het roetfilterprogramma van Romax Original is inmiddels uitgebreid tot meer dan 90 artikelnummers! Elke maand komen er weer nieuwe toepassingen bij. Check mijngrossier.nl welke roetfilters leverbaar zijn voor de auto die nu op de brug staat.
Wat zijn de verschillen en wat krijgt de klant?
Standaard roetfilter:Dit roetfiltertype is wat uiterlijk betreft nagenoeg identiek aan het filter wat origineel onder de auto gemonteerd is. Het verschil zit echter in het monoliet, dit is opgebouwd uit cordieriet. Dit materiaal heeft ook de eigenschap dat het de roetdeeltjes tegenhoudt, waarna deze kunnen worden verbrand. De temperatuurbestendigheid is echter lager dan van het Premium roetfilter. In het geval dat een regeneratieproces voortijdig wordt afgebroken, kan de temperatuur in het roetfilter oplopen tot boven het smeltpunt van het monoliet. Het resultaat kan zijn dat het roetfilter niet meer optimaal werkt. Daarnaast is de opslagcapaciteit van cordieriet lager in vergelijk tot silicium carbide, waardoor het cordieriet-monoliet in verhouding sneller vol is. Als het roetfilter vol is, zal het waarschuwingslampje op het dashboard gaan branden, waarna het filter vervangen moet worden. |
Premium roetfilter:Het Premium roetfilter van Romax is volledig identiek is aan het roetfilter wat door de autofabrikanten wordt gemonteerd. Dit roetfilter wordt bijvoorbeeld ook geleverd door de merkdealer. De kern van dit type roetfilter, het monoliet, is gemaakt van silicium carbide. Het grote voordeel van dit materiaal is de hoge temperatuurbestendigheid. Als het regeneratieproces bijvoorbeeld onverwacht wordt afgebroken, is er in het roetfilter nog sprake van een zeer hoge temperatuur. Deze kan oplopen tot boven de 1.000°C. Met monoliet van silicium carbide is dat geen enkel probleem, omdat het smeltpunt hiervan bij 2.000°C ligt. Het silicium carbide monoliet is bovendien in staat om meer dan tweemaal zoveel as op te slaan als monoliet van cordieriet. In combinatie met de verhoogde weerstand tegen hoge temperaturen zorgt dit voor een langere levensduur van dit type roetfilter. |