Dakarteam Mammoet Rallysport heeft in de derde etappe van de Russische race revanche genomen na de aanrijding met de boomstam eerder in de race. Truckteam 319 uit Harskamp begon de etappe hierdoor opnieuw als 11e, maar plaatste hun uit de kluiten gewassen tientonner als 7e aan de finish…
De frustratie zat Martin van den Brink kennelijk zo hoog, dat de teamcaptain zich los liet gaan op het gaspedaal van zijn rallytruck. Tijdens een ongelukje dinsdag, raakte de equipe van Martin van den Brink, Erwin Lagerweij en Arjan Veenvliet een omgevallen boom op de cabine. De schade moest in hoog tempo in de nachtelijke uurtjes worden hersteld, wat lukte dankzij de hulp van eigen assistentie en die van Ginaf Rally Service. Door het ongeval verloor het team echter weer de vier plaatsen die het net sinds de start had veroverd… Het racemonster was dus terug bij af in het klassement.
Maar met die stand van zaken nam Van den Brink geen genoegen: “Vandaag ging erg goed. We hebben de cabine uitgedeukt en zijn er lekker voor gaan zitten.” Het team had naast de cabine ook nog iets recht te zetten in het klassement: “We zijn van de elfde naar de zevende plek gereden, en daar had nog meer ingezeten, maar dat bewaren we voor morgen.”, aldus een opgewekte Martin.
De Silk Way Rally werd dinsdag geteisterd door regen en slecht weer. Een pittige combinatie met de kleigrond, legt de coureur uit: “Het wordt hier dan zo spekglad… Je komt dan met 150 kilometer per uur aanrijden, en je stopt pas als het ding is uitgegleden, remmen heeft geen enkele zin.” De wegen zijn hier en daar veranderd in complete modderbanen, en delen van de proef werden al geannuleerd. Jammer voor de rallyfanaten, maar zeer begrijpelijk, vonden ook de mannen van Mammoet Rallysport. De Russische rally trekt vanaf woensdag verder het gebied in dat vorige week nog getroffen werd door een watersnoodramp… Voorlopig lijkt er weinig verbetering in de weersomstandigheden te zitten, waardoor ongelukken op de loer liggen. Dinsdag heeft men desondanks een mooie prestatie weten neer te zetten…
Al snel na de start bemerkte de bemanning van de truck een tik onderin de cabine tijdens het rijden. Daarom heeft men besloten om behouden te rijden, maar men heeft toch aardig weten door te rijden. “Niemand heeft ons ingehaald, ook niet in de duinen. We konden daar aardig ver kijken, maar zagen zelfs niemand achter ons”, lacht Van den Brink. De tik uit de cabine bleek veroorzaakt te zijn door een scheve steun. Het euvel is inmiddels verholpen, waardoor het team de aanval morgen verder kan inzetten. De Harskamper legt uit: “We zijn hier om te testen voor de Dakar, maar we willen toch ook graag naar voren… Dat is een onderdeel van ons testen” De teamcaptain is vooral te spreken over het rijgedrag van de truck. De vernieuwde luchtvering functioneert optimaal, maar is op kleine punten nog niet helemaal Dakar-proof. De techneuten in het team hebben daar inmiddels een oplossing voor bedacht, maar vooralsnog kan het zwart-rode beest voluit de volgende etappe in.
De elfde etappe van woensdag 11 juli kent de langste special stage in de race. De ronde van Elista kent 506 racende kilometers en zal starten in de Kalmmouk woestijn. Het landschap zal in het begin eentonig zijn: veel zand en weinig herkenningspunten langs de route. Hierna worden de Harskampers getrakteerd op 100 kilometer aan duinen, die de race aanzienlijk zullen vertragen. De slotfase zal wederom snel zijn en de truck langs ravijnen en meren sturen. De finish zal op enkele kilometers zijn van het bivak, waar de servicetruck dan twee dagen assistentie heeft verleend. Donderdag vertrekt de karavaan dan richting Maykop, waar de finish vervroegd zal plaatsvinden. Vrijdag volgt enkel nog verbindingsroute naar Gelendzhik.