Nog efficiëntere koeling

Nissens introduceert met nieuwe 5 mm-radiateuren een nog efficiëntere koeling.

Nissens_RadiateurDe autofabrikanten zijn altijd op zoek naar nieuwe technologieën die resulteren in betere prestaties in combinatie met minder zware onderdelen, die ook nog eens kleiner in volume zijn. Dit geldt ook voor koeling. Door de stijging in vermogen moet de radiateur in staat zijn om dit alles goed te koelen. De beschikbare ruimtes in moderne auto’s worden echter steeds kleiner voor het toepassen van de verschillende onderdelen. Dat geldt ook voor de radiateur. Het verzoek is dus: een kleinere radiateur qua oppervlak, maar wel met meer koelvermogen. Nissens is de eerste Europese fabrikant die hierop een antwoord geeft met haar 5 mm-systeem. Dit systeem maakt het mogelijk om meer koeling te krijgen uit een kleiner koelend oppervlak.

Hogere koelcapaciteit

Wat betekent het 5 mm-systeem? Dit nieuwe koelsysteem is voor het eerst toegepast bij een aantal nieuwe, populaire Japanse modellen van onder meer Mazda, Suzuki en Toyota. Nissens nieuwe 5 mm-systeem wordt ook steeds meer toegepast bij Europese auto’s. Met de term ‘5 mm’ wordt de afstand tussen de waterkanalen in de radiateur bedoeld. Normaal gesproken is de afstand 10 mm. Dit betekent dat dezelfde koeling kan worden bereikt met bijna de helft van het normale koelend oppervlak. Naast een betere koeling, de mogelijkheid tot het verkleinen van de radiateur met behoud van minimaal dezelfde koelcapaciteit, levert het 5 mm-systeem ook een lager gewicht op.

 

koeling2Verbeterde koelcapaciteit

De grafiek laat een koelingstest zien tussen twee exact dezelfde radiateuren met als enige verschil de afstand tussen de kanalen. Deze vergelijking maakt duidelijk dat het rendement van het 5 mm-systeem tot 25 procent beter is dan het 10 mm-systeem. Als bijvoorbeeld de luchtsnelheid verhoogt van 1 m/s naar 6 m/s in een 10 mm-radiateur, dan stijgt de koelcapaciteit met 60 procent. Met dezelfde gegevens stijgt de koelcapaciteit van een 5 mm-radiateur met 80 procent.