Team Mammoet Rallysport heeft in de tweede etappe van de Russische Silk Way Rally te kampen gehad met een complete boom als dwarsligger. De cabine van het Harskampse team raakte hierbij beschadigd, maar de bemanning bleef ongedeerd.
Tijdens een parcours door de bossen sloeg het noodlot toe: een Kamaz die voor het team reed, raakte een boom, die hierdoor omviel en de doorgang blokkeerde. De snelheid zat er voor coureur Martin van den Brink goed in, waardoor die onvoldoende tijd had om mechanische monster op tijd tot stilstand te brengen. De boom raakte de cabine, en sloeg hierbij deels door de voorruit. Door de klap brak tevens een cabinesteun af, waardoor het drietal in de cabine gedwongen werd om rustig aan te doen in de resterende kilometers. De veiligheid van de mannen is niet in gevaar geweest; de stalen rolconstructie heeft delen van de klap kunnen opvangen.
De schade aan de Ginaf X2222 is vooral cosmetisch van aard: de truck heeft geen schade opgelopen in de aandrijflijn of andere essentiële onderdelen. Omdat ook de rolkooi intact bleef, maakt het team zich geen enkele zorgen over verdere deelname in de Silk Way Rally. “We gaan morgen gewoon van start, maar er is voor de mannen in Volgograd nog wel heel veel werk voor de boeg”, bevestigd teammanager Peter Verburgh vanuit Nederland.
De komende nacht zal het nut van de dubbele assistentie gaan blijken, als het team alles op alles zet om morgen weer klaar voor de start te staan. Mammoet Rallysport heeft een eigen 6×6 assistentietruck bij zich, en zal daarnaast worden bijgestaan door Ginaf Rally Service. De avond en nacht van maandag 9 juli zullen zij beiden trucks én hun bezetting volledig inzetten om de cabine weer helemaal rijklaar te maken.
Door het obstakel op de weg en haar gevolgen, moest truck 319 wat tijd weggeven aan de competitie. Hierdoor zakte het team van de 7e naar de 11e positie: de plaats waar het team zondag de race mee begon.
De etappe van dinsdag 10 juli kent een lange special van 488 kilometer richting Elista. De route zal hen over de Khazar steppen voeren, een immens plateau dat spectaculaire uitzichten zal bieden. Na 200 kilometer wordt de route ingewikkelder, en zal veel op de navigeer kunsten van Arjan Veenvliet aankomen. De organisatie heeft hier een aantal moeilijke checkpoints geplaatst. Ook de temperatuur zal een uitputtingsslag leveren op het drietal in de truck: 40 graden celcius in de schaduw is hier geen uitzondering!