Luchtmassameters van Nipparts: originele topkwaliteit

Bij de vervanging van onderdelen is maatwerk vereist. Specifiek voor Japanse en Koreaanse auto’s levert mijngrossier.nl daarom de kwaliteitsonderdelen van Nipparts.

Nipparts_luchtmassameterBij een vervanging van een luchtmassameter zijn een aantal zaken belangrijk. Allereerst beschikbaarheid van het juiste vervangingsdeel. Is het deel snel leverbaar? Ook voor recente modellen zoals de Kia Sportage? Voldoet de luchtmassameter aan de OE-eisen van de autofabrikant, zodat de storingen uitgesloten zijn en de motorprestaties optimaal zijn? Nipparts kan op al deze vragen slechts volmondig ‘ja’ antwoorden. Dankzij nauwe samenwerking met de belangrijkste OE-leveranciers levert Nipparts een ongekend omvangrijk assortiment luchtmassameters van topkwaliteit. Geheel conform de eisen van de autofabrikant met zeer strikte toleranties en een maximale levensduur voor elk type voertuig. Zodat een optimale verbranding gepaard gaat met een hoog rendement en een beperkte uitstoot van schadelijke stoffen. Bovendien zijn luchtmassameters van Nipparts uitvoerig getest, volledig gekalibreerd en voorzien van een maximale garantie.

Hittefilmsensor

Moderne luchtmassameters werken met een hittefilmsensor, die op een speciale film is aangebracht. Een hittefilmluchtmassameter wordt gemonteerd in het inlaatkanaal, tussen het luchtfilterhuis en de turbocompressor of de gasklep. De luchtstroom wordt in de luchtmassameter over een dun, verwarmd membraan geleid. Naargelang de luchtmassa die voorbijstroomt, varieert de temperatuur. Deze variaties worden uiterst nauwkeurig gemeten door een aantal membraanweerstanden gecontroleerd en gecorrigeerd door de elektronica in de sensor. De gegevens worden vervolgens doorgegeven aan de motorelektronica. Daar wordt op basis van de meetgegevens de basisinspuittijd bepaald. De luchtmassameter is daarmee een belangrijk onderdeel van het mengselvormingsproces, het uitlaatgasrecirculatiesysteem en de regeling van de uitlaatgasemissie.    

Extra brandstofverbruik

De kwaliteit van een luchtmassameter wordt niet alleen bepaald door de mate van vervuiling van de hittefilmsensor. Hoewel het in de praktijk nogal eens gebeurt, is het simpelweg reinigen van de sensor van een gebruikte luchtmassameter niet afdoende en garandeert dit geen optimale werking. Vaak is er bij hergebruikte luchtmassameters namelijk sprake van corrosie bij de stekker of verbindingsdraad, een slechte connectoraansluiting, een slechte afdichting van de sensor of elektronica. Deze ‘kleinigheden’ hebben een grote invloed op het meetsignaal, en dus ook op de prestaties en het brandstofverbruik. Met een slecht werkende luchtmassameter kan ook het brandstofverbruik aanzienlijk stijgen. In sommige gevallen kan dit oplopen naar zo’n extra 20 procent, wat meerdere honderden euro’s per jaar scheelt. Bij een vervanging is de keuze voor een originele luchtmassameter van topkwaliteit daarom raadzaam. Het is niet alleen in (milieu)technisch opzicht beter, maar blijkt op termijn voor de klant ook de goedkoopste oplossing te zijn.

Nipparts_luchtmassameters2Risico’s

Wanneer een niet-originele luchtmassameter gemonteerd of de oude alleen gereinigd wordt, kunnen de gevolgen ingrijpend zijn:

  • Onaanvaardbare curveschommelingen en dus een onnauwkeurige meting van de luchtmassa.
  • Stijging van het brandstofverbruik tot 20 procent.
  • Motorkenmerken veranderen: verlies van vermogen en koppel.
  • Gevaar voor motorschade door thermische en mechanische overbelasting.
  • Schade aan het uitlaatsysteem (katalysator).
  • Toename van schadelijke emissies.