Social media is erg populair. Bijna iedereen heeft wel een account op Facebook, Twitter, LinkedIn of houdt een blog bij. De vraag is hoe je hier als bedrijf van kunt profiteren. Waarom biedt social media veel kansen voor ondernemers en hoe kunnen deze kansen het beste worden benut?
Wat is social media eigenlijk?
Volgens de Nederlandse betekenis is social media een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, met geen of weinig tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen. Voorbeelden van deze platformen zijn onder andere weblogs, fora en sociale netwerken (waaronder Facebook, Twitter, LinkedIn en Hyves). Verder kenmerken social media platformen zich door de begrippen ‘interactief’, ‘transparantie’, ‘integratie’, ‘uitwisseling’ en ‘dialoog’.
Strategie en interactie
Uit onderzoek blijkt dat in Nederland bijna tweederde van de bedrijven en organisaties actief bezig is met social media. Navraag leert echter dat bijna de helft van deze bedrijven niet inziet hoe belangrijk social media kan zijn voor het eigen bedrijf. Het ontbreekt de meeste bedrijven aan een duidelijke strategie: veel bedrijven onderkennen de kracht van social media, maar er zijn er maar weinig die dit ook echt weten te benutten. De meeste bedrijven zijn vooral bezig met het zenden en volgen van social media. Er is maar in beperkte mate interactie met de eigen doelgroep/klantenkring. Hierdoor weten veel bedrijven bijvoorbeeld niet hoe er over hun producten of diensten gesproken wordt via de social media.
Marktbewerking
Om de kracht van social media optimaal te benutten, moet je als bedrijf meer doen dan alleen discussies en onderwerpen volgen. Je moet je afvragen wat je met de aangeboden informatie kunt doen. Sommige bedrijven zullen de informatie oppikken om services te verbeteren of innovaties door te voeren, anderen gaan zich actief in discussies mengen en gebruiken de social media voor marktbewerking. Een feit is dat met de komst van social media de ‘stem’ van consumenten een enorm bereik heeft gekregen. Alleen al op Twitter gaat 1 op de 5 conversaties over een product. Aangezien veel ‘online consumer communities’ de productopinies beïnvloeden, is het voor bedrijven belangrijk om aan de conversaties deel te nemen. Dit biedt voor ondernemers veel kansen. Natuurlijk vraagt dit veel inzet en tijd. De ervaring leert echter dat investeren in social media veel voordelen biedt.
Het bovenstaande overzicht laat zien hoeveel er op social media wordt ‘gepraat’ over de autobranche.
Waarom is het gebruik social media van essentieel belang?
Vergroten naamsbekendheid
Door gebruik te maken van social media vergroot je de online aanwezigheid van je bedrijf. Door het bereik van je bedrijf of specialistische service te vergroten, zullen consumenten jouw naam eerder herkennen en zal deze top-of-mind blijven.
Online reputatiemanagement
Tegenwoordig is het erg makkelijk om op internet te monitoren wat klanten van jouw bedrijf of services vinden. Hier zijn diverse tools voor te vinden. Dit deel is erg belangrijk voor reputatiemanagement. Door social media te monitoren kun je als ondernemer snel reageren op reacties van (potentiële) klanten en negatieve feedback opvolgen. Ook is het aan te raden om concullega’s in de branche te monitoren en hiervan te leren.
Stilstand is achteruitgang
Het internet is onderhevig aan continue veranderingen en het is van belang om deze als bedrijf op te volgen. Social media is inmiddels volwassen aan het worden en als jouw bedrijf innovatief wil blijven ondernemen is aanwezigheid op social media een pré.
Beïnvloeding koopgedrag
Het social media netwerk van consumenten heeft een aanzienlijke invloed op het koopgedrag. Consumenten die merken op social media volgen, kopen die producten vaker en bevelen deze vaker binnen het eigen netwerk aan. Dat geldt natuurlijk ook voor de vraag: waar kan ik het beste mijn auto laten onderhouden?
Word als expert gezien
Je bedrijfsprofiel/weblog is een uitgelezen kans om door de consument als expert te worden bestempeld. Via een profiel kun je consumenten op de hoogte houden van het laatste nieuws m.b.t. je bedrijf, maar ook van branche gerelateerd nieuws. Wanneer er op regelmatige basis relevante nieuwsartikelen worden gedeeld, gaat de consument jouw bedrijf als expert zien.
Genereer website traffic
Het is goed om in geplaatste berichten een link te maken naar de corporate website van je onderneming. Door plaatsing van regelmatige updates met een link op bijvoorbeeld Twitter, Facebook of LinkedIn kun je via ‘clicks’ extra traffic op de corporate website genereren. Inkomende links zijn verder een erg belangrijke factor in de zoekmachine rankings.
Invloed op zoekmachine rankings
Veel social media websites maken gebruik van no-follow tags. Dat wil zeggen dat zoekmachines ze niet volgen. Desondanks scoren social media websites vaak erg hoog in zoekmachines. Uit testen blijkt dat websites met een social-gedeelte in het linkprofiel (dus de no-follow linkjes) beter ranken dan websites zonder no-follow linkjes. Dit onderstreept het belang van een zogenaamd ‘natuurlijk’ linkprofiel. Als mensen het over je site hebben (en linken via social media) is dit een natuurlijk proces. Zoekmachines hechten veel waarde aan websites met een natuurlijk linkprofiel.
Niche marketing
Met de komst van social media is niche marketing nog makkelijker geworden. Bedrijven kunnen via sociale platformen gericht zoeken op bijvoorbeeld demografische kenmerken en interesses. Ook leent social media zich uitstekend voor locatiegebonden diensten. ‘Location Based Services’ zijn met name geschikt voor bedrijven die hun klanten willen informeren over de specifieke mogelijkheden op de locatie waar de klant zich op dat moment bevindt.
Werving nieuw talent
Inmiddels gebruikt een kwart van de wereldbevolking social media om naar een baan te zoeken. Ook in Nederland is online werving via social media kanalen in opkomst. Gestandaardiseerde profielen zijn gemakkelijk te vergelijken en talenten met online profielen zijn beter te vinden door geautomatiseerde screeningtools. Handig om die topmonteur op te sporen en in huis te halen.
Input productontwikkeling
Door monitoring van social media kanalen krijg je tevens inzicht in de wensen van de klant. Deze input kan uitstekend ingezet worden voor het innoveren van je services. Als bijvoorbeeld blijkt dat er in de regio een duidelijke behoefte is aan goede bandenspecialist, kun je hier met gerichte acties op inspringen.
mijngrossier.nl
Volgt u mijngrossier.nl al op Facebook of Twitter?
Tip: Hoe maak ik een Facebook pagina aan voor mijn bedrijf