Het monteren van een waterpomp is voor de doorgewinterde monteur een koud kunstje. De experts zijn het echter niet altijd eens over welke stappen nodig zijn voor een correcte montage. HP+ geeft tips.
Meestal wordt de waterpomp aangedreven door de distributieriem en is er een bepaald economisch risico verbonden aan het monteren van een nieuwe pomp. Beschadiging aan een van de onderdelen van het distributiesysteem wordt vaak te laat opmerkt door de berijder. Motorschade is dan meestal het gevolg. Geen pretje voor uw klant, maar ook niet voor u. De experts van HP+ helpen graag met nuttige tips voor de juiste montage van de waterpomp.
1. Monteer altijd een waterpomp met gelijke specificaties als door de autofabrikant opgegeven. Controleer altijd of de waterpomp welke u gaat monteren uitwisselbaar is met de oude pomp.
2. Laat het koelsysteem altijd volledig leegvloeien. Spoel het daarna goed door om al het vuil uit het koelcircuit te verwijderen. Dit is belangrijk omdat de pakking rond de as van de waterpomp werkt door middel van wrijving. Wrijvingsvlakken op de as en pomphuis creëren een warmte die de koelvloeistof plaatselijk verdampt. Zo ontstaat een waterdichte afsluiting. Vervuilde koelvloeistof beschadigt de wrijvingsvlakken van de pakking en resulteert vaak in een lekkende pomp.
3. Nadat de oude waterpomp is verwijderd, moet het montagepunt zorgvuldig gereinigd worden. Verwijder al het achtergebleven pakkingmateriaal voorzichtig zonder het montagepunt en de omliggende onderdelen te beschadigen.
4. Maak alleen gebruik van vloeibare pakking bij waterpompen waar geen pakking is bijgeleverd. Gebruik vloeibare pakking altijd met mate. Het aanbrengen van een lichte laag pakking volstaat. Een dikke laag pakking kan na het aantrekken van de bouten de waterpomp ingedrukt worden en vervuiling van de koelvloeistof is het resultaat.
5. Zet de bouten eerst handvast. Wees er zeker van dat de pomp goed gecentreerd zit en vrij kan draaien. Vergeet niet te controleren of ook de pakking juist gecentreerd is. Draai de bouten kruislings vast met het juiste gereedschap.
6. Wees er zeker van dat de eventueel gebruikte vloeibare pakking goed is gedroogd.
7. Controleer en vernieuw waar nodig alle slangklemmen om er zeker van te zijn dat het systeem goed is afgesloten.
8. Vul het systeem af met nieuwe koelvloeistof met specificaties zoals voorgeschreven door de autofabrikant.
9. Monteer de riem volgens de voorschriften van de autofabrikant. De juiste riemspanning is van groot belang voor de levensduur van de waterpomp. Een te hoge riemspanning verkort de levensduur van het interne lager van de pomp dramatisch.
10. Om het systeem goed te ontluchten, moet het circuit op het hoogste punt open staan. Zet de verwarming in de hoogste stand. Voordat u de motor start, moet u er zeker van zijn dat alle nieuwe en opnieuw gemonteerde onderdelen volgens de voorschriften van de autofabrikant gemonteerd zijn. Na het starten kan er een korte periode wat koelvloeistof uit het ontluchtingsgaatje lopen. Als het goed is, stopt dit vanzelf. Lucht in het koelcircuit zal de interne pakking van de waterpomp sterk beschadigen.
11. Laat de motor afkoelen na het ontluchten. Vul de koelvloeistof daarna aan tot het door de autofabrikant aangegeven maximum.
12. Let er altijd op dat de onderdelen die in hetzelfde distributiesysteem zitten, zoals de span- en looprollen, in een topconditie verkeren. Spanningswisselingen in het distributiesysteem kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zwakkere onderdelen in het circuit en ernstige motorschade is dan vaak de uitkomst. Het gelijktijdig vervangen van de waterpomp en distributiedelen is de beste manier om uw klant en uzelf te beschermen.