Dankzij de groei van het aantal kleine, compacte auto’s met turbo en intercooler, vormen deze onderdelen een interessante groeimarkt. Mijngrossier.nl levert een omvangrijk assortiment.
De steeds strengere emissiewetgeving dwingt autofabrikanten te zoeken naar inventieve technische oplossingen. De laatste jaren wordt er veel winst geboekt door diesel- en benzinemotoren met minder cilinderinhoud te introduceren, waarmee zowel het brandstofverbruik als de uitstoot van schadelijke stoffen aanzienlijk verlaagd is. Bovendien zijn er geen concessies gedaan op motorprestaties en rijplezier. Daar zorgt onder meer de combinatie turbo en intercooler voor. In 2000 was één op vier nieuwe auto’s uitgerust met een intercooler, in 2008 was dit al bij de helft van alle nieuwe registraties het geval. Deze groei betekent dat ook de vervangingsmarkt aanmerkelijk groeit.
Nut intercooler
Wat is nu eigenlijk het nut van een intercooler? Een turbo verhoogt het vermogen en het koppel met zo’n 25 procent. Het gevolg van een actieve turbo is echter dat de inlaatluchttemperatuur toeneemt, waardoor de vullingsgraad afneemt en tegelijkertijd het motorvermogen daalt. De intercooler zorgt er voor dat de luchttemperatuur van de turbo afkoelt van 130°C tot 60°C. Het negatieve effect wordt hierdoor gecorrigeerd, waardoor het motorvermogen toeneemt met 20 procent. Het spreekt voor zich dat net zoals bij turbo’s het geval is, bij een vervanging topkwaliteit een voorwaarde is. Wanneer de temperatuurrestricties en druk worden verhoogd, is de keuze voor hoogwaardige materialen immers van essentieel belang. Bovendien moet een intercooler een hoge bestendigheid tegen corrosie hebben en langdurig thermische schokken kunnen weerstaan.
Typen
Er zijn doorgaans drie typen intercoolers: een bijna vierkant, compact model; een rechthoekig, vlak type; en een langwerpig, mozaïek-vormig model. Welk type intercooler gebruikt wordt, is afhankelijk van de positionering in de auto. Bijvoorbeeld onder de radiateur (mozaïek), parallel aan de radiateur (compact), in de wielkast (compact) of vóór de radiateur (vlak).
Watergekoelde intercooler
De inlaatlucht van de turbomotor wordt over het algemeen gekoeld door een warmtewisselaar. Mijngrossier.nl levert voor sommige automodellen ook een speciaal ontwikkelde wisselaar die de inlaatlucht koelt door een koelwatercircuit dat via een watergekoelde intercooler aan het koelcircuit van de motor is gekoppeld. Een watergekoeld intercoolersysteem heeft een groter koelrendement en een korter luchtcircuit. Hierdoor verbetert de reactie van de motor tijdens het accelereren. De nieuwe Volkswagen Golf 1,4 TSI is bijvoorbeeld uitgerust met zo’n watergekoelde intercooler, die een radiateur met een kleine capaciteit voorin de auto heeft. Een elektrische waterpomp regelt hier de koelvloeistofstroom.
Wanneer moet een inter cooler vervangen worden?
Vanwege zijn positie moet een intercooler samen met de radiateur vervangen worden na een frontale aanrijding. Tevens dient de intercooler vervangen te worden bij turboschade en indien er sprake is van beschadigde lamellen of luchtlekkage. Dit kan gebeuren wanneer vuil van de weg onder de bumper of door de grille komt.
Een bestuurder kan een defect aan de intercooler opmerken, wanneer het motorvermogen afneemt. Een defect aan de intercooler kan ook storingen in het motormanagement tot gevolg hebben. Daarnaast kan het defect de uitlaatgasemissie nadelig beïnvloeden. Mijngrossier.nl biedt een ruim assortiment turbo’s, intercoolers en radiateuren. Kijk op www.mijngrossier.nl voor de juiste typen.