Met TopMec wordt een baanbrekende app gelanceerd. Het is de ‘missing link’ tussen monteur, werkplaatschef en de receptie van een autobedrijf. Dankzij de app worden alle werkzaamheden binnen het autobedrijf automatisch met elkaar verbonden. Vooral de monteur profiteert met een eenvoudige toegang tot omvangrijke autotechnische informatie. Beschikbaar vanaf september dit jaar.
Dankzij TopMec kunnen alle competenties binnen een autobedrijf soepel samenwerken. TopMec digitaliseert onder meer de bedrijfsprocessen binnen het bedrijf, maakt offertes en werkorders aan, zet bestellijsten voor onderdelen klaar en biedt de mogelijkheid om de grootste technische database op automotive gebied te raadplegen. Iedereen binnen het autobedrijf heeft baat bij TopMec.
De TopMec-app is in eerste instantie vooral een bijzonder handige werkplaatsassistent. Na het intoetsen van het kenteken in het menu van TopMec wordt een auto direct geïdentificeerd en verschijnt een overzicht van actuele, voertuigspecifieke technische informatie. TopMec beantwoordt direct twee centrale vragen die bij elke klus naar voren komen: hoe voer ik een specifieke reparatie of bepaald onderhoud uit en welke onderdelen heb ik daarvoor nodig? Alle informatie die de monteur nodig heeft om onderhoud en reparatie uit te voeren volgens fabrieksspecificaties is voorhanden. Op één plek via één informatiebron. 24 uur per dag, 7 dagen per week.
Maar daar blijft het niet bij. De handige applicatie biedt in een handomdraai eveneens een voertuigspecifieke checklijst voor een bepaalde onderhoudsbeurt. Grote beurt? Kleine beurt? TopMec biedt voor elk automodel automatisch een checklijst. Daarnaast zijn met een druk op de knop uitvoerige reparatiehandleidingen en de laatste updates met betrekking tot recalls en modificaties te vinden. Overzicht houden over de noodzakelijke werkzaamheden is simpel. Door het aanmaken van een werkorder in de app is in één oogopslag te zien wat er aan de auto moet gebeuren, welke onderdelen daarvoor nodig zijn en welke tijd deze klus in beslag neemt.
Een belangrijk pluspunt van TopMec is het digitaliseren van het werkproces binnen een autobedrijf. De werkzaamheden van verschillende bedrijfsonderdelen worden gesynchroniseerd, wat de efficiency ten goede komt. Werken met de TopMec-app resulteert niet alleen in een efficiëntere werkwijze van de werkplaats, maar levert ook een hoger rendement op. Het digitaliseren van het werkproces vermindert bijvoorbeeld de kans op foute bestellingen en zorgt voor een betere doorlooptijd van de brug.
Naast het opvragen van voertuigspecifieke, technische informatie en het maken van een werkorder of offerte is ook het opzoeken en selecteren van onderdelen met TopMec een peulenschil. Elke onderhouds- of reparatieklus is gekoppeld aan een lijst met onderdelen. Het enige wat de monteur hoeft te doen, is de benodigde onderdelen selecteren. De door de monteur ingevoerde gegevens en geselecteerde onderdelen worden door de werkplaatschef of receptionist automatisch verwerkt tot een bestelling via mijngrossier.nl.
Dankzij de koppeling van de verschillende gegevens kan bij de receptie van het autobedrijf met TopMec binnen een handomdraai een offerte gemaakt worden. De TopMec-app bundelt automatisch onderdelenprijzen en werkplaatsuren voor specifieke reparaties of een onderhoudsbeurt. Hierdoor is het voor de klant vooraf meteen duidelijk wat iets kost. Bovendien worden de kosten meteen inzichtelijk en helder gemaakt door een duidelijke specificatie van de noodzakelijke onderdelen en het aantal noodzakelijke werkplaatsuren. Een belangrijk element voor het autobedrijf is dat TopMec de ruimte en mogelijkheid biedt om bij offertes een eigen uurloon te gebruiken.
Vanaf september 2012 is de TopMec-app beschikbaar voor het autobedrijf. Tot die tijd draait er een pilot-versie van TopMec bij verschillende autobedrijven. Deze bedrijven zetten TopMec de komende weken intensief in op de werkvloer, zodat de applicatie nog verder geoptimaliseerd wordt. Begin september is de definitieve versie van TopMec bedrijfsklaar en wordt deze officieel gelanceerd. Vanaf dat moment kan het autobedrijf de TopMec-app verkrijgen via een grossier uit het Business Partner Network van Van Heck & Co.
Om gebruik te maken van TopMec zijn een tablet pc, een WIFI-aansluiting, een inlogcode en een wachtwoord in combinatie met een account van mijngrossier.nl nodig. Het jaarabonnement van TopMec kost € 399,-.
Meer info: www.topmec.nl.