De ene olie is de andere niet. Om aan de eisen van de autofabrikant – laag brandstofverbruik, lage emissies – te voldoen, is het gebruik van speciale hoog kwalitatieve motoroliën onontbeerlijk.
Door de snelle ontwikkelingen op het gebied van nieuwe motoren en uitlaatgasemissiesystemen groeit het aantal oliespecificaties. Deze zijn tegenwoordig zelfs voertuigspecifiek. Voor de gemiddelde garagehouder is dit in de praktijk soms verwarrend. De wens naar meer gecombineerde motoroliën is dan ook voorstelbaar. Sommige olieleveranciers komen tegemoet aan deze wens, maar nemen het helaas niet zo nauw met de kwaliteitseisen. Andere smeermiddelenleveranciers doen dat wel. Valvoline brengt al decennia lang diverse oliespecificaties onder in een product, zonder daarbij de kwaliteit aan te tasten. Een goed voorbeeld hiervan zijn de volsynthetische SynPower-motoroliën.
Valvoline SynPower
De eersteklas Valvoline SynPower-motoroliën zijn samengesteld uit hoogwaardige, volsynthetische basisoliën en de modernste additieven. Ze overtreffen de specificaties van alle belangrijke autofabrikanten en zijn geschikt voor toepassing in moderne motoren van de nieuwste generatie: motoren met lager brandstofverbruik, lagere emissies en verlengde onderhoudsintervallen. SynPower-motoroliën bieden zelfs bij extreme temperaturen en omstandigheden een uitstekende motorbescherming. Speciale additieven verminderen de wrijving voor maximale prestaties en bieden optimale bescherming bij koude starts en hoge temperaturen. Er is bovendien sprake van minder sludgevorming en afzettingen. SynPower motoroliën overtreffen de specificaties van praktisch alle toonaangevende autofabrikanten. Een goed voorbeeld is Valvoline’s SynPower XL-III 5W-30. Deze olie is voornamelijk naar VW voorschriften ontwikkeld, maar ook officieel gecertificeerd om Mercedes- en BMW-voertuigen te smeren. Het gaat dan niet om de door sommigen gehanteerde term ‘performance level’, maar om echte goedkeuringen op olie door de automobielfabrikanten.
Strenge specificaties
Door technische ontwikkelingen zoals brandstofbesparing, speciale uitlaatsystemen, minder CO2-uitstoot en verlengde olieverversingstermijnen is het gebruik van speciale hoog kwalitatieve motoroliën zoals Valvoline SynPower onontbeerlijk. Als voorbeeld dient bijvoorbeeld een trend die zichtbaar werd met de introductie van de Ford-specificatie M2C-913C. Hier worden strikte eisen gesteld met betrekking tot een betere resistentie van het eindproduct tegen vervuiling door het gebruik van biobrandstoffen. Omdat de kwaliteit van alternatieve brandstoffen niet zo stabiel is als van reguliere benzine en diesel, is het percentage storingen bij motoren – vooral bij de emissiesystemen – hoger. Als we bijvoorbeeld naar biodiesel kijken, is er sprake van brandstofvervuiling door de hoge verbrandingscurve en een slechte oxidatiestabiliteit, waardoor de olie indikt en sludge vormt. Dit leidt tot koolaanslag op de zuigers en bijvoorbeeld corrosie van koper en lood. In de praktijk blijkt dat een bijmenging van de dieselbrandstof met circa 10 procent biodiesel niet of nauwelijks problemen oplevert, terwijl een hoger percentage al snel tot vervuiling van het uitlaat- en EGR-systeem leidt. Om een goed antwoord te formuleren op al deze ontwikkelingen biedt Valvoline bijvoorbeeld zes verschillende soorten 5W-30 oliën aan.
Additieven van hoge kwaliteit
Er worden steeds meer speciale oliën geïntroduceerd, die geschikt zijn voor gebruik in combinatie met lage emissie uitlaatsystemen. Bovendien vragen nieuwe motorconstructies om speciale, specifieke producten, die door de autofabrikant worden aanbevolen. Voor de moderne volsynthetische smeermiddelen betekent dit dat het huidige additievensysteem wordt vervangen door additieven van een hogere kwaliteit, die minder moeite hebben met de langere, maximale verversingstermijn. Bovendien worden met het oog op brandstofbesparing de oliën steeds dunner, zoals 5W-20 of zelfs 0W-20. Met name hiervoor zijn synthetische basisoliën en betere additieven hard nodig. De synthetische motorolie met het speciale additievenpakket zorgt voor een zo laag mogelijke wrijving en een optimale koeling van de motor door de snelle doorstroming. Hierdoor ontstaat een zekere mate van brandstofbesparing. Het verbeterde additievensysteem zorgt er voor dat de motorolie, ondanks de zeer dunne oliefilm, toch langdurig bescherming geeft aan de motr. Zelfs bij verlengde olieverversingstermijnen.
KwaliteitsverschilenWat zijn nu de belangrijkste kwaliteitsverschillen tussen de verschillende oliën? De kwaliteit van een olie begint bij een goede basisolie, die voor moderne auto’s al snel synthetisch moet zijn. Een goede kwaliteit synthetische basisolie bezit van nature bepaalde kwaliteitseigenschappen, waardoor deze langer meegaat dan oliën welke deze eigenschappen langs chemische weg hebben gekregen. Ook de nodige additieven kunnen kwalitatief en kwantitatief verschillen. Maar hoe weet je nu als monteur of je een goede kwaliteit olie gebruikt? Het antwoord is redelijk simpel: controleer of de olie is goedgekeurd door de desbetreffende autofabrikant. Een officiële goedkeuring betekent dat de olie een zeer omvangrijk testprogramma heeft doorlopen en dat het product voldoet aan de strenge eisen van de automobielfabrikant. |
ACEA-specificatiesDe ACEA-oliespecificaties vormen de basis kwaliteitsaanduidingen en fabricagevoorschriften waarop elke zichzelf respecterende Europese oliemaatschappij zich richt. De ACEA A-oliën zijn bedoeld voor benzinemotoren, B-oliën voor dieselmotoren en de C-oliën voor beide, maar vooral gericht op het beschermen van de roetfilters van lichte dieselmotoren. Op dit moment zijn er vier typen C-oliën, namelijk C1, C2, C3, en C4. Deze oliën verschillen onderling in viscositeit, het additievenaandeel en het sulfaatas-getal (de hoeveelheid as die vrijkomt bij verbranding). ACEA C4 is er als laatste bijgekomen. Deze specificatie is in eerste instantie ontwikkeld voor de smering van Renault-motoren. Later zijn hier meer merken bijgekomen. De C4-specificatie is bedoeld als motorolie voor personenauto’s met een katalysator en roetfilter, die een olie nodig hebben met een zeer laag asgetal om zodoende het roetfilter een langer leven te bezorgen. Renault heeft er een eigen fabrieksspecificatie aan gegeven: Renault RN0720. |